Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-10-17, 08:31
  #25
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Min erfarenhet är att maten blir fetare och farmför allt sötare ju längre norrut man kommer. Jämför Max burgare som kommer från Luleå, indräkta i vidrig fet dressing och smakar dessutom sött. Kan det bli värre?

Max hamburgare grundades annars i Gällivare.

Men jag håller med om att grädde troligen är vanligast här i norra Sverige. Mattraditionen här innehåller mycket energirik kost på grund av det kroppsarbete som man utförde här uppe samt den kyla som man skulle klara under vintrarna. Det är bara hundra år sedan som folk generellt jobbade i industrier eller skogen året om. Därför är det mycket fett och kolhydrater som gällde rent historiskt och det hänger kvar.
Citera
2017-10-17, 11:49
  #26
Medlem
Grim.Fandangos avatar
Det är inte så att dom gick på LCHF-diet?
Citera
2017-10-17, 11:49
  #27
Medlem
Jag bor i Stockholm, men blanda inte in mig. När jag växte upp fick jag lära mig att all fett är av ondo. Ju mer fett, desto mer igenkorkade blodkärl. Oavsett typ av fett. Lättmjölk är alltid bättre än rödmjölk, undvik ost på mackan, osv. Så lever jag fortfarande. Funkar bra. Har också fått lära mig att man aldrig ska köpa salt, eftersom man tydligen får i sig mer salt än vad man behöver av all annan mat man köper. Dessutom får man högt blodtryck av salt. Så jag köper aldrig salt heller. Rör inte min kompis.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback