Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-16, 13:53
  #13
Medlem
SkepticalHippos avatar
Det är inte alls ovanligt att man får ökad puls av alkohol. Det är snarare en naturlig reaktion men det är ju olika från person till person hur högt den går. Alla märker det nog inte.
http://www.sund.nu/docs/printArtikel...73&tem=0&und=0
(Läs underavsnittet "Hjärtat", såklart)

Tycker du att det är obehagligt så bör du nog fundera på att välja bort alkoholen hellre än att fortsätta med betablockerare. Jag äter dem för att min normala vilopuls är på 130 (medfött hjärtfel) och fan hatar dem. Man kan lätt bli orkeslös och det är svårt att träna kondition eller springa eftersom hjärtat inte kan öka takten och pumpa ut blod till musklerna snabbt nog.

Märker då jag glömt ta dem att visserligen får jag "skov" flera gånger per dag där pulsen går upp i viloläge där jag blir darrig och orkeslös men däremellan har betydligt mer ork än vanligt. Gillar inte det alls. Jag har dock lågt blodtryck redan från början och under rusningarna blir det inte heller särskilt högt så vi kan ju uppleva olika saker.

Så lugna ner dig. Du kommer inte att dö av att gå upp i puls ibland men du bör nog fundera på om det är värt att dricka då du känner sådant obehag.
Citera
2017-10-16, 14:21
  #14
Medlem
Krocketklubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longwinded
Det var strax över 10 år sedan, fick oregelbunden puls som inte gick över och upptäckte högt blodtryck i samband med undersökning. Fanns ingen direkt tydlig anledning just då, ingen stress och tränade 4-5 dagar i veckan, tydligen så vet man ofta inte vad högt blodtryck beror på.

Har rätt bra koll på kosten och portionsstorlekar, varierar vegetarisk kost med kött, fisk, mycket grönt osv, är hobbykock så aldrig halvfabrikat eller liknande, småäter inte och äter aldrig godis, chips osv (Borde faktiskt inte vara överviktig, är väl alkoholen!).
Jag dricker varje fredag och lördag, gjort det under de senaste 5-6 åren och innan det drack jag bara när det var fest, dvs inte svensson-bruk hemma framför tv'n =) sammanlagt runt fyra flaskor vin kanske om jag räknar högt istället för lågt, ibland en flaska mindre men några öl istället.

Får tyvärr inte det jag är ute efter när jag röker istället, får dessutom hög puls som fan av att röka... alltid fått det.

Hmm det låter ju ändå suspekt. Är ju inget som dyker upp utan anledning direkt. Hände det något speciellt i ditt liv just då som fick dig stressad eller liknande?

Har du kollat upp pumpen?

Alkoholen var det som gjorde mig fet iaf., 10 öl=dagsintag av kalorier så det är ganka logiskt att man blir tjock om man dricker fredag lördag. Lägg därtill på det skiten man mosar i sig på bakfyllan. Då får du i dig 2-3 dagars extra kaloriintag per vecka.

Prövat indica dominant cannabis. Jag kan få hög puls av sativa dominant också.
Citera
2017-10-16, 14:53
  #15
Medlem
longwindeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Det är inte alls ovanligt att man får ökad puls av alkohol. Det är snarare en naturlig reaktion men det är ju olika från person till person hur högt den går. Alla märker det nog inte.
http://www.sund.nu/docs/printArtikel...73&tem=0&und=0
(Läs underavsnittet "Hjärtat", såklart)

Tycker du att det är obehagligt så bör du nog fundera på att välja bort alkoholen hellre än att fortsätta med betablockerare. Jag äter dem för att min normala vilopuls är på 130 (medfött hjärtfel) och fan hatar dem. Man kan lätt bli orkeslös och det är svårt att träna kondition eller springa eftersom hjärtat inte kan öka takten och pumpa ut blod till musklerna snabbt nog.

Märker då jag glömt ta dem att visserligen får jag "skov" flera gånger per dag där pulsen går upp i viloläge där jag blir darrig och orkeslös men däremellan har betydligt mer ork än vanligt. Gillar inte det alls. Jag har dock lågt blodtryck redan från början och under rusningarna blir det inte heller särskilt högt så vi kan ju uppleva olika saker.

Så lugna ner dig. Du kommer inte att dö av att gå upp i puls ibland men du bör nog fundera på om det är värt att dricka då du känner sådant obehag.

Gillar inte heller Betablockerare så mycket, är mycket piggare i kroppen nu efter att ha slutat med dom och förändringen gick fort! Inte bara under fysisk ansträngning utan även rent generellt välmående.
Jag började gå upp i vikt när jag började med betablockerare, en "viss" viktuppgång är tydligen en vanlig biverkan. På den tiden drack jag inte så ofta heller.

En vanligt rationellt tänkande människa förstår ju rätt snart att det nog inte är värt att dricka så mycket ändå, men det är ju så gött
Citera
2017-10-16, 15:53
  #16
Medlem
seaworthys avatar
haha 120-150 i puls. Jag ligger på 130-140 när jag springer mina långpass på 3 mil.

Hur lång är du och hur mycket väger du då? Så kan vi snabbt se om det verkligen är alkoholen eller om du filurar med portionerna . (Normalt har folk i allmänhet, och överviktiga i synnerhet, väldigt dålig koll på sitt kaloriintag).
Citera
2017-10-17, 07:18
  #17
Medlem
longwindeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
haha 120-150 i puls. Jag ligger på 130-140 när jag springer mina långpass på 3 mil.

Hur lång är du och hur mycket väger du då? Så kan vi snabbt se om det verkligen är alkoholen eller om du filurar med portionerna . (Normalt har folk i allmänhet, och överviktiga i synnerhet, väldigt dålig koll på sitt kaloriintag).

Jag har bra koll på mitt kaloriintag, 120-150 är inte min normala vilopuls utan en direkt reaktion på t ex alkohol vilket har framgått ganska tydligt här (och som också är själva frågeställningen).
Att du som motionär har samma på ett långpass är inte relevant, men för er info så har jag ungefär samma vid konditionsträning.
Citera
2017-10-17, 07:27
  #18
Medlem
longwindeds avatar
För att vara helt rättvis så har jag iof bara koll på kaloriintag när det gäller mat. Vin och öl är ju givetvis boven till min övervikt -vilket är lätt att peka på som enda orsak, men jag fick de här besvären för över 10 år sedan då jag hade mycket god fysik, så ponera att jag går ner ifrån mina 28 i BMI till 20, skulle det då spela någon roll?
Citera
2017-10-17, 07:44
  #19
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longwinded
För att vara helt rättvis så har jag iof bara koll på kaloriintag när det gäller mat. Vin och öl är ju givetvis boven till min övervikt -vilket är lätt att peka på som enda orsak, men jag fick de här besvären för över 10 år sedan då jag hade mycket god fysik, så ponera att jag går ner ifrån mina 28 i BMI till 20, skulle det då spela någon roll?

Exempel; En 40 år gammal man, 180 cm lång och 90 kilo har ett BMI på 28. Om vi räknar bort kroppsbyggare så är det ju iallafall 10 kilo för mycket på den kroppen.

Den personen behöver ligga på ca 2100 kCal om dagen för att behålla sin vikt (inte gå ner, inte öka). 4 vinflaskor ger ca 2400 kCal i veckan. Det blir ca 342 kCal om dagen. Då har personen 1758 cKal om dagen att tillägna mat. Detta för att behålla sin vikt.

Den personen kommer självfallet långsamt öka sin vikt. Dom flesta 180 långa män i 40-årsåldern äter mer än 1758 kCal om dagen. Vinet motsvarar väl ungefär en sån där stor kanelbulle om dagen.

Dina pulsbesvär är förmodligen resultat av vikt, alkohol samt brist på kondition.
Citera
2017-10-17, 08:53
  #20
Medlem
longwindeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Exempel; En 40 år gammal man, 180 cm lång och 90 kilo har ett BMI på 28. Om vi räknar bort kroppsbyggare så är det ju iallafall 10 kilo för mycket på den kroppen.

Den personen behöver ligga på ca 2100 kCal om dagen för att behålla sin vikt (inte gå ner, inte öka). 4 vinflaskor ger ca 2400 kCal i veckan. Det blir ca 342 kCal om dagen. Då har personen 1758 cKal om dagen att tillägna mat. Detta för att behålla sin vikt.

Den personen kommer självfallet långsamt öka sin vikt. Dom flesta 180 långa män i 40-årsåldern äter mer än 1758 kCal om dagen. Vinet motsvarar väl ungefär en sån där stor kanelbulle om dagen.

Dina pulsbesvär är förmodligen resultat av vikt, alkohol samt brist på kondition.

"Vin och öl är ju givetvis boven till min övervikt -vilket är lätt att peka på som enda orsak, men jag fick de här besvären för över 10 år sedan då jag hade mycket god fysik, så ponera att jag går ner ifrån mina 28 i BMI till 20, skulle det då spela någon roll?"
Citera
2017-10-17, 13:43
  #21
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longwinded
"Vin och öl är ju givetvis boven till min övervikt -vilket är lätt att peka på som enda orsak, men jag fick de här besvären för över 10 år sedan då jag hade mycket god fysik, så ponera att jag går ner ifrån mina 28 i BMI till 20, skulle det då spela någon roll?"

Kanske. Allt är inte linjära samband. Men det enklaste är väl att skära av spriten och se vad som händer.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback