Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2018-05-23, 19:24
  #85
Medlem
Citat:
Skarp kritik mot vården av 13-åriga Jasmine

Citat:
Jasmines Bergströms två mostrar säger att det är bra att Ivo tar försummelserna på allvar.
-Socialtjänsten har under alla år släckt bränder efter sig själva, men inte satt sig in i vad Jasmine behöver, säger Elham Norouzi.
Ramona Firouzi Kniif säger att i möten med familjen har Gävle kommun framställt sina beslut som felfria. Frågan är vad de säger nu, efter Ivos kritik.
-Är det brist på kompetens? Felrekrytering? Orsaken bör åtgärdas. Inget barn ska gå samma öde till mötes.
BUP och Socialnämnden i Gävle ska redovisa åtgärder senast 6 respektive 25 juni.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-ariga-jasmine
Citera
2018-05-23, 20:55
  #86
Avstängd
Sandra96s avatar
Bisarrt och surrealistiskt ondskefullt.

Att behandla väldigt unga som lider så fruktansvärt och behöver hjälp, som blivit svikna av nära och kära, håller på att utvecklas, diagnoser, fel diagnosernade, opassande mediciner. Isolering.

Har själv bott där i 7 månader. Var aldrig dock inlåst på isolering (bur) som var fängelsegaller toa och en madrass. Innan jag kom dit bodde jag på 2 andra sis hem då det inte fanns plats eller nåt. . Var 16. Är född 97.

På en av de fanns det aktiviteter, man fick pengar, gym, bio tillgängligt hela dagen.
Massa bra saker. Minns ej dock vart det var nånstans.

Borde finnas ett slags rehab med hjälpande aktiviteter, utredning, bibliotek som alltid är tillgängligt, simhall med mera. Ett utopi...

Jag började självskada också för första gången där har jag för mig. Med allt jag kunde hitta. Skruv tillexempel.

Fick gå ut typ 10 gånger på promenad, skola och gym. Fanns tjejer där som mordhotat, missbrukare. Alla möjliga. Bodde på enskild avdelning ett tag. Både ensam och med en till tjej. En tjej försökte hänga sig med duschslang.

Bra personal var utanför och lyckades rädda henne. Hon skickades till psyket.
Slutade med att många tjejer försökte med självmord bara för att slippa var på sis och få komma till psyket.

Jag lyckades lura vissa personaler och klättrade över stängslet. Sprang barfota och gömde mig bakom en traktor.

Hörde att folk anmälde ifall tjejer som rymt. Hade ingen mobil, visste inte var jag skulle ta vägen. Gick tillbaka...

Kommer ihåg att jag var på promenad med 2 personaler. Från ingenstans bröt jag ihop. Grät.
Minns ej vad personalen gjorde. Fick shoppa kläder och kolla på smink. Hade många bra vänner bland personal och tjejer.

Pratade med en personal som jobbat på de värsta fängelserna här i Sverige och det var bättre där.

Fanns tv, tv spel, kortlek, bibliotek i annan byggnad i skola.

Usel psykolog, gav typ alla ADHD.

Fanns både bra och dålig personal.
Såg andra tjejer som kom efter mig som fick åka till öppen instution.
Vissa kom tillbaka efter att de rymt och tagit droger. Medans jag fick ruttna.

Fanns personal som var okunniga och förolämpade.

Har aldrig haft missbruk. Rökte lita hash och spice på slutet.

Var utåtagerande på slutet när jag bodde på hvb i Falun. Minns inte så mycket. Vet att jag sparkade en personal halvlöst mellan benen och förstörde en annans personal backspeglar och dom där grejerna som tar bort regn med min dåvarande bästa vän. Minns ej varför.

Gick mycket på promenader. Då jag ville gå ner i vikt.
Ansågs som avvikelse. Avvek också med andra tjejer dock för att festa med mera. Cirka 20 gånger avvek jag? Var en personal som sa att en av mina dåvarande bästa vänner inte fick följa med för nån löjlig anledning och då sa jag emot och då fick jag inte heller följa med. Var därför vi avvek.
Borde ha kontaktat chefen men gjorde inte det.
Minns inte så mycket.

Om det är nån som läser märks det att jag rätt förstörd...

Vill verkligen förändra samhället till det bättre.

Ville dela med mig så folk vet vad som pågår under ytan...
Citera
2018-05-24, 10:47
  #87
Medlem
Det här är en massiv tragedi.

Overkligt att sådant här kan och får hända.
Citera
2018-05-27, 11:44
  #88
Medlem
storpungens avatar
Ivo-kritik efter Josefins död: Hon skulle varit inlåst

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...e-varit-inlast

Citat:
Den 14-åriga flickan hade då flyttats 33 gånger mellan familjehem och vårdinrättningar på 21 orter i Sverige

Enda och bästa åtgärden enligt IVO: Lås in henne.

Sjukt
__________________
Senast redigerad av storpungen 2018-05-27 kl. 11:53.
Citera
2018-11-28, 22:01
  #89
Medlem
Busekatts avatar
Jag undrar mer om föräldrarna till Jasmine, vilka är dom? Hur var hennes uppväxt? Hur länge levde hon med dom innan hon hamnade under lvu?
Citera
2021-03-17, 17:44
  #90
Medlem
Wussapp. Nog borde kommunen bli ersättninsskyldig? Felaktigheter som lett fram till tragisk död
Citera
2021-03-17, 20:37
  #91
Medlem
De begär 250tusen i skadestånd bara? Fy fan vilken struntsumma för en 13åring. Hade det vart USA hade summan vart 250 miljoner.
Citera
2021-03-18, 01:59
  #92
Medlem
royalqualitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Busekatt
Jag undrar mer om föräldrarna till Jasmine, vilka är dom? Hur var hennes uppväxt? Hur länge levde hon med dom innan hon hamnade under lvu?
P*gah var mamma till Jasmine, pappan var Mich*ll B*rgström, svenskresande (tattare).En svartsjukman med kontrollbehov som hade problem med droger och misshandlade P*gah ständigt.

Mich*ll lämnade P*gah flera år tidigare innan Jasmine gick bort då han skaffat ny familj i Norge.

Jasmin var uppvuxen i stortsätt hela sin uppväxt i en stödfamilj, hos en äldre man och kvinna då föräldrarna inte var kababla till att ta hand om henne. P*gah kunde ha Jasmin någon helg när hon kände för det.

Jasmin led av ADHD men det gör även mamman P*gah vilket lett till en del trubbel genom åren då hon vägrar äta mediciner. P*gah är en snäll person men kan ha lätt för att dra lögner gentemot familj och vänner för egenvinnig.

Då P*gah är en impulsiv kvinna så har hon dragits till både bra och dåliga män.Männen som varit bra för henne har hon alltid lyckats skrämma iväg eller sabotera allt.
Att hon har legat med flera män under en och samma period har inte varit ovanligt.

En uppmärksammad händelse skedde då när hon låg med en gift man, som senare ville hämnas på P*gah med att försöka bränna hennes lägenhet på Brynäs, genom att hälla benisn i brevluckan medan P*gah fanns i lägenheten. Allt detta p.g.a. Att frun till den gifta mannen fick reda på allt.

I övrigt så har P*gah fått en ny unge och lever på bidrag (förtidspensionär) p.g.a. ADHD diagnos.
Citera
2021-03-18, 02:29
  #93
Medlem
royalqualitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Igoffer
LYSSNA ALLAIHOPA! Det var inte socialen som gjorde detta mot Jasmine utan det var hennes mamma Pegah Vakili. Pegah åkte till Malta och festade en vecka efter dotterns död. Pegah misshandlade sin dotter och lämnade henne. Jasmine hade ingen. Nu vill Pegah få ”skadestånd” för att Jasmine tog livet av sig. Hon skulle tydligen operera tuttarna för den summan.
Kan bekräfta både Maltaresan samt brösten. Att misshandla Jasmine är lite grovt sagt men det var inte en svensk uppfostran om man säger så.

P*gahs priolista var inte att få hem dottern på heltid. Då hade P*gah inte kunnat leva det "fria" livet. Stackars flicka och alla killar som ville P*gah väl. Tror denna kvinna skulle göra allt för att backa banden och göra om saker och ting.
Ta hand om dig P*gah - - - - - @
Citera
2021-03-18, 13:03
  #94
Medlem
royalqualitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av royalquality
En uppmärksammad händelse skedde då när hon låg med en gift man, som senare ville hämnas på P*gah med att försöka bränna hennes lägenhet på Brynäs, genom att hälla benisn i brevluckan medan P*gah fanns i lägenheten. Allt detta p.g.a. Att frun till den gifta mannen fick reda på allt.
https://www.gd.se/artikel/svartsjuka-bakom-branden

https://www.arbetarbladet.se/artikel...grov-mordbrand
Citera
2022-03-25, 21:24
  #95
Medlem
Hittar inget om hur anmälan gick, någon som vet? Vet inte om jag hittat rätt Jasmine på insta men hon verkar ju inte vara inlåst utan ute och går med hundar, festar och umgås med någon kompis ibland?
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback