Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-16, 15:12
  #1
Medlem
I våras köpte jag en valp. En jätte trevlig valp förutom att den hårar så förbaskat mycket(miss av mig att underskatta det jag läste på om rasen)

så fort man klappar den jäms med ryggen så blir det en samling med hår vid ryggslutet, och det verkar inte spela någon roll hur mycket jag borstar den, borstar med en furminator ~3 ggr veckan och det blir stora högar varje gång. Samma sak när jag duschar den så blir det som ett lager med hår över hela badrumsgolvet. Valpen har också fällt såhär mycket sedan i mitten av sommaren så fort den började tappa lite av valppälsen

valpen äter foder utan spannmål pga av att den har problem med analsäckarna

det jag vill komma till är om någon har något bra tips hur man kan underlätta fällningen

borstar/borstning/foder/dusch you name it
Citera
2017-10-16, 15:28
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sundsvallskommun
I våras köpte jag en valp. En jätte trevlig valp förutom att den hårar så förbaskat mycket(miss av mig att underskatta det jag läste på om rasen)

så fort man klappar den jäms med ryggen så blir det en samling med hår vid ryggslutet, och det verkar inte spela någon roll hur mycket jag borstar den, borstar med en furminator ~3 ggr veckan och det blir stora högar varje gång. Samma sak när jag duschar den så blir det som ett lager med hår över hela badrumsgolvet. Valpen har också fällt såhär mycket sedan i mitten av sommaren så fort den började tappa lite av valppälsen

valpen äter foder utan spannmål pga av att den har problem med analsäckarna

det jag vill komma till är om någon har något bra tips hur man kan underlätta fällningen

borstar/borstning/foder/dusch you name it

Den fäller/byter päls inför vintern? Våran är likadan sen flera veckor tillbaka,,,det kan också bero på fodret eller avsaknad av B vitamin. En bekant hade en Golden Retriver som fällde kopiöst, och dom fick ut B vitamin av veterinär. Nu minns jag inte om det gjorde nytta eller ej,,men mest troligt är väl att den byter till vinterpäls nu.
Man får prova sig fram om det är fodret. Ett tips är att ge den ett rått ägg/gulan ett par gånger i veckan. Om inte annat så blir pälsen blank och fin.
Med vänlig hälsning
"Suck"
Citera
2017-10-16, 15:44
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suck
Den fäller/byter päls inför vintern? Våran är likadan sen flera veckor tillbaka,,,det kan också bero på fodret eller avsaknad av B vitamin. En bekant hade en Golden Retriver som fällde kopiöst, och dom fick ut B vitamin av veterinär. Nu minns jag inte om det gjorde nytta eller ej,,men mest troligt är väl att den byter till vinterpäls nu.
Man får prova sig fram om det är fodret. Ett tips är att ge den ett rått ägg/gulan ett par gånger i veckan. Om inte annat så blir pälsen blank och fin.
Med vänlig hälsning
"Suck"

ska prova äggulan definitivt alla tips som kan hjälpa är jag öppen för
jag har fått för mig att det känns att hundar med fetare päls hårar mer, som att det fastnar i fettet i pälsen och liksom dras bort när man klappar dom.
Citera
2017-10-16, 19:35
  #4
Medlem
vadsadusadus avatar
Vad är det för ras?

Det kan bli en omställning när valpen går från sin valp-päls. Sen påverkar även det här med att den går över till vinterpäls. För att underlätta kan du ge b-vitamin.
Citera
2017-10-17, 09:05
  #5
Medlem
Fiskolja kör jag med. Har drygt halverat fällandet.
Detta har dock inte fungerat på alla våra raser.
Citera
2017-12-14, 20:31
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av dajmglassen
Fiskolja kör jag med. Har drygt halverat fällandet.
Detta har dock inte fungerat på alla våra raser.
Bra tips!
Citera
2017-12-14, 22:23
  #7
Medlem
SilentPains avatar
Vissa pälstyper fäller ju året om medan andra fäller mer säsongsmässigt och vissa inte alls.
Som hundfrisör kan jag nog ge dig tips om du talar om vad du har för ras?
Citera
2017-12-15, 00:10
  #8
Medlem
Provocative2.0s avatar
Minns inte märket. Men det köptes på Djurkompaniet. Dyrt som fan.
Oavsett så skulle det rensa ur pälsen. Jotack. Andra schamponeringen (körde dubbelt) så fick jag kockor av päls i händerna när jag maserade in det. Gjorde samma behandling efter två veckor o hunden hade så gles päls att jag kunde se huden igenom pälsen.
Nu har jag mer katt än hundhår synligt o hindens päls är fantastisk.
Citera
2017-12-26, 12:58
  #9
Medlem
Pinkiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sundsvallskommun
I våras köpte jag en valp. En jätte trevlig valp förutom att den hårar så förbaskat mycket(miss av mig att underskatta det jag läste på om rasen)

så fort man klappar den jäms med ryggen så blir det en samling med hår vid ryggslutet, och det verkar inte spela någon roll hur mycket jag borstar den, borstar med en furminator ~3 ggr veckan och det blir stora högar varje gång. Samma sak när jag duschar den så blir det som ett lager med hår över hela badrumsgolvet. Valpen har också fällt såhär mycket sedan i mitten av sommaren så fort den började tappa lite av valppälsen

valpen äter foder utan spannmål pga av att den har problem med analsäckarna

det jag vill komma till är om någon har något bra tips hur man kan underlätta fällningen

borstar/borstning/foder/dusch you name it

B vitamin är bra för päls, spannmålsfritt finns även för hundar m känslig hud/päls.
Jag köpte RC dermacomfort då vår ena fällde mycket och även var lite torr i hyn.
Finns som sagt utan spannmål,
Veterinär fodret är specifikt för olika problem.
Finns en uppsjö fabrikat....vanligast är nog rc,specifik,hills
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback