Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-15, 23:25
  #1
Medlem
Hejsan! Har ett längre tag varit sugen på att starta eget inom entreprenad. Har ett stort maskinintresse och söker nu min första maskin. Min fråga lyder, vilken? Vad för körningar är lönsammast? Grävmaskin, hjullastare eller vad? Samt vilken maskin? Ju billigare ju bättre, men ska såklart vara en maskin som inte går isönder jämnt och ständigt också. Är sugen på en Volvo 6300, men är osäker på hur mycket körning där är med rövhacka?
Citera
2017-10-16, 00:27
  #2
Medlem
EnSvenskStriders avatar
Mitt enda tips till dig är att köpa en maskin med fräscha däck. Att lägga ut 60 lax på en sån sak när man nyss köpt maskin är kanske inte riktigt vad man vill.
Citera
2017-10-16, 02:21
  #3
Medlem
det lönsammaste kontra minst investering borde väll vara en 5-8 tons badngrävare

alternativt en 15-20 tons hjulgrävare med ett shysst tippsläp så kan du hjula omkring och slippa kostnad för lastbil
Citera
2017-10-16, 15:36
  #4
Medlem
Har också varit inne på en mindre bandage, men vad tror du om att köpa bandage, och en mindre traktor 100 vi klassen med flakväxlare? Lönsamt eller pengar i sjön?
Citat:
Ursprungligen postat av skadad85
det lönsammaste kontra minst investering borde väll vara en 5-8 tons badngrävare

alternativt en 15-20 tons hjulgrävare med ett shysst tippsläp så kan du hjula omkring och slippa kostnad för lastbil
Citera
2017-10-16, 18:36
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookinfly
Har också varit inne på en mindre bandage, men vad tror du om att köpa bandage, och en mindre traktor 100 vi klassen med flakväxlare? Lönsamt eller pengar i sjön?


nej det är nog rätt bra. har du sen en frontlastare på traktorn med så e det ju riktigt nice,
Citera
2017-10-16, 18:50
  #6
Medlem
No, de som va tanken. Så kan man köra bort massor, leverera massor, och i princip vara helt oberoende av lastbil
Citat:
Ursprungligen postat av skadad85
nej det är nog rätt bra. har du sen en frontlastare på traktorn med så e det ju riktigt nice,
Citera
2017-10-16, 18:53
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookinfly
No, de som va tanken. Så kan man köra bort massor, leverera massor, och i princip vara helt oberoende av lastbil


va blir det för traktor då?


jag står själv i samma tankar, velar mellan en traktorgrävare, en hjulare, eller en liten bandare?

sen behöver jag iofs en kranbil ochså, så det blir nog en krok och kranbil och en liten bandare för min del, men då behöver jag ändå en lastare,
Citera
2017-10-31, 21:12
  #8
Medlem
En hjullastare är väl A och O om du ska starta en entreprenad. Har du kontakter inom branschen?
Det är en jävla massa du ska kunna för att ens få en chans till något som helst kontrakt.
Oerhört mycket regler och lagar för en Arbetsgivare inom maskin entreprenad.

Har du själv yrkesförarbevis eller har du tänkt anställa förare från första början?
Citera
2017-11-03, 23:29
  #9
Medlem
toby79s avatar
Köp en maskin för det du kan få jobb med. En hjullastare är väldigt dålig att gräva med, men den kan vara bra att skotta snö med.

Eller köp både en grävmaskin och en hjullastare så har du lite att välja mellan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback