Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-15, 23:32
  #1
Medlem
Pearsagas avatar
Hej
Är ensam vårdnadshavare om mitt barn. Barnet har ingen kontakt med någon på pappans sida och har aldrig haft, varför det är så är en annan historia.
Min sambo har funnits i bilden sedan barnet var 2 år, nu nyss fyllda 7 år. Vad händer om jag dör? Vart tar mitt barn vägen? Får barnet bo kvar med sin styvfar. Barnet ser styvpappan som sin pappa och sambon ser barnet som sitt.
Citera
2017-10-15, 23:34
  #2
Medlem
Silltunnas avatar
Styvpappan kan ju ansöka om att få adoptera barnet. Om inte, placeras det i fosterfamilj.
Citera
2017-10-15, 23:36
  #3
Medlem
Finns ingen vårdnadshavare så gör sociala myndigheter en utredning för att avgöra vad som blir barnets bästa - i ditt fall möjligen att din sambo tillskrivs vårdnaden av ditt barn.
Citera
2017-10-15, 23:41
  #4
Medlem
Pearsagas avatar
Om sambon adopterar barnet, måste det godkännas av den biologiska pappan?
Citera
2017-10-15, 23:50
  #5
Medlem
Silltunnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pearsaga
Om sambon adopterar barnet, måste det godkännas av den biologiska pappan?

Inte om han inte räknas som vårdnadshavare.
Citera
2017-10-16, 00:25
  #6
Medlem
Diridiris avatar
Planerar du att dö inom en snar framtid finns det någonting som kallas gudföräldrar. Som jag förstår tar en gudförälder på sig ansvaret att ta hand om ditt barn ifall du dör. Jag rekommenderar att undersöka detta och göra den/dem du litar mest på att kunna uppfostra ditt barn till gudförälder/gudföräldrar.
Citera
2017-10-16, 00:34
  #7
Moderator
NewDeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diridiri
Planerar du att dö inom en snar framtid finns det någonting som kallas gudföräldrar. Som jag förstår tar en gudförälder på sig ansvaret att ta hand om ditt barn ifall du dör. Jag rekommenderar att undersöka detta och göra den/dem du litar mest på att kunna uppfostra ditt barn till gudförälder/gudföräldrar.
Nej, gudföräldrar har inte den rollen i samhället längre.

Soc kommer titta på var barnet mår bäst, och har h*n en bra kontakt med din sambo så lär h*n få bo kvar hos honom. Om din sambo vill det, vill säga.
Citera
2017-10-16, 05:31
  #8
Medlem
Pearsagas avatar
Planerar inte att dö inom en snar framtid men saker och ting har hänt bekanta runt oss som fått upp våra ögon att vad som helst kan hända när som helst, helt oplanerat.
Citera
2017-10-16, 09:36
  #9
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Inte om han inte räknas som vårdnadshavare.

Det stämmer inte, bara för att man inte är vårdnadshavare betyder inte det att man kan få sitt barn bortadopterat mot sin vilja hursomhelst. Kan ju finnas många skäl till att man inte är vårdnadshavare, man kan fortfarande vara en aktiv förälder i sitt barns liv.

Oftast lär det krävas samtycke från den som barnet ska adopteras från. Kan tänkas att det görs undantag, men det är nog främst om personen är omöjlig att få tag på, kanske rentav kan misstänkas vara död eller liknande fall.
Citera
2017-10-16, 10:04
  #10
Medlem
Silltunnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Det stämmer inte, bara för att man inte är vårdnadshavare betyder inte det att man kan få sitt barn bortadopterat mot sin vilja hursomhelst. Kan ju finnas många skäl till att man inte är vårdnadshavare, man kan fortfarande vara en aktiv förälder i sitt barns liv.

Oftast lär det krävas samtycke från den som barnet ska adopteras från. Kan tänkas att det görs undantag, men det är nog främst om personen är omöjlig att få tag på, kanske rentav kan misstänkas vara död eller liknande fall.

"I särskilda fall kan ett barn adopteras utan den biologiska förälderns samtycke. Det gäller om den biologiska föräldern har en allvarlig psykisk störning, inte tar del i vårdnaden eller inte går att komma i kontakt med. I dessa tre fall kan domstolen flytta över vårdnaden till en särskilt förordnad vårdnadshavare, till exempel till familjehemsföräldrar, som därefter kan bli aktuella som adoptivföräldrar."

https://www.1177.se/Stockholm/Tema/B...tion1/?ar=True
Citera
2017-10-16, 19:47
  #11
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
"I särskilda fall kan ett barn adopteras utan den biologiska förälderns samtycke. Det gäller om den biologiska föräldern har en allvarlig psykisk störning, inte tar del i vårdnaden eller inte går att komma i kontakt med. I dessa tre fall kan domstolen flytta över vårdnaden till en särskilt förordnad vårdnadshavare, till exempel till familjehemsföräldrar, som därefter kan bli aktuella som adoptivföräldrar."

https://www.1177.se/Stockholm/Tema/B...tion1/?ar=True

Kan och kan, men det lär inte vara vanligt att man tillåter adoption om föräldern är kontaktbar och vägrar adoptera bort. Överlåta vårdnad kanske, men inte adoption.

Om allt som krävdes för att få adoptera var att andra föräldern inte hade vårdnaden, skulle ju kvinnor i alla fall där paret inte varit gifta vid barnets födsel utan vidare kunna adoptera bort barnen till andra män (eller kvinnor?) som de kände för, trots att fadern ville vara delaktig och ha vårdnad. Om så vore fallet skulle det ske...
Citera
2017-10-16, 21:29
  #12
Medlem
heropsychodreamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diridiri
Planerar du att dö inom en snar framtid finns det någonting som kallas gudföräldrar. Som jag förstår tar en gudförälder på sig ansvaret att ta hand om ditt barn ifall du dör. Jag rekommenderar att undersöka detta och göra den/dem du litar mest på att kunna uppfostra ditt barn till gudförälder/gudföräldrar.

Det är socialen som ansvarar för vem som blir ny vårdnadshavare om ett barn mister alla vårdnadshavare. Och dom ger blanka fan i vem som är gudföräldrar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback