Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-16, 08:48
  #1
Medlem
Citat:
Jasmine Bergström, 13, tog sitt liv i juli.
Hon var inlåst på SiS-hem, statliga ungdomshem skapade för 15-17-åringar med allvarlig kriminalitet och drogproblem.
Själv var hon ett barn med ADHD och svår uppväxt.
Vår granskning avslöjar att barn med svåra psykiska problem förvaras på SiS-hem. Där kan de isoleras på obestämd tid och utan att få behandling.
Självmordsförsöken på SiS-hem har fördubblats på tre år.

Till er som arbetar inom området:
Brukar inte barn som dessa placeras på HVB-hem i första hand om det inte funkar med fosterfamilj?

Är detta resultatet av de senaste årens utveckling vad gäller ensamkommande män(barn) och hur HVB-hemmen ställt om för att tjäna mer stålar?

/Sync
Citera
2017-10-16, 09:14
  #2
Medlem
Bizmarcks avatar
Nu arbetar jag inte inom nämnda område, men har tidigare gjort.
Svaren på dina två frågor är Ja och Ja.
Citera
2017-10-16, 10:15
  #3
Medlem
rostigamazons avatar
Nu ser vi hur barnen far illa av regeringens politik, det här fungerar inte.
Citera
2017-10-16, 10:34
  #4
Medlem
Tror du glömde lägga till länk!
Citera
2017-10-16, 10:37
  #5
Medlem
Teleslingas avatar
Detta är inget som förvånar när det gäller Statens Institutionsstyrelse. Många outbildade halvfigurer som jobbar där och i kombination med svajig ledning och vagt regelverk är detta bara att betrakta som toppen av ett isberg. Tror mig - vi kommer att få se fler sådana här fall. Otroligt att denna statliga verksamhet uppmärksammas så lite i media.
Citera
2017-10-16, 10:48
  #6
Medlem
BewilderedHulders avatar
Det här är resultatet av kärn- och storfamiljens avvecklande. Barnen blir utlämnade till en icke fungerande socialtjänst och en psykiatri som inte mäktar med att behandla skadorna därav.
Citera
2017-10-16, 11:51
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fmj4912
Tror du glömde lägga till länk!

My bad:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...h-tog-sitt-liv
Citera
2017-10-16, 14:01
  #8
Medlem
Bilderna i den där artikeln var rentav blodisande. Hur ända in i glödheta kan de ens ÖVERVÄGA att stänga in ett barn i en sådan bur? Usch vad jag skäms.

Vilken miljö ... till och med dömda mördare har det bättre i finkan. Fy fan. Det bara måste gå att göra bättre, oavsett vad som pågår med ensamkommande. Rimligen är det viljan som saknas. Men hur kan det ha blivit så?
Citera
2017-10-16, 14:12
  #9
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminalen-nu
Bilderna i den där artikeln var rentav blodisande. Hur ända in i glödheta kan de ens ÖVERVÄGA att stänga in ett barn i en sådan bur? Usch vad jag skäms.

Vilken miljö ... till och med dömda mördare har det bättre i finkan. Fy fan. Det bara måste gå att göra bättre, oavsett vad som pågår med ensamkommande. Rimligen är det viljan som saknas. Men hur kan det ha blivit så?
Det beror på att 99% av de anställda i offentlig sektor är inkompetenta och ointresserade av att sticka ut hakan. Man håller gärna med när andra klagar och påpekar brister, men de skulle aldrig i helvete öppna käften själva. Inte heller vågar de följa lagar och regler eller stå upp för enkla saker som ordning och reda. Daltandet har skapat en uppsvullen sossestat som blöder varigt från alla håll och kanter. Det är fullständigt vidrigt att höra om den här tjejen. Jag kan med 100% säkerhet upplysa herrskapet om att detta är en pytteliten del av toppen på ett gigantiskt fruset berg av bajs. Vänta bara tills valkampanjerna verkligen drar igång. Det kommer att hagla med sånt här och det lär bli riktigt jobbigt.
Citera
2017-10-16, 14:23
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminalen-nu
Bilderna i den där artikeln var rentav blodisande. Hur ända in i glödheta kan de ens ÖVERVÄGA att stänga in ett barn i en sådan bur? Usch vad jag skäms.

Vilken miljö ... till och med dömda mördare har det bättre i finkan. Fy fan. Det bara måste gå att göra bättre, oavsett vad som pågår med ensamkommande. Rimligen är det viljan som saknas. Men hur kan det ha blivit så?

Alltså, hon lär ju ha ett rum och det där är hennes uteplats. Mycket lyxigare än när jag satt på LVM-hem. På avdelningen fanns bara en gemensam rökruta med taggtrådstängsel runt. Plus taggtrådstängsel runt hela området, men trots det var man tvungen att fråga någon ur personalen om man ville ta en promenad.

Dator en timme per dag skulle jag också ha uppskattat, istället för 30 minuter två gånger i veckan och med en i personalen som sitter och flåsar en i nacken.

Utan bur eller stängsel+taggtråd kommer folk klättra över, och tar de sen en överdos ute i friheten får hemmet en massa skit.
__________________
Senast redigerad av SuperSizeMe 2017-10-16 kl. 14:27.
Citera
2017-10-16, 14:35
  #11
Medlem
Krongjorts avatar
Instämmer. Enkelt svar på din fråga är nog ekonomi. Vilja finns gott om hos många, men pengarna ligger sällan i händerna hos de med insyn i det hela och den goda viljan. Pengarna ligger i händerna på den som ska få verksamheten att fortsätta göra vinst, gör verksamheten inte vinst så måste den stängas, stängs den så kan ingen vårdas, men det blir en ond cirkel när pengarna ska sparas. Investerarna ska ha utdelning hur som helst, annars drar de sig ur, och då blir ingen vårdad igen.
Det ligger lite i tiden att upphandla efter billigaste offert för att göra så stor vinstmarginal som möjligt utan att 'tumma på kvalitén'. Som att de ens tror på detta själva. Det är retorik de kan använda mot sig själva för att kunna sova gott på natten kanske.

Sen att de i artikeln, eller snarare under den, försöker få människor att söka hjälp om de har självmordstankar, är lite konstigt. Att söka hjälp kan faktiskt få den påföljden att bli inspärrad precis som denna stackars flicka också blev. Det vill säga utan vård eller stöd, utan satt i en bur tills att man antingen gör slag i saken fysiskt, eller endast gör det själsligt men inte fysiskt, men det är ungefär samma resultat för den människan. De nya väljarna kommer att kosta pengar, de gamla väljarna har fått svälja så många lögner i så många år att det kanske inte är någon idé att satsa på dem längre. De väljare som är så godtrogna att de fortfarande lyssnar på politikerna kommer ändå att fortsätta rösta hur många lögner de än får svälja. Ungefär samma former av retorik så att även de kan sova på nätterna.
Citera
2017-10-16, 15:47
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperSizeMe
Alltså, hon lär ju ha ett rum och det där är hennes uteplats. Mycket lyxigare än när jag satt på LVM-hem. På avdelningen fanns bara en gemensam rökruta med taggtrådstängsel runt. Plus taggtrådstängsel runt hela området, men trots det var man tvungen att fråga någon ur personalen om man ville ta en promenad.

Dator en timme per dag skulle jag också ha uppskattat, istället för 30 minuter två gånger i veckan och med en i personalen som sitter och flåsar en i nacken.

Utan bur eller stängsel+taggtråd kommer folk klättra över, och tar de sen en överdos ute i friheten får hemmet en massa skit.

Så bara för att du hade det sämre så är detta acceptabelt, och rentav bra, menar du?

Jag har precis noll utbildning och erfarenhet från området utom att vara en helt vanlig förälder, men jag kan ändå inte se annnat än att detta måste gå att göra bättre.

Givetvis är det en svår balansgång om man måste skydda människor från sig själva, men om det är vård vi siktar på och som ska se till att man kan komma ut från ett sådant här ställe och må bättre, då måste väl alla inse att det här inte fungerar. Alls.

Hur kan man jobba på ett sånt här ställe utan att ifrågasätta det? Eller ha sitt barn där utan att riva upp himmel och jord?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback