Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-16, 19:54
  #1
Medlem
Varför är matgrädde så otroligt populärt bland Stockholmare? Jag ska inte klaga jag gillar matkulturen ni har där borta i Stockholm med fet och gräddig mat!


Men varför är ni Stockholmare så extra förtjusta i matgrädde rätter? Är det något lokalt ni i öst växer upp med helt enkelt?
__________________
Senast redigerad av Cauvie 2017-10-16 kl. 20:11.
Citera
2017-10-16, 20:06
  #2
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cauvie
Varför är matgrädde speciellt 40% fett så otroligt populärt bland Stockholmare? Jag ska inte klaga jag gillar matkulturen ni har där borta i Stockholm med fet och gräddig mat!


Men varför är ni Stockholmare så extra förtjusta i matgrädde rätter? Är det något lokalt ni i öst växer upp med helt enkelt?

'Matgrädde'? Grädde har väl en fetthalt på ca 40%, sen har vi nåt här som vi kallar 'matlagningsgrädde' som har 15% fetthalt.

Eller är det nåt jag inte fattar? Finns det delar av landet som aldrig har grädde i mat?
Citera
2017-10-16, 20:09
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Eller är det nåt jag inte fattar? Finns det delar av landet som aldrig har grädde i mat?

Varför är ni så extra förtjusta i grädde i maten..?
Citera
2017-10-16, 20:09
  #4
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
'Matgrädde'? Grädde har väl en fetthalt på ca 40%, sen har vi nåt här som vi kallar 'matlagningsgrädde' som har 15% fetthalt.

Eller är det nåt jag inte fattar? Finns det delar av landet som aldrig har grädde i mat?

Matlagningsgrädde kallas/heter också matgrädde, men det är 15% som du säger så jag förstår inte heller 40%.


https://static.mathem.se/shared/imag...64672_c1l1.jpg
Citera
2017-10-16, 20:11
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Matlagningsgrädde kallas/heter också matgrädde, men det är 15% som du säger så jag förstår inte heller 40%.


https://static.mathem.se/shared/imag...64672_c1l1.jpg

Skrev fel. Får väl ändra ; <
Citera
2017-10-16, 20:11
  #6
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cauvie
Varför är ni så extra förtjusta i grädde i maten..?

Riktig mat lagas på grädde 40% och inget annat blask. Inte ens de med 36% som vissa fabrikat har går att använda.
Citera
2017-10-16, 20:11
  #7
Medlem
40% grädde i käket är poppis i hela landet enligt min mening.

Det är såna tider. Mycket smör och mycket grädde. Lchf har ställt om världen.
Citera
2017-10-16, 20:11
  #8
Medlem
Saltkatts avatar
Gräddsåser vimlar det väl över hela landet. Var är du uppvuxen som inte har råkat ut för det? I en Schartauansk familj på en öde västkustö?
Citera
2017-10-16, 20:12
  #9
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cauvie
Varför är ni så extra förtjusta i grädde i maten..?

Först måste vi veta vilket slags grädde vi pratar om.

Sen vilken del av Sverige vi jämförs med, där ni ej använder grädde. Tror nämligen inte att Stockholm använder mer grädde än riksgenomsnittet.
Citera
2017-10-16, 20:14
  #10
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cauvie
Varför är matgrädde så otroligt populärt bland Stockholmare? Jag ska inte klaga jag gillar matkulturen ni har där borta i Stockholm med fet och gräddig mat!


Men varför är ni Stockholmare så extra förtjusta i matgrädde rätter? Är det något lokalt ni i öst växer upp med helt enkelt?

Och Stockholmare just? Riktig grädde gäller överallt.

Skulle snarare tycka att det är tvärtom med Stockholmare, utom på restaurang.
Citera
2017-10-16, 20:15
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Och Stockholmare just? Riktig grädde gäller överallt.

Skulle snarare tycka att det är tvärtom med Stockholmare, utom på restaurang.

Hm, träffat ett par Stockholmare och lagt märke till att de älskar grädde i maten och gärna så fet som möjligt. De pratar om grädde 24/7. Trodde det var en grej... Österut! : o
Citera
2017-10-16, 20:18
  #12
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cauvie
Men varför är ni Stockholmare så extra förtjusta i matgrädde rätter? Är det något lokalt ni i öst växer upp med helt enkelt?

Är vi? Hur kom du till den slutsatsen?

Men för att svara på din fråga så äter jag inte speciellt mycket gräddmat och jag är inte heller uppväxt på gräddmat. Och jag är mer förtjust i indiskt än grädde.

Citat:
Ursprungligen postat av Cauvie
Hm, träffat ett par Stockholmare och lagt märke till att de älskar grädde i maten och gärna så fet som möjligt. De pratar om grädde 24/7. Trodde det var en grej... Österut! : o

Du har träffat två stockholmare som gillar grädde och därför drar du slutsatsen att en majoritet av alla stockholmare gillar gräddig mat ?!?

Av detta drar jag slutsatsen att folk västerut är ena jävlar på att generalisera.
__________________
Senast redigerad av madtop 2017-10-16 kl. 20:22.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback