Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-16, 16:07
  #1
Medlem
winINCs avatar
Jag har på ganska snabb tid kommit till en ledarposition på min nuvarande arbetsplats, och jag har egentligen inte erfarenhet eller utbildning nog för att veta exakt hur jag ska agera i alla lägen. Jag är van vid att göra mitt jobb och göra det extremt bra, inte att se till att andra gör sitt. Men högsta chefen tyckte att jag skulle ta nästa kliv så... här sitter jag.

Två av mina medarbetare har inlett en affär med varandra. Personligen har jag inget problem med det men jag är rädd att detta kan gå ut över jobbet, då de även nu smyger runt och tar varje chans att dyka in bakom ett hörn.

Båda är gifta med partners som inte jobbar på arbetsplatsen, men jag är ändå medveten om att ryktesspridningen i det lilla samhället som arbetsplatsen ligger i kan leda till komplikationer längre fram i tiden.

Vad har jag för valmöjligheter som deras chef? Får man ens kritisera någons personliga relationer i Sverige? Jag kommer ta upp att de smyger iväg, och att detta direkt påverkar arbetet, inom kort naturligtvis. Det är dock jobbigt att de är runt 40 år gamla och jag är drygt hälften så gammal, och det är de som agerar som kärlekssjuka tonåringar.

Eller ska jag bara låta det vara tills det imploderar?

Jag kommer gå kurser för ledarskap och krishantering etc i framtiden, men det hjälper mig inte nu tyvärr.
Citera
2017-10-16, 16:11
  #2
Medlem
f30malmos avatar
Chefer brukar ändra scheman eller omplacera i sådana fall. Av annan anledning då, av vad jag sett.

Att de smyger undan under arbetstid får mig att undra vad det är för slags verksamhet?
Citera
2017-10-16, 16:52
  #3
Medlem
VanligtNamns avatar
Du får väl tala med dom och säga åt dom att sådant trams inte ska förekomma under arbetstid, blir det ingen förändring så får du sära på dom på något sätt. Ändra scheman som föregående sa är ju ett bra alternativ.
Citera
2017-10-16, 21:15
  #4
Medlem
Kanske rådgöra med facket, de brukar ju ha synpunkter på allt.

Din chef eller någon på HRavdelningen borde kunna vägleda.

Lycka till!

Vet av erfarenhet att det inte är lätt att vara ung och chef, den rollen tar tid att växa in i.
Citera
2017-10-16, 21:41
  #5
Avstängd
Alphaelites avatar
föreslå en trekant
Citera
2017-10-18, 10:28
  #6
Moderator
Mappings avatar
Att styra över folks känslor är såklart svårt och det är inte en arbetsgivares uppgift. Dock tycker jag att du ska se det ur det här perspektivet: När man skriver på ett anställningsavtal som arbetstagare ingår en implicit lojalitetsplikt som stipulerar att man som arbetstagare ska sätta sin arbetsgivares intressen för sina egna, även utanför arbetstid till viss del. Ur den aspekten är ju dina två medarbetares handlande inte så bra. De ska koncentrera sig på jobbet, när är på jobbet, och inte hålla på och smyga iväg. Det jag tycker du ska göra är att prata med dem var och en, och var tydlig med att du skiljer på sak och person. Det handlar inte om dem som personer, eller deras relation med varandra, överhuvudtaget utan att de handlar på ett sätt som gör att åsidosätter sin lojalitetsplikt gentemot bolaget. Ska de ha en relation måste den vara 110% professionell under arbetstid.

Ett tips till dig som chef: 90% av den här typen av otrohetsaffärer slutar i katastrof, eftersom någon man/fru till slut får reda på det. Tro mig, jag har haft min beskärda del av sådana case. Det brukar också sluta med att en, eller båda, medarbetarna säger upp sig p.g.a. tryck hemifrån eller för att de helt enkelt inte pallar att vara kvar på samma ställa som den andra personen. Så brukar det också sluta om de avslutar sin relation utan att blå påkomna hemma. Se därför till att säkra upp så att du har folk som kan ersätta dem om en eller båda slutar, det är väldigt viktigt.
Citera
2017-10-18, 13:21
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mapping
Att styra över folks känslor är såklart svårt och det är inte en arbetsgivares uppgift. Dock tycker jag att du ska se det ur det här perspektivet: När man skriver på ett anställningsavtal som arbetstagare ingår en implicit lojalitetsplikt som stipulerar att man som arbetstagare ska sätta sin arbetsgivares intressen för sina egna, även utanför arbetstid till viss del. Ur den aspekten är ju dina två medarbetares handlande inte så bra. De ska koncentrera sig på jobbet, när är på jobbet, och inte hålla på och smyga iväg. Det jag tycker du ska göra är att prata med dem var och en, och var tydlig med att du skiljer på sak och person. Det handlar inte om dem som personer, eller deras relation med varandra, överhuvudtaget utan att de handlar på ett sätt som gör att åsidosätter sin lojalitetsplikt gentemot bolaget. Ska de ha en relation måste den vara 110% professionell under arbetstid.

Ett tips till dig som chef: 90% av den här typen av otrohetsaffärer slutar i katastrof, eftersom någon man/fru till slut får reda på det. Tro mig, jag har haft min beskärda del av sådana case. Det brukar också sluta med att en, eller båda, medarbetarna säger upp sig p.g.a. tryck hemifrån eller för att de helt enkelt inte pallar att vara kvar på samma ställa som den andra personen. Så brukar det också sluta om de avslutar sin relation utan att blå påkomna hemma. Se därför till att säkra upp så att du har folk som kan ersätta dem om en eller båda slutar, det är väldigt viktigt.

Bra inlägg. Att vara chef är inte lätt för det handlar i slutändan om att leda människor och människor är olika och reagerar olika i knepiga situationer.

TS, det viktiga här är att du är och förblir en professionell CHEF. Ditt jobb är att se till att din personal sköter sitt jobb och vara ett stöd till personalen när så behövs. Akta dig för att bli känslomässigt indragen (kan vara svårt ibland), du blir lätt då en terapeut och det är inte ditt jobb. Ett enklare mentalt stöd ska du naturligtvis kunna vara men det blir lätt att man tar någons parti i en situation som du beskriver. Att ha personal som har intima relationer på jobbet kan göra det extra knepigt eftersom det kan växa utanför de inblandade och i värsta fall skapa en ”giftig” arbetsplats. Är det dessutom en otrohetsaffär så gör det saken ännu värre, särskilt om deras arbetskamrater börjar lägga sig i och tycka en massa.

Prata med de inblandade och var tydlig med att det handlar om att deras beteende påverkar deras arbetsprestation, inte de som personer. Gör klart för dem att du förväntar dig att de beter sig professionellt och sköter sitt jobb.

Var också mentalt förberedd på att det kan sluta i katastrof. Har ni en bra HR-organisation så kan du få bra stöd där. Vet att det finns chefer som tycker HR mest är i vägen men har du en bra HR-organisation så är de ett mycket bra stöd. Där brukar det även finnas juridisk kunskap om det skulle behövas.

Lycka till! Situationer som denna kommer du stöta på många gånger om du fortsätter som chef. Kanske inte just otrohetsaffärer men väl rehabilitering, konflikter, missbruk, misskötsamhet etc.
Citera
2017-10-18, 18:01
  #8
Moderator
Mappings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anvilcrack
Bra inlägg. Att vara chef är inte lätt för det handlar i slutändan om att leda människor och människor är olika och reagerar olika i knepiga situationer.

TS, det viktiga här är att du är och förblir en professionell CHEF. Ditt jobb är att se till att din personal sköter sitt jobb och vara ett stöd till personalen när så behövs. Akta dig för att bli känslomässigt indragen (kan vara svårt ibland), du blir lätt då en terapeut och det är inte ditt jobb. Ett enklare mentalt stöd ska du naturligtvis kunna vara men det blir lätt att man tar någons parti i en situation som du beskriver. Att ha personal som har intima relationer på jobbet kan göra det extra knepigt eftersom det kan växa utanför de inblandade och i värsta fall skapa en ”giftig” arbetsplats. Är det dessutom en otrohetsaffär så gör det saken ännu värre, särskilt om deras arbetskamrater börjar lägga sig i och tycka en massa.

Prata med de inblandade och var tydlig med att det handlar om att deras beteende påverkar deras arbetsprestation, inte de som personer. Gör klart för dem att du förväntar dig att de beter sig professionellt och sköter sitt jobb.

Var också mentalt förberedd på att det kan sluta i katastrof. Har ni en bra HR-organisation så kan du få bra stöd där. Vet att det finns chefer som tycker HR mest är i vägen men har du en bra HR-organisation så är de ett mycket bra stöd. Där brukar det även finnas juridisk kunskap om det skulle behövas.

Lycka till! Situationer som denna kommer du stöta på många gånger om du fortsätter som chef. Kanske inte just otrohetsaffärer men väl rehabilitering, konflikter, missbruk, misskötsamhet etc.

Tack detsamma, bra synpunkter från dig också. Precis som du säger: ta hjälp av HR! Har ni ingen stark HR-avdelning? Ställ krav på dem, och på er VD eller övrig närmaste chef.
Citera
2017-10-19, 00:24
  #9
Medlem
killawifes avatar
Detta hände på en arbetsplats där en släkting till mig jobbade men rätt mycket tissel och tassel och även direkta konfrontationer från folk som tyckte att det var för jävligt hur de höll på. Då ändrade man dessa personers scheman så de inte jobbade ihop och problemet försvann.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback