Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-16, 09:43
  #1
Medlem
Jag undrar om någon har bra kunskaper om den "inre klockan" och om det är "genetiskt" vilka tider man är piggare eller tröttare, eller om det beror helt på hur man "programmerar" sig själv.

För att ta mig själv som ett exempel. Tidigare så brukade jag gå och lägga mig vid 22 tiden och gå upp vid 7 tiden. Nu på senare tid (Senaste månaden kanske) så har jag gått och lagt mig 23 istället och gått upp vid 8 tiden. Jag har dock märkt att det är mycket svårare att komma upp och att jag känner mig tröttare nu. Kan det vara min inre klocka som tycker mer om att gå upp vid 7 tiden?

Jag har också hört att man har vissa "cyklar" där man är mer pigg eller trött vid sömn och att det är bäst att gå upp när en cykel slutar, men beror inte det på när man somnade och cykeln började? Så om jag går och lägger mig en timme senare men går upp en timme senare så borde cykeln vara samma som när jag går och lägger mig en timme tidigare men går upp en timme tidigare?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback