Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-16, 16:08
  #1
Medlem
Hej allihopa!

I somras gav min MBA 13" Late 2010 upp efter att under en tid låtit som ett flygplan och ibland inte gått att stänga av utan att hålla inne strömknappen. Det var i samband med att den stod på mitt soffbord med laddaren i sig och råkade ut för ett fritt fall ner på golvet (matta, trägolv. Hördes en lätt duns). Efter det har den aldrig startat igen. När man trycker på strömknappen händer ingenting. Inget ljud, inga fläktar - ingenting. Däremot om man kopplar in en laddare så lyser den grönt (har testat med två olika laddare samt att ladda min MBP med dessa, så laddarna fungerar).

Först trodde jag att den råkat ut för en vattenskada då ett glas med ca fem cl hade följt med datorn på golvet och chassit var yttepyttelite fuktigt. Kan min teori om vattenskada stämma eller rör det sig om någon annan del som har gett upp?

Jag har testat att starta datorn med alla tänkbara tangentkombinationer men jag får ingen respons från datorn. Jag har heller inte öppnat upp baksidan, om jag gör det, vad ska jag titta efter?

Om jag inte får igång den igen gör det inte så mycket, men i och med att en MBA är tunn och lätt att bära med sig vill jag gärna försöka laga den. Dessutom har jag via jobbet fått någon jävla kuk PC som jag vägrar använda. Jag vill köra mac och min MBA är perfekt för ändamålet, då min MBP är för tung att bära runt på i ryggsäcken.

Jag sätter nu min tro till att Flashback ska kunna hjälpa mig med mitt dilemma.

Tack på förhand!
Citera
2017-10-16, 19:29
  #2
Medlem
Agamantums avatar
Troligen en löddning som släppt i fallet, sedan kan löddningens släpp gett upphov till nya saker. Helt omöjligt för flashback att veta. Dvs huvudkortet i datorn har slutat fungera.

Men om jag ska gissa: Jag gissar på att grafikprocessorn pajat, den har redan varit kass, därför hettats upp, därför har den låtit som ett flygplan, i fallet lossnade chippet helt.

Vad du kan göra själv:
Öppna fönster testa om datorn kan flyga.
Sälja datordelar så som minne och ssd på tradera.
Om du verkligen vill testa själv, öppna dator tag ut huvudkortet och värm upp grafikprocessor med värmefläkt >300grader, detta blir en tillfällig lösning som får igång datorn igen allt mellan 0-1 år.
Citera
2017-10-21, 13:29
  #3
Medlem
icebosss avatar
Plocka bort bottenplattan på datorn, mellan logickortet och I/O-boarden går en flatkabel (går över fläkten), kolla så att denna sitter i som den ska, det händer att dessa lossnar vid fall/stötat på MacBook Air =)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback