Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-16, 20:45
  #1
Medlem
Finns det någon program som kan reservera lite internminne för att på något sätt snabba upp SSD eller mekaniska diskar? Jag tänker mig att datorn skriver till internminnet först, och sedan i lugn och ro skriver över det till disken när den inte är under belastning.

/ en som nyss fyllt på med minne
Citera
2017-10-16, 20:52
  #2
Medlem
LadyGanjas avatar
Tror du syftar på en så kallad ramdisk?
Citera
2017-10-16, 21:12
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyGanja
Tror du syftar på en så kallad ramdisk?

Nej, ramdisk har jag ingen nytta av. Jag menar ett program som - liksom windows - temporärt sparar information i internminnet innan det skrivs över till disken. Men den funktionen är kanske redan så optimerad i windows 10 så behovet inte finns.
Citera
2017-10-16, 21:18
  #4
Medlem
Fanns i windows 2000 (senaste jag kommer ihåg) den möjligheten att skapa en virtuell hårddisk i RAM, riktigt bekvämt på den tiden när hårddiskarna var långsamma och man inte ville skräpa ner HD:n med massa onödigt.
Vad jag vet är finns inte detta kvar idag, kanske något specialprogram isåfall?
Finns möjligen inte samma behov idag när RAM har blivit större och HD:n jobbar snabbt.
Citera
2017-10-16, 21:23
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsmaskinen
Nej, ramdisk har jag ingen nytta av. Jag menar ett program som - liksom windows - temporärt sparar information i internminnet innan det skrivs över till disken. Men den funktionen är kanske redan så optimerad i windows 10 så behovet inte finns.
Tror du missuppfattade Ladyn, allt sparas i internminnet innan så hennes fråga om RAM-disk var relevant.
Liksom mitt svar.
Citera
2017-10-16, 21:31
  #6
Moderator
Arne.Ankas avatar
Ramdisk kan användas för temporär lagring av data, jag har lekt med det för att bla snabba upp inläsning av data till spel och på äldre datorer kan det göra löjligt stor skillnad men på en modern dator är det mer besvär än det är värt speciellt med ssd.

Är du ute efter höga läs/skrivhastigheter så finns ssd och raid eller m.2.
Citera
2017-10-16, 22:12
  #7
Moderator
Protons avatar
I de nyare OSen finns ju dessutom fullt stöd för läs/skrivoptimering med SSHD-diskar (Dvs hybrid-diskar med mekanisk lagring, samt ssd-cache), så det känns som om det är snarare det du ska satsa på för prestandans skull, om du inte har en renodlad SSD såklart.
Citera
2017-10-17, 00:08
  #8
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
I de nyare OSen finns ju dessutom fullt stöd för läs/skrivoptimering med SSHD-diskar (Dvs hybrid-diskar med mekanisk lagring, samt ssd-cache), så det känns som om det är snarare det du ska satsa på för prestandans skull, om du inte har en renodlad SSD såklart.
Cacher finns redan på flera nivåer.
Du behöver inte fundera på det, det har fungerat automatiskt i många år...
Citera
2017-10-17, 01:16
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
I de nyare OSen finns ju dessutom fullt stöd för läs/skrivoptimering med SSHD-diskar (Dvs hybrid-diskar med mekanisk lagring, samt ssd-cache), så det känns som om det är snarare det du ska satsa på för prestandans skull, om du inte har en renodlad SSD såklart.

Planen var alltså att försöka utnyttja mitt nyköpta minne på något vettigt sätt. Har redan SSD och ramdisk. Jag är nyfiken på om man med mjukvara kan emulera en SSHD. Känns som om det borde vara teoretiskt möjligt. Så kanske även de gamla mekaniska diskarna får sig ett uppsving.
Citera
2017-10-17, 05:10
  #10
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsmaskinen
Jag är nyfiken på om man med mjukvara kan emulera en SSHD. Känns som om det borde vara teoretiskt möjligt. Så kanske även de gamla mekaniska diskarna får sig ett uppsving.
Och när datorn krashar går det åt helvete för all data som fanns i minnet försvinner.
Citera
2017-10-17, 10:33
  #11
Medlem
Analretendents avatar
Du menar att du vill ha ett program som använder ditt RAM-minne som buffert innan det skriver datan till hårddisken? Detta skulle jag verkligen inte rekommendera eftersom en programkrasch eller strömavbrott skulle riskera att korrumpera din data och förlust av data är inte kul.
Citera
2017-10-17, 16:59
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Analretendent
Du menar att du vill ha ett program som använder ditt RAM-minne som buffert innan det skriver datan till hårddisken? Detta skulle jag verkligen inte rekommendera eftersom en programkrasch eller strömavbrott skulle riskera att korrumpera din data och förlust av data är inte kul.

Jag är alltså intresserad av att veta om ett dylikt program finns. Diverse för- och nackdelar med detta är av mindre intresse. Det är trots allt endast jag själv som riskerar dataförlust. Tack ändå för omtanken.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback