Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-16, 13:44
  #1
Medlem
Psykonaut-s avatar
Är Luxorparts komponeter, kondensatorer etc bra?
Eller helt opålitliga?
Citera
2018-02-05, 22:40
  #2
Medlem
Har provat några av deras prylar under namnet luxorparts. Det har då varit diverse delar till olika arduino projekt. Kan inte säga att jag märkt någon större skillnad på dem mot liknande delar som jag köpt från Kina.
Citera
2018-03-10, 23:35
  #3
Medlem
XtremeDeformitYs avatar
Jag har jämfört några av Kjells Luxorpartsprylar till Arduino med vad som går att köpa från t ex Ali Express och Ebay.

Ett bra exempel är denna RTC-modul till arduino:
https://www.kjell.com/se/sortiment/e...arduino-p87984

Sök på Ali Express eller Ebay efter Arduino DS3231 så får du upp vad som i mina ögon är exakt samma pryl. Fast den kostar runt €1 med gratis frakt. Kjell tar 79:90 för samma modul.
Visst, det är då från Kina och Postnord kommer att lägga på en mysig avgift på paketet. Men på Ebay hittar jag samma produkt från en spansk säljare och då kostar den ca 19kr med en frakt på ca 17kr.

Ett annat exempel är denna wifi-modul (dock inte under namnet Luxorparts ser jag)
https://www.kjell.com/se/sortiment/e...esp8266-p87947

Sökning på Ali och Ebay visar att denna går att få för runt €1,50 medan Kjell tar 99:90.


Det som jag tycker är tråkigt med detta är att man inte alltid får bättre prylar när man handlar av en svensk återförsäljare. Det snackas ju mycket nu om hur farligt det kan vara att köpa elektronik direkt från Kina. Och visst ska man vara försiktig med vad man kopplar in i sitt hem, för mycket av det som produceras är verkligen skräp med bristfällig och ibland rent livsfarlig design på kretskorten. Men om det är exakt samma produkt som jag får betala 7-8 ggr mer för i en svensk butik? Den lär vara lika säker vare sig jag köper den från Kjell eller om jag köper den från Kina.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback