Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-16, 16:36
  #1
Medlem
Tjena Flashback-vänner!

Ni har säkert redan förstått vad jag nu kommer ställa för fråga utifrån rubriken.
Men aa, vad tycker ni borde jag flytta hemifrån och leva ett roligt studentliv eller borde jag bo kvar hemma och spara ihop pengar.

Grejen är den att jag vill helst inte flytta tillbaks in till päronen efter att ha tagit min examen. Men samtidigt så vill man ju leva studentlivet som alla snackar om så mycket. Så jag är vääääldigt osäker hur jag ska göra.
Hur har ni som har läst på univ gjort efter att ha tagit examen?
Citera
2017-10-16, 16:46
  #2
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av intakt1
Tjena Flashback-vänner!

Ni har säkert redan förstått vad jag nu kommer ställa för fråga utifrån rubriken.
Men aa, vad tycker ni borde jag flytta hemifrån och leva ett roligt studentliv eller borde jag bo kvar hemma och spara ihop pengar.

Grejen är den att jag vill helst inte flytta tillbaks in till päronen efter att ha tagit min examen. Men samtidigt så vill man ju leva studentlivet som alla snackar om så mycket. Så jag är vääääldigt osäker hur jag ska göra.
Hur har ni som har läst på univ gjort efter att ha tagit examen?

Studentlivet i Sverige är ju värdelöst. Det är inte som i amerikanska collegefilmer, just saying.
Citera
2017-10-16, 16:48
  #3
Medlem
VanligtNamns avatar
Fattar inte.. Ska du leva studentliv efter examen? Är inte det något man gör innan examen?
Eller menar du att du ska flytta nu för att börja plugga och sedan, efter examen, flytta hem igen?

Oavsett så är det mer värt att bo hemma. Att bo ensam är inte särskilt roligt, bättre att ha mer pengar att köpa alkohol för. Du kommer ju träffa andra studenter som har fester där du kan hänga.
Citera
2017-10-16, 17:00
  #4
Medlem
rostigamazons avatar
Bo kvar hemma och spar pengar, du kan festa lite sen senare, vi går snart in i en lågkonjunktur.
Citera
2017-10-16, 18:28
  #5
Medlem
Flytta hemifrån har helt klart högst prioritet.
Citera
2017-10-16, 18:50
  #6
Medlem
lovisavfeios avatar
Jag bodde hemma ett tag och jobbade ihop pengar. Hade noll socialt liv i min gamla stad och kunde därav spara 100%. Sen flyttade jag, skaffade jobb och sparade även då en hel det. Pluggar nu på heltid och arbetar extra timmar. Trivs just nu med att plugga men är också glad att jag jobbade innan för att liksom känna fler kompisar än de jag pluggar med. Men spara lite varje månad när du inte har möjlighet att jobba lite mycket om du vill plugga samt jobba och spara mer när du har perioder du kan det.
Citera
2017-10-16, 19:02
  #7
Medlem
minponnys avatar
aldrig gjort det .flytta när jag var 20 dock . men jag säger kör bara ! i värsta fall kan du flytta hem . vad skall du säga till dina barn när jag var ung satt jag och käka en ost macka på mitt rum hos mamma ?
Citera
2017-10-16, 19:55
  #8
Medlem
DarkOceans avatar
Om du kan stå ut, bo hemma så länge du kan och spara, kanske känns jobbigt just nu men det kommer vara värt det
Citera
2017-10-16, 19:58
  #9
Medlem
DarkOceans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minponny
aldrig gjort det .flytta när jag var 20 dock . men jag säger kör bara ! i värsta fall kan du flytta hem . vad skall du säga till dina barn när jag var ung satt jag och käka en ost macka på mitt rum hos mamma ?

Eller så kan bo hemma och spara Och senare ut och resa och upptäcka världen och njuta av livet
Citera
2017-10-16, 20:01
  #10
Medlem
minponnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DarkOcean
Eller så kan bo hemma och spara Och senare ut och resa och upptäcka världen och njuta av livet
var mer inne på att han ville byta stad .
Citera
2017-10-16, 22:10
  #11
Medlem
one_sizes avatar
Varför pratar du om "efter examen"-tiden samtidigt som du pratar om studentlivet? Det ena har inte särskilt mycket med det andra att göra.

Ärligt talat så tjänar du mer på att studera och bo hemma samtidigt som du lägger undan fullt csn-lån fördelat på kortsiktig buffert och invisteringskonto. Börjar nån prata om "läja säj va'a själfständik" så kan du alltid ta hand om matlagning och även delta i planering av hushållet samt ditt egna ekonomi.
Oftast finns det alltid möjlighet att sova över i någon korridor ifall festen drar ut på tiden, annars får du lära dig att även hantera din tid.

Fäst ä kul men det är ännu roligare att upptäcka att du börjar vuxenlivet med ett ekonomiskt och kunskapsmässigt försprång gentemot andra studenter.
Citera
2017-10-17, 09:44
  #12
Medlem
Luriosans avatar
Själv flyttade jag hemifrån när jag var 19 år och det är livet att bo själv. Men ekonomiskt sett är det bättre att bo hemma hos föräldrarna och jobba extra under studierna. Efter att tentorna i maj/juni är klara får man oftast mindre CSN och då gäller det att ha sparat flitigt under året om man vill ha råd med hyran (förutsatt att man bor i en lägenhet/hus/whatever där man betalar hyra 12 månader/år). Lycka till liksom att försöka jobba i tentatider... Eller om man åker på några jobbiga kurser som suger livskraften ur en.

Skulle jag få göra om valen i mitt liv hade jag bott hemma ännu längre. Att heltidsstudera, jobba 20-40 % och ta hand om hemmet är inte så roligt i längden

Fast å andra sidan är det skönt att sköta sig själv och ha kompisar hemma hos sig till fyra på morgonen en tisdag
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback