Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-16, 07:48
  #1
Medlem
longwindeds avatar
Hej,

Har de senaste 10 åren ätit betablockerare för att motverka högt blodtryck och oregelbunden puls.
Jag har rätt dålig fysik, äter bra men dricker mycket. Har trots det legat på 50-60 i vilopuls och något högre vid stor konsumtion av alkohol, skräpmat och något enstaka bruk av cannabis (någon gång i kvartalet max).

Nu när jag äter medicin som inte direkt påverkar hjärtrytm längre så har jag en vilopuls på 80-90, vilket i sig är normalt för en man i min ålder och med min fysik, men om jag drar i mig ett par flaskor vin eller 8-10 öl så får jag en puls på 120-150 och upplever att det dunkar på hårt som fan.

Är det så även för "normalt" folk? Jag upplever det som onormalt och lite skrämmande, men minns inte hur det kändes tiden innan jag började med betablockerare.
Citera
2017-10-16, 08:05
  #2
Medlem
Krocketklubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longwinded
Hej,

Har de senaste 10 åren ätit betablockerare för att motverka högt blodtryck och oregelbunden puls.
Jag har rätt dålig fysik, äter bra men dricker mycket. Har trots det legat på 50-60 i vilopuls och något högre vid stor konsumtion av alkohol, skräpmat och något enstaka bruk av cannabis (någon gång i kvartalet max).

Nu när jag äter medicin som inte direkt påverkar hjärtrytm längre så har jag en vilopuls på 80-90, vilket i sig är normalt för en man i min ålder och med min fysik, men om jag drar i mig ett par flaskor vin eller 8-10 öl så får jag en puls på 120-150 och upplever att det dunkar på hårt som fan.

Är det så även för "normalt" folk? Jag upplever det som onormalt och lite skrämmande, men minns inte hur det kändes tiden innan jag började med betablockerare.

Cannabis brukar ju sänka blodtrycket så det behöver du inte oroa dig för.

120-150 i vilopuls låter inte hälsosamt dock. Man brukar räkna 220 minus din ålder=din MAXPULS. Skulle jag vara du skulle jag ta tag i allt innan kroppen packar ihop totalt. Om du bryr dig dvs.
Citera
2017-10-16, 08:24
  #3
Medlem
longwindeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krocketklubba
Cannabis brukar ju sänka blodtrycket så det behöver du inte oroa dig för.

120-150 i vilopuls låter inte hälsosamt dock. Man brukar räkna 220 minus din ålder=din MAXPULS. Skulle jag vara du skulle jag ta tag i allt innan kroppen packar ihop totalt. Om du bryr dig dvs.

Jag bryr mig absolut, det har dock inte varit så påtagligt innan då jag haft en sorts falsk trygghet genom pulsreglerande medicin
Citera
2017-10-16, 09:13
  #4
Medlem
Krocketklubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longwinded
Jag bryr mig absolut, det har dock inte varit så påtagligt innan då jag haft en sorts falsk trygghet genom pulsreglerande medicin

Ok. Hur och när uppstod problemet? När du säger att du äter bra, vad innebär det? Tror du alkoholen är ensam bov?

Jag skulle lägga ner alkoholen totalt om jag var du. Själv har jag druckit frisk tidigare i livet och kan lugnt säga att när jag slutade med det fick jag dubbelt så mycket energi, jag är aldrig sjuk och jag mår allmänt bättre.

Det dör 9 miljoner årligen av alkoholrelaterade skador så rök en holk istället och hjälp blodtrycket på den vägen+bra kost och motion. Din kropp är överbelastad.
Citera
2017-10-16, 09:36
  #5
Medlem
Ja du lever inte mer än 10-15 år till om du fortsätter sådär. Upp till dig att välja livet eller alkohol/skräpmat.

Svårare än så är det inte tyvärr, och alla som säger någonting annorlunda ljuger.

Det som är trevligt med flashback, här kan du få den bittra sanningen även om du inte vill höra den. För vi bryr oss inte om dig för fem öre.
Citera
2017-10-16, 09:43
  #6
Medlem
longwindeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krocketklubba
Ok. Hur och när uppstod problemet? När du säger att du äter bra, vad innebär det? Tror du alkoholen är ensam bov?

Jag skulle lägga ner alkoholen totalt om jag var du. Själv har jag druckit frisk tidigare i livet och kan lugnt säga att när jag slutade med det fick jag dubbelt så mycket energi, jag är aldrig sjuk och jag mår allmänt bättre.

Det dör 9 miljoner årligen av alkoholrelaterade skador så rök en holk istället och hjälp blodtrycket på den vägen+bra kost och motion. Din kropp är överbelastad.

Det var strax över 10 år sedan, fick oregelbunden puls som inte gick över och upptäckte högt blodtryck i samband med undersökning. Fanns ingen direkt tydlig anledning just då, ingen stress och tränade 4-5 dagar i veckan, tydligen så vet man ofta inte vad högt blodtryck beror på.

Har rätt bra koll på kosten och portionsstorlekar, varierar vegetarisk kost med kött, fisk, mycket grönt osv, är hobbykock så aldrig halvfabrikat eller liknande, småäter inte och äter aldrig godis, chips osv (Borde faktiskt inte vara överviktig, är väl alkoholen!).
Jag dricker varje fredag och lördag, gjort det under de senaste 5-6 åren och innan det drack jag bara när det var fest, dvs inte svensson-bruk hemma framför tv'n =) sammanlagt runt fyra flaskor vin kanske om jag räknar högt istället för lågt, ibland en flaska mindre men några öl istället.

Får tyvärr inte det jag är ute efter när jag röker istället, får dessutom hög puls som fan av att röka... alltid fått det.
Citera
2017-10-16, 09:45
  #7
Medlem
longwindeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Ja du lever inte mer än 10-15 år till om du fortsätter sådär. Upp till dig att välja livet eller alkohol/skräpmat.

Svårare än så är det inte tyvärr, och alla som säger någonting annorlunda ljuger.

Det som är trevligt med flashback, här kan du få den bittra sanningen även om du inte vill höra den. För vi bryr oss inte om dig för fem öre.

Jag äter nästan aldrig skräpmat, det var mest som exempel då det blir en markant skillnad just då, pizza en gång om året kanske och likadant med en fylleburgare någon gång om året. Bor långt ut på landet så finns inte så mycket sådant att tillgå här =)
Citera
2017-10-16, 09:46
  #8
Medlem
longwindeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Ja du lever inte mer än 10-15 år till om du fortsätter sådär. Upp till dig att välja livet eller alkohol/skräpmat.

Svårare än så är det inte tyvärr, och alla som säger någonting annorlunda ljuger.

Det som är trevligt med flashback, här kan du få den bittra sanningen även om du inte vill höra den. För vi bryr oss inte om dig för fem öre.

Och ja haha... det är ju det som är bra med Flashback!
Citera
2017-10-16, 09:49
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longwinded
Och ja haha... det är ju det som är bra med Flashback!

Vad har du för blodtryck btw?
Citera
2017-10-16, 09:50
  #10
Medlem
longwindeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Vad har du för blodtryck btw?

Senaste mätningen 120/90 med medicin. Hade 170/120 när det upptäcktes för 10 år sedan om jag inte minns fel.
Citera
2017-10-16, 11:02
  #11
Medlem
Ancient-Lurkers avatar
Prova at dricka mycket vatten, framför allt vid stor alkoholkonsumtion. Det hjälper i alla fall mig...
__________________
Senast redigerad av Ancient-Lurker 2017-10-16 kl. 11:05.
Citera
2017-10-16, 11:47
  #12
Medlem
vadsadusadus avatar
Alkoholen låter som den stora boven för dig. Prova att dricka mindre.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback