Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-16, 20:44
  #1
Medlem
Hejsan. Jag letar efter en lösning att förstärka mitt Wi-fi i lägenheten. Telia fiber är bredbandet och deras thomson 799 sitter i hallen i det inbyggda mediaskåpet. Det är hyffsat bra täckning i nästan alla rum.

Jag har tittat på att köpa en accesspunkt för att förlänga mitt nätverk. Men eftersom nätet redan är halvbra så kanske det är bäst att få en trådbunden leverering av internet till accesspunkten via de inbyggda lan-kablarna i väggarna. Alltså att accesspunkten tar emot via kabel i andra sidan lägenheten. För att sedan skicka ut Wifi därifrån. Fungerar det? Jag har tittat på Tp-link WA850RE.

Det bör inte kosta alltför mycket. 3-400kr max. Eller finns det en annan lösning som är relativt enkel men kostnadseffektiv?

Vi har appleprodukter hemma om det spelar någon roll.
__________________
Senast redigerad av ananascola 2017-10-16 kl. 20:47.
Citera
2017-10-17, 03:04
  #2
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ananascola
Hejsan. Jag letar efter en lösning att förstärka mitt Wi-fi i lägenheten. Telia fiber är bredbandet och deras thomson 799 sitter i hallen i det inbyggda mediaskåpet. Det är hyffsat bra täckning i nästan alla rum.

Jag har tittat på att köpa en accesspunkt för att förlänga mitt nätverk. Men eftersom nätet redan är halvbra så kanske det är bäst att få en trådbunden leverering av internet till accesspunkten via de inbyggda lan-kablarna i väggarna. Alltså att accesspunkten tar emot via kabel i andra sidan lägenheten. För att sedan skicka ut Wifi därifrån. Fungerar det? Jag har tittat på Tp-link WA850RE.

Det bör inte kosta alltför mycket. 3-400kr max. Eller finns det en annan lösning som är relativt enkel men kostnadseffektiv?

Vi har appleprodukter hemma om det spelar någon roll.

Det du beskriver är ju en accesspunkt. Tp-link WA850RE är en repeater.

routerwifi <> repeaterwifi <> datorwifi
routerlan <> APwifi <> datorwifi

Du ska naturligtvis utnyttja dina dragna kablar.

Tyvärr hittar jag ingen bra AP för det priset. Du kan dock använda en vanlig router om du stänger av dess DHCP-funktion och ansluter allt till LAN-portarna, inte WAN.

https://www.prisjakt.nu/kategori.php...t_pris_inkmoms
Citera
2017-10-17, 11:36
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det du beskriver är ju en accesspunkt. Tp-link WA850RE är en repeater.

routerwifi <> repeaterwifi <> datorwifi
routerlan <> APwifi <> datorwifi

Du ska naturligtvis utnyttja dina dragna kablar.

Tyvärr hittar jag ingen bra AP för det priset. Du kan dock använda en vanlig router om du stänger av dess DHCP-funktion och ansluter allt till LAN-portarna, inte WAN.

https://www.prisjakt.nu/kategori.php...t_pris_inkmoms

Jaså är det? Men den står ju med som accesspunkt på prisjakt, visst folk kan ha fel.
D-link DAP-1330 eller DAP-1620 vad tycker du om dessa?

Jag har en gammal netgear vpn824 router liggandes hemma. Kan ju se ifall jag kan få den att fungera som en accesspunkt.

Kan du rekommendera något annat då för en rimlig peng? Inte det värsta dyraste men något som verkar vettigt?
__________________
Senast redigerad av ananascola 2017-10-17 kl. 11:47.
Citera
2017-10-17, 17:00
  #4
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ananascola
Jaså är det? Men den står ju med som accesspunkt på prisjakt, visst folk kan ha fel.
D-link DAP-1330 eller DAP-1620 vad tycker du om dessa?

Jag har en gammal netgear vpn824 router liggandes hemma. Kan ju se ifall jag kan få den att fungera som en accesspunkt.

Kan du rekommendera något annat då för en rimlig peng? Inte det värsta dyraste men något som verkar vettigt?


En ny från TP-link verkar bra. Har inte gigabitportar men många antenner och lågt pris.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3982224
Citera
2017-10-23, 15:27
  #5
Medlem
Sane?s avatar
Den enklaste och billigaste lösningen för de flesta är att slänga skit-routern som kom med bredbandet och köpa en bättre Asus eller liknande.
Det är extrem skillnad på trådlös prestanda mellan routrar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback