Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-16, 19:29
  #1
Medlem
Om man ska infoga ex en checkbox kan man välja mellan formulär och active x. Man kan som jag förstått det göra mer med active x kontroller. Så vad är då nackdelen? Dvs varför ska man använda formulär istället?
Citera
2017-10-16, 19:39
  #2
Medlem
studioxswes avatar
För att active-x bara fungera med Internet exploder, som ingen använder?
Citera
2017-10-16, 19:46
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
För att active-x bara fungera med Internet exploder, som ingen använder?
Men det är ju inne i Excel!?
Citera
2017-10-17, 15:28
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x-power
Om man ska infoga ex en checkbox kan man välja mellan formulär och active x. Man kan som jag förstått det göra mer med active x kontroller. Så vad är då nackdelen? Dvs varför ska man använda formulär istället?
Använd alltid forms om du kan. Det man kan säga är att forms-kontroller alltid* fungera, ActiveX-kontroller strular till det ibland.
1. Många har ActiveX inaktiverat (om de flesta som sitter i Excel hela dagarna tror att de kan Excel men de är totalt it-handikappade om de ska ge sig på något mer avancerat än Letarad/Vlookup. Försök att förklara hur man aktiverar ActiveX...)
2. Det stöds (så vitt jag vet) inte på mac.
3. Microsoft släpper en säkerhetsuppdatering och helt plötsligt fungerar de inte (hände december 2015, varpå miljoner användare påverkades.. Microsoft släppte fix för problemet, men se punkt 1).
4. De renderar fel, och då måste man forcera en ny rendering. Återigen, se punkt 1...

* brasklapp för jordbävningar etc...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback