Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-16, 09:54
  #1
Medlem
Provocative2.0s avatar
Min mor är nu på långresa. Med det så fick syrran vara kattvakt medan jag fick bli bilvakt.
Med detta så tänkte jag snygga till hennes bil o nu är det nästan klart. Den är renare, utvändigt än när den lämnade bilhandlaren, ett år gammal. Men satan vad det gick åt kemikalier då hon bara kört den i maskin de två åren som gått sedan jag vaxade upp den senast. Tyvärr så var tydligen avfettning bra medan vax var onödigt😄

Nu till problemet.
Sätena har några fläckar. Jag har provat med ångtvätt o det såg bra ut så länge fukten var kvar.
Senast jag tvättade tygsäten var på en Ford Mondeo o sedan dess har jag kört med skinnklädsel.
Det jag då använde var en skumprodukt som skulle gnuggas in. Fläckarna i sig försvann men lämnade ett flammigt säte.
Någon som har tips på en bra produkt för ändamålet? Gärna lättarbetat till lågt pris. Är redan uppe i en summa som överstiger vad blatten på byns bilrekond hade tagit för sitt fuskjobb.
Citera
2017-10-16, 13:30
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Min mor är nu på långresa. Med det så fick syrran vara kattvakt medan jag fick bli bilvakt.
Med detta så tänkte jag snygga till hennes bil o nu är det nästan klart. Den är renare, utvändigt än när den lämnade bilhandlaren, ett år gammal. Men satan vad det gick åt kemikalier då hon bara kört den i maskin de två åren som gått sedan jag vaxade upp den senast. Tyvärr så var tydligen avfettning bra medan vax var onödigt😄

Nu till problemet.
Sätena har några fläckar. Jag har provat med ångtvätt o det såg bra ut så länge fukten var kvar.
Senast jag tvättade tygsäten var på en Ford Mondeo o sedan dess har jag kört med skinnklädsel.
Det jag då använde var en skumprodukt som skulle gnuggas in. Fläckarna i sig försvann men lämnade ett flammigt säte.
Någon som har tips på en bra produkt för ändamålet? Gärna lättarbetat till lågt pris. Är redan uppe i en summa som överstiger vad blatten på byns bilrekond hade tagit för sitt fuskjobb.

Jag har med bra resultat kört med Biltemas klädseltvätt, en sorts skum som masserar in i klädseln och sen dammsugs upp.
Var ett dj_la jobb att få det bra och fick gnugga med en mjuk nagelborste på dom värsta ställena.
Gick nästan 2 flaskor i en liten Jetta och tog ca. 3 timmar att få det bra. Men min totalt städtokiga mor blev glatt överraskad när hon fick tillbaka bilen och inredningen såg ut som ny.
Från gråbrun till glatt ljusblå, har bilder någonstans men orkar inte söka upp dom nu.
Inredningen hade nog inte rengjorts ordentligt på dom 15 åren bilen hade varit i trafik.
Citera
2017-10-16, 15:41
  #3
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scorpio72
Jag har med bra resultat kört med Biltemas klädseltvätt, en sorts skum som masserar in i klädseln och sen dammsugs upp.
Var ett dj_la jobb att få det bra och fick gnugga med en mjuk nagelborste på dom värsta ställena.
Gick nästan 2 flaskor i en liten Jetta och tog ca. 3 timmar att få det bra. Men min totalt städtokiga mor blev glatt överraskad när hon fick tillbaka bilen och inredningen såg ut som ny.
Från gråbrun till glatt ljusblå, har bilder någonstans men orkar inte söka upp dom nu.
Inredningen hade nog inte rengjorts ordentligt på dom 15 åren bilen hade varit i trafik.
Det är samma typ av medel jag testat tidigare. Får testa det där på en avgränsad yta till att börja med om inget alternativ dyker upp.
Citera
2017-10-16, 15:52
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Det är samma typ av medel jag testat tidigare. Får testa det där på en avgränsad yta till att börja med om inget alternativ dyker upp.

Första sätet blev flammigt för mig med men upptäckte att det är viktigt att sprida skummet jämnt samt borsta med jämnt tryck över ytan.
Första sätet använde jag något som mest kan liknas vid en badsvamp men det funkade dåligt och blev flammigt.
Sen fick bilen stå kvar inomhus med kupévärmaren igång för att torka ur sätena då vi behövde den redan nästa morgon, en liten glipa i fönstren såklart för att fukten skulle ta sig ut. Ändå var dom lite fuktiga fortfarande.

Har även använt vattendammsugare med mycket bra resultat men då var torktiden flera dagar innan den gick att använda igen. Kan ha berott på mig att jag inte hade nog med tålamod att suga ur vattnet ordentligt.
Citera
2017-10-16, 19:03
  #5
Medlem
Kennethkvartings avatar
Klädseltvätt och Vattendammsugare som scorpio72 skrev är tippetitopp-suveränt fenomenalt. Problemet är om man inte har tillgång till en dylik kommer det med en engångskostnad på närmare tusenlappen att införskaffa.
Citera
2017-10-16, 19:16
  #6
Medlem
FetLeffes avatar
Hyr en vattendammsugare .
Blir grymt bra.
Citera
2017-10-16, 21:45
  #7
Medlem
Ha4kioskvaltareJs avatar
Zip som brukar finnas i en del livsmedelsaffärer använde jag tillsammans med våtdammsugare när jag hade spillt diesel på en 4-del av ett svart tygbaksäte.

https://www.mat.se/butik/textilshampoo-zip-300ml

Zip finns även som klädseltvätt.

https://www.megafynd.se/zip-textilschampo-300-ml

Den i den övre länken duger gott och väl. Man adderar bara en c:a en halv kapsyl till en liter ljummet vatten. Använde den mjuka sidan på en hushållssvamp.

Väldigt bra medel som räcker länge och fixar tygsoffor och kläder med fläckar också. Kan rekommenderas.
Citera
2017-10-17, 18:34
  #8
Medlem
Biltemas billiga junk.. Måste köra flera omgångar, men det blir ändå billigare än en lahega sväng..
Citera
2017-10-17, 19:19
  #9
Medlem
TeEsErs avatar
En våtdammsugare/textilvårdsmaskin är vad du behöver.
Vi hade en Kärcher Puzzi (bästa namnet!!) innan, den var grym på textil och mattor. Man kunde köra ett par omgångar och vattnet gick från mörkbrunt till grått till nästan genomskinligt till slut. Bilen blev UNDERBART fräsch sen.
Kan du hyra eller låna en sån så kommer du aldrig att titta på spray eller andra medel igen.
Citera
2017-10-17, 20:17
  #10
Medlem
LembitARTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Min mor är nu på långresa. Med det så fick syrran vara kattvakt medan jag fick bli bilvakt.
Med detta så tänkte jag snygga till hennes bil o nu är det nästan klart. Den är renare, utvändigt än när den lämnade bilhandlaren, ett år gammal. Men satan vad det gick åt kemikalier då hon bara kört den i maskin de två åren som gått sedan jag vaxade upp den senast. Tyvärr så var tydligen avfettning bra medan vax var onödigt😄

Nu till problemet.
Sätena har några fläckar. Jag har provat med ångtvätt o det såg bra ut så länge fukten var kvar.
Senast jag tvättade tygsäten var på en Ford Mondeo o sedan dess har jag kört med skinnklädsel.
Det jag då använde var en skumprodukt som skulle gnuggas in. Fläckarna i sig försvann men lämnade ett flammigt säte.
Någon som har tips på en bra produkt för ändamålet? Gärna lättarbetat till lågt pris. Är redan uppe i en summa som överstiger vad blatten på byns bilrekond hade tagit för sitt fuskjobb.

Nu är jag ingen expert på rengöring av bilklädslar, jag har har använt Biltemas skumtvätt med lyckat resultat på säten som har varit rejält skitiga. Jag tror att flammigheten beror på att det är inte riktigt rent utan att du bör tvätta en gång till och låta skummet ordentligt väta in i klädseln, gnugga sedan med en borste, typ nagelborste som lyfter upp skiten och gnugga och torka sedan av med en handduk.
Låt torka och sedan dammsug eller om du har en våtdammsugare så gör du det direkt.

Det är en fin handling du gör för din mor
Citera
2017-10-18, 18:40
  #11
Medlem
Provocative2.0s avatar
Problemet löst.
Det blev Biltemas klädseltvätt samt deras skurborste. Gav mig även på golvtextilen som var full med grus.
Måste säga att utvecklingen gått framåt sedan förra mileniumet.

Tack för råd o tips.
Citera
2017-10-18, 20:02
  #12
Medlem
Även jag har provat klädestvätt (CRC) och tycker den inte är någon bra. Lämnar fläckar kvar efter sig.
Hyrde istället matt-tvätt från Bauhaus kostade 250 kr för 24 timmar blev hur bra som helst. Är oftast mer skitigt i sätena än vad man kan tro.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback