Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-20, 21:23
  #157
Medlem
Om jag har förstått det rätt så har sergeanten lagt upp sitt utbrott på Facebook det är fel och han bör ha löneavdrag. Däremot så bör han inte ha fått löneavdrag för att han på ett kraftfullt sätt tillrättavisade sina rekryter, om det var fallet så hade mina befäl inte fått någon lön till år 2100 och det var några år sedan jag gjorde lumpen......
Citera
2017-10-23, 17:12
  #158
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schiklgruber
Det är av sådana anledningar som det här med att tvinga folk in i lumpen inte funkar. Fan, vad jag är glad att jag är några år äldre än dessa stackare som tvingas dit. Skulle också bete mig som ett svin om jag var tvungen.
Fredsskadat.

Enligt färsk ny enkät i Finland ställer sig 10% av de finska "tvingade" beväringarna positivt till tjänsten, 20% neutralt och 10 % negativt.
Citera
2017-10-24, 15:28
  #159
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
Fredsskadat.

Enligt färsk ny enkät i Finland ställer sig 10% av de finska "tvingade" beväringarna positivt till tjänsten, 20% neutralt och 10 % negativt.
Oops, skrivfel. Det är 70% positivt, 20% neutralt och 10% negativt och det är då de rycker in.
Citera
2017-10-24, 15:32
  #160
Medlem
Neinzures avatar
Knappast fel på rekryterna i denna instans, det är ju sergeanten som inte kunde hålla sig borta från sina virtuella ryggdunkningar via sociala medier. Det var ju uppenbarligen inga problem förrän rekryterna fått reda på att hela fadäsen slängts upp på Facebook.
Citera
2017-10-24, 15:33
  #161
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeverCryWolf
Du borde pröva Finlands lump, man bara skrattar när killarna berättar deras historier från lumpen.

En befälare var ökänd.

Killarna hade klätt på sig semesteruniformerna och stod i givakt, för att få lov att lämna regimentet.

Befälaren krävde att dom kliver upp på taket. Han gav ordern: ett steg tillbaka - och killarna ramlade i havet.

Semestern togs bort, eftersom dom hade smutsat semesteruniformerna.

Dom killar som inte 'steg i vattnet', fick inte semester heller. Eftersom dom inte lydde ordern.

Killarna lyder order i lumpen, men det finns vissa gränser.

Ute i skogen, kallt och allt är vått, dödströtta efter två timmars sömn. Befälen ger ordern att stå utanför tältet i kalsongerna.

Ordern repeterades ett par gånger. Tills befälen orderade killarna att agera 'bögaktigt' med varandra.

Befälen skjutsades till sjukhuset, överbefälen tog reda på varför killarna hade slagit honom blå och gul, fick höra orsaken -> befälen skickades till ett annat regemente och killarna fick inga straff.

Finnarna säger alltid att pojkarna går till lumpen som pojkar, men kommer tillbaka som män.

I början är dom slöa som fan:

https://www.youtube.com/watch?v=61CruCxdsvA

Men efter ett par månader är saken helt annan:

https://www.youtube.com/watch?v=qpizA-CeGSM

Killarna blir bröder för livet. Tjejerna har ingen plats i lumpen, killarna hatar dom. Lumpen är för killar, inte för tjejer.

Men dom har roligt tillsammans, annars skulle dom bli tokiga:

https://www.youtube.com/watch?v=_dSNQNb8w5I

https://www.youtube.com/watch?v=v-W8QVkrQuE

Det där är skrönor, som alltid berättas om lumpen. Det är alltid någon kompis eller kompis kompis som råkat ut för det, men det är bara motsvarigheten till urbana legender.

Ingendera av dina berättelser skulle kunna ha hänt på de senasta 40 åren. Det är bara så.

Det finns en hel del videon från finska lumpen där killarna fånar sig, och några är roliga och andra är inte.

De två första videorna är ju helt skilda. En är på en patetisk rekryt som inteklarar sig och den andra är en kursvideo, däe militärpoliserna vill se bra ut.
Citera
2017-10-24, 15:37
  #162
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Säger skarpt emot det, sergeanten var kvinna när jag tjänstgjorde och vi hade även x antal kvinnliga rekryter och det var tamejfan råg i de töserna.

Ja men tyvärr har de inte lika mycket respekt på ett hårdare jägarförband än en manlig officer. Det kommer aldrig hända förutom extrema undantagsfall pga biologi.

Så detta funkar mest på normala förband som slappar runt på logementet. Det finns inte heller många kvinnor inom jägarförband pga de fysiska kraven. Så det löser sig ofta självt.

Detta är man väl medveten om inom militären. Men man måste spela med politiken så lite det går.
Citera
2018-05-25, 15:55
  #163
Medlem
Men herregud... Är ingenting på allvar i Sverige längre???
Citera
2018-05-25, 15:57
  #164
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AntligenRokfri
Men herregud... Är ingenting på allvar i Sverige längre???
Utveckla din kommentar? Har du problem med kvinnor som tjänstgör i riket?
Citera
2018-05-25, 16:01
  #165
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isch
Lägger man ut det på facebook så får man allt skylla sig själv då det dels tas ur sitt sammanhang, dels tvingar försvarets pr del att agera.

På min tid var det strikt film och fotografi förbud inne på militärområdet. Den som filmat eller fotograferat hade hamnat under utredning för spionage och satt i arresten och fått reprimander.

Sedan hade den personens övriga värnplikt varit ett rent helvete. Ett befäl blivit degraderat eller avskedad.

Ta av de värnpliktiga deras telefoner under värnpliktstiden. Telefonerna är en säkerhetsrisk.
Vafaan har hänt med försvarsmakten ?

Ni andra gubbar som gjort lumpen känner ni igen detta ?
__________________
Senast redigerad av Milldue 2018-05-25 kl. 16:05.
Citera
2018-05-25, 16:07
  #166
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VikingRage
Utveckla din kommentar? Har du problem med kvinnor som tjänstgör i riket?

Absolut inte men att rekryterna börjar lipa för en sån här sak får mig att undra om inget är på allvar här längre.
Citera
2018-05-25, 16:10
  #167
Medlem
Veniconess avatar
Ska rekryterna kasta vapnen på marken, vägra att slåss och hävda att de blir kränkta för att fienden skjuter på dem också, för så får man ju inte göra?

Fy, vilket menlöst patrask till ungdom Sverige har frambringat.
Citera
2018-05-25, 16:18
  #168
Medlem
junks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
På min tid var det strikt film och fotografi förbud inne på militärområdet. Den som filmat eller fotograferat hade hamnat under utredning för spionage och satt i arresten och fått reprimander.

Sedan hade den personens övriga värnplikt varit ett rent helvete. Ett befäl blivit degraderat eller avskedad.

Ta av de värnpliktiga deras telefoner under värnpliktstiden. Telefonerna är en säkerhetsrisk.
Vafaan har hänt med försvarsmakten ?

Ni andra gubbar som gjort lumpen känner ni igen detta ?

Det har blivit ett stort skämt hela försvaret, gick förbi karlberg för några veckor sedan det stod några uppställda vad jag förmodar var en kull av nya befäl. Och ett militärt musikband alla dessa vaktades inte av militärpersonal utan securitas med hundar och pistoler jag kunde knappt hålla mig för skratt när jag passerade väktarna som försökte se viktiga ut flera var dessutom kvinnor och deras chef stod i kostym på bryggan och försökte se viktig ut.

Hur kommer det sig att det är civilaväktare på militärabaser i egentligen?

På min tid gick vi med skarpladdade automatvapen men det är visst nya tider nu.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback