Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-17, 16:06
  #13
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
"0.12 Trådstart

Trådstarten ska innehålla all information som krävs för att diskutera ämnet. Länkar är välkomna, men man ska inte behöva klicka på länkarna för att kunna delta i diskussionen. Vidare ska trådstarten också vara korrekt. Den får inte vara en uppenbar snedvinkling av faktan."

Av skäl som har berörts tidigare, så anser jag att det här regelförslaget ser vettigt ut vid första anblick, men vid närmare eftertanke så anser jag att för hårda riktlinjer för hur en trådstart skall se ut inte bör dras upp. Jag anser att användare bör vara välkomna att formulera och vinkla frågeställningen i sina trådstarter utifrån egen önskan och inom regelverkets ramar; om någon anser att trådstarten befinner sig utanför de senare, så kan berörda moderatorer notifieras om detta antingen via en korrekt RP eller PM.

Den fetmarkerade delen anser jag är rimlig, men jag anser inte att den bör vara ett absolut krav. Jag minns en diskussion i metaforumet nyligen, där vissa användare menade att man inte bör starta trådar med enkla frågor, vars svar kan hittas via Google. Jag motsatte mig detta, då även enkla frågor kan öppna upp för mer komplexa svar och en djupare diskussion (självklart förutsatt att frågan inte kan avhandlas i en befintlig tråd och att den håller sig till regelverket i övrigt).

Det som du verkar efterfråga är en nästintill perfekt objektivitet. Jag anser inte att regelförslaget är helt uselt, men problemet med att formulera en regel som syftar till ett så objektivt perspektiv på en fråga som möjligt är att det i värsta fall kan begränsa användares yttrandefrihet, vilket inkluderar rätten till subjektiva vinklingar och alternativa perspektiv på olika frågor (vilket är en anledning till att det finns ett stort omfång av underforum, men att frågor i vissa fall kan diskuteras separat ur olika perspektiv beroende på forum).

Trådstarter som är av för låg kvalitet hanteras vanligtvis utifrån det nuvarande regelverket ändå.
__________________
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2017-10-17 kl. 16:14.
Citera
2017-10-18, 01:34
  #14
Avstängd
Fakta går att inte att argumentera för/mot. Man kan diskutera orsaken till missförståndet, de delar av trådstarten som inte bygger på det och/eller hypotetiskt om det skulle ha varit sant. Problemet kanske är att man inte vet vilket av dem tråden handlar om?
Citera
2017-10-18, 02:37
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Det som du verkar efterfråga är en nästintill perfekt objektivitet.
Tvärtom. Snarare är jag ute efter att komma åt de mest hopplösa fallen. Jag menar att regeln bör tillämpas ganska restriktivt.

Citat:
Jag anser inte att regelförslaget är helt uselt, men problemet med att formulera en regel som syftar till ett så objektivt perspektiv på en fråga som möjligt är att det i värsta fall kan begränsa användares yttrandefrihet, vilket inkluderar rätten till subjektiva vinklingar och alternativa perspektiv på olika frågor (vilket är en anledning till att det finns ett stort omfång av underforum, men att frågor i vissa fall kan diskuteras separat ur olika perspektiv beroende på forum).
Självfallet bör man ges stor frihet att se saker ur olika perspektiv. Det jag menar är att regeln om att man inte ska behöva klicka på en länk för att kunna delta i diskussionen blir lite meningslös om trådstarten knappt alls stämmer överens med vad det står på länken. Ta den länken jag länkade i trådstarten för denna tråd.

Trådstart: vänstern/feminister vill förbjuda kristna byggnader
Artikeln: Vänsterpartiet vill att andaktslokalerna på kommunala sjukhus ska vara religionsneutrala

Det är inte någon liten felvinkling. Jag vill hävda att det rentav är en lögn. Tråden slängdes visserligen, men inte av det skälet.
Citera
2017-10-18, 03:01
  #16
Medlem
Mike.Andersens avatar
Följande regel bör väl vara relevant om det rör sig om desinformation.

Citat:
0.09. Falsk ryktesspridning
Att sprida påhittade uppgifter om personer, företag eller organisationer med uppsåt att utsätta dessa för andras missaktning, eller att avsiktligen sprida förvrängd eller påhittad information med uppsåt att vilseleda, är förbjudet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback