Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-16, 16:43
  #1
Medlem
skazzis avatar
Det börjar bli dags att köpa nytt vad tycker FB om dessa två alternativ ?

http://www.inet.se/kundvagn/bild/10786359/

http://www.inet.se/kundvagn/bild/10786389/

det jag är ute efter är för resp nackdelar med de olika byggena. Om jag har klantat mig och valt komponenter som inte är kompartibla med varandra eller som av andra anledningar borde bytas ut uppskattas tipps
Citera
2017-10-16, 16:53
  #2
Medlem
Webbianas avatar
Varför lägga pengar på en död plattform för? Saknar uppgraderingsvägar i framtiden och du är fast med dina gamla delar. Om du nu nödvändigtvis ska köra på intel så kör på deras nya coffee-lake (som inte finns att köpa någonstans men lär kommer vid nyår/början av nästa år).

Eller kör på AM4 plattformen och Ryzen.

7820X ska du inte satsa på. *ryser*

Ska du inte ha chassi och cpu-kylare med?
Citera
2017-10-16, 18:37
  #3
Medlem
Köp en i7-8700K med till hörande Z370 moderkort när det kommer i lager. Sen räcker det gott med 16GB (2x8GB) 3000MHz minne än så länge om du ska spela på datorn. Går att köpa till 16GB om och då det behövs. Sen räcker det det bra med ett 650W nätaggregat om du bara har ett grafikkort. Sen 1000-1400 kr för nätaggregatet räcker till. Behövs inget dyrare.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/10786751/
__________________
Senast redigerad av fantomsmurfen 2017-10-16 kl. 18:47.
Citera
2017-10-16, 18:53
  #4
Medlem
Eko-Krigarens avatar
Det är svårt att säga något om någon av varukorgarna då du inte beskrivit vad datorn ska användas till. Ska du spela så vill du troligtvis prioritera grafikkortet ska du rendera film kan det vara trevligt med fler kärnor på processorn...

Är det gaming så behöver du inte mer än 16 gig ram dock kan det vara önskvärt med snabbare ramminnen om du är ändå är uppe i den prisklassen du är. Det bör kunna ge ett par FPS extra.

Med hopp om en utförligare beskrivning
Eko-Krigaren
Citera
2017-10-16, 19:34
  #5
Medlem
skazzis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Webbiana
Varför lägga pengar på en död plattform för? Saknar uppgraderingsvägar i framtiden och du är fast med dina gamla delar. Om du nu nödvändigtvis ska köra på intel så kör på deras nya coffee-lake (som inte finns att köpa någonstans men lär kommer vid nyår/början av nästa år).

Eller kör på AM4 plattformen och Ryzen.

7820X ska du inte satsa på. *ryser*

Ska du inte ha chassi och cpu-kylare med?

Aldrig haft amd tidigare så har noll koll på deras produkter därför jag valde intel, inte för att jag har så bra koll de dem heller (uppenbarligen) mer gammal vana skulle jag tro. chassi tar jag från min nuvarande och kylare är inte något jag kände jag behövde ha någon vägledning om.

Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
Köp en i7-8700K med till hörande Z370 moderkort när det kommer i lager. Sen räcker det gott med 16GB (2x8GB) 3000MHz minne än så länge om du ska spela på datorn. Går att köpa till 16GB om och då det behövs. Sen räcker det det bra med ett 650W nätaggregat om du bara har ett grafikkort. Sen 1000-1400 kr för nätaggregatet räcker till. Behövs inget dyrare.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/10786751/

jag såg på grafikkortet jag valde med i alternativ 2 att det krävde 600w blev osäker på vad jag har idag så tog en i högen där. Däremot lägger jag mer än gärna några hundra mer om det är så att nätagget är tystast möjligt.



Citat:
Ursprungligen postat av Eko-Krigaren
Det är svårt att säga något om någon av varukorgarna då du inte beskrivit vad datorn ska användas till. Ska du spela så vill du troligtvis prioritera grafikkortet ska du rendera film kan det vara trevligt med fler kärnor på processorn...

Är det gaming så behöver du inte mer än 16 gig ram dock kan det vara önskvärt med snabbare ramminnen om du är ändå är uppe i den prisklassen du är. Det bör kunna ge ett par FPS extra.

Med hopp om en utförligare beskrivning
Eko-Krigaren

jo såg att jag glömde det viktigaste. Datorn kommer att användas till gaming mer eller mindre uteslutande.
Citera
2017-10-16, 19:50
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skazzi
jag såg på grafikkortet jag valde med i alternativ 2 att det krävde 600w blev osäker på vad jag har idag så tog en i högen där. Däremot lägger jag mer än gärna några hundra mer om det är så att nätagget är tystast möjligt.

Nätaggregatet i mitt förslag är på 650W och väldigt tyst. Rekommenderar verkligen att du väntar på i7-8700K. 6 kärnor/12 trådar i jämförelse med i7-7700K som bara har 4 kärnor/8 trådar. Ska du ha en tyst dator så är det också mycket viktigt med en tyst processorkylare som den jag har med i mitt förslag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback