Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-16, 19:49
  #1
Medlem
Jag har en rudimentär förståelse om relativitet, men det är två saker jag inte riktigt förstår när det gäller ljusets hastighet.

"Om två farkoster stod bredvid varandra, och en åker framåt på 1 sekund med ljustets hastighet är distansen mellan de två farkosterna ~300,000km. Om båda åker åt motsatta håll i samma hastighet i en sekund, är distansen fortfaranda ~300,000km.'
Jag antar att det har med relativitet och göra, men kan någon förklara? Jag förstår inte riktigt.

Jag kollade nyligen på denna youtube video - https://www.youtube.com/watch?v=pQC3ErD1YwE
Dock så förstår jag inte riktigt varför tiden börjar bli långsammare vid just 75% av ljustes hastighet. Eftersom i videon säger han att man skulle kunna tro att det tar 8 år att åka till vår närmaste stjärna, som är 4 ljusår från jorden om man åker med 50% av ljusets hastighet. Vilket inte stämmer. Hur kommer det sig?
Dessutom förstår jag inte hur tiden och distansen kan krympa för de som är ombord farkosten. Hur kommer det sig?
Citera
2017-10-16, 19:57
  #2
Medlem
nihilverums avatar
Flyttar tråden till rätt delforum. Justerar även rubriken.

Fysik, matematik och teknologi: allmänt --> Matematiska och naturvetenskapliga uppgifter

/Moderator
Citera
2017-10-22, 20:51
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rexily
"Om två farkoster stod bredvid varandra, och en åker framåt på 1 sekund med ljustets hastighet är distansen mellan de två farkosterna ~300,000km. Om båda åker åt motsatta håll i samma hastighet i en sekund, är distansen fortfaranda ~300,000km.'
Jag antar att det har med relativitet och göra, men kan någon förklara? Jag förstår inte riktigt.
Om någon av resenärerna mäter avståndet (medan de ännu är i rörelse) stämmer påståendet, men för en observatör som är stilla och ser farkosterna åka åt varsitt håll kommer avståndet mellan farkosterna efter en sekund vara ~600 000 km.


Citat:
Ursprungligen postat av rexily
Jag kollade nyligen på denna youtube video - https://www.youtube.com/watch?v=pQC3ErD1YwE
Dock så förstår jag inte riktigt varför tiden börjar bli långsammare vid just 75% av ljustes hastighet.
Tiden börjar inte gå långsammare vid 75 % av ljusets hastighet utan tidens långsammare gång ökar gradvis med hastigheten. Man kan möjligen säga att det börjar bli tydligt vid 75 %.


Citat:
Ursprungligen postat av rexily
Eftersom i videon säger han att man skulle kunna tro att det tar 8 år att åka till vår närmaste stjärna, som är 4 ljusår från jorden om man åker med 50% av ljusets hastighet. Vilket inte stämmer. Hur kommer det sig?
Enligt observatörerna på jorden tar det 8 år, men på grund av längdkontraktionen (alternativt tidsdilationen) kommer resenären att uppfatta sträckan och därmed även tiden kortare.


Citat:
Ursprungligen postat av rexily
Dessutom förstår jag inte hur tiden och distansen kan krympa för de som är ombord farkosten. Hur kommer det sig?
Kort förklarat: det är en nödvändighet för att ljushastigheten ska vara densamma oavsett om man är stilla eller rör sig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback