Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-15, 22:11
  #1
Medlem
Hej
Har sedan nån vecka typ märkt pingspikes när jag spelar LoL som kvarstår. Har alltid haft stabila 35-36 ms(servern är i Amsterdam) men nu hoppar den runt från 40 till 150 ms. Mycket likt som när man kör med trådlöst, vilket jag inte gör. Körde ping www.google.com -t i CMD och även där hoppar min ping runt mellan 18-100 ms. Kan väldigt lite om sånt. Har prövat starta om modemet och datorn bara. Några tips?
Citera
2017-10-15, 23:12
  #2
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lexiania
Hej
Har sedan nån vecka typ märkt pingspikes när jag spelar LoL som kvarstår. Har alltid haft stabila 35-36 ms(servern är i Amsterdam) men nu hoppar den runt från 40 till 150 ms. Mycket likt som när man kör med trådlöst, vilket jag inte gör. Körde ping www.google.com -t i CMD och även där hoppar min ping runt mellan 18-100 ms. Kan väldigt lite om sånt. Har prövat starta om modemet och datorn bara. Några tips?

Modem?
Vad har du för anslutning, fiber, telefonjack, kabel-TV eller mobilt bredband?
Citera
2017-10-15, 23:18
  #3
Medlem
kraftfoders avatar
Jag råkade ut för liknande med det nya modemet från Telia: Det visade sig att det var ett "grönt modem" (skitfunktion!) som gick ner i någon form av strömsparläge vid lågtrafik. Stängde av funktionen, och nu har jag samma "låga" ping hela tiden. (cirka 20-20 ms mot sunet).
Kolla om ditt modem/router har någon sådan funktion som är påkopplad. Stäng av i så fall!
Citera
2017-10-16, 00:57
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Modem?
Vad har du för anslutning, fiber, telefonjack, kabel-TV eller mobilt bredband?
Vanlig Ethernet kabel
Citera
2017-10-16, 01:02
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag råkade ut för liknande med det nya modemet från Telia: Det visade sig att det var ett "grönt modem" (skitfunktion!) som gick ner i någon form av strömsparläge vid lågtrafik. Stängde av funktionen, och nu har jag samma "låga" ping hela tiden. (cirka 20-20 ms mot sunet).
Kolla om ditt modem/router har någon sådan funktion som är påkopplad. Stäng av i så fall!
WiFi-router Compal CH7486E denna har jag. Har kollat igenom manualen men det nämns inget om nåt sånt läge.
Citera
2017-10-16, 01:05
  #6
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lexiania
WiFi-router Compal CH7486E denna har jag. Har kollat igenom manualen men det nämns inget om nåt sånt läge.

Allt brukar inte stå i manualerna längre. Gå in på 192.168.1.1 eller 192.168.0.1 så kommer du in i routerns inställningar, kolla där om det finns något strömsparläge aktiverat. Stäng i så fall av det. (Routrar drar inte särskilt mycket ström ändå, hemma)
Citera
2017-10-16, 18:41
  #7
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lexiania
Hej
Några tips?

Steg 1 är att ta reda på var det uppstår fördröjning.
Hemma hos dig, hos comhem eller ännu längre ut på internet.

Det gör du med ett program som t.ex pingplotter
https://www.flashback.org/sok/pingplotter?sp=1&f=4
Citera
2017-10-17, 21:43
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Steg 1 är att ta reda på var det uppstår fördröjning.
Hemma hos dig, hos comhem eller ännu längre ut på internet.

Det gör du med ett program som t.ex pingplotter
https://www.flashback.org/sok/pingplotter?sp=1&f=4
Ok nu är jag osäker på om jag gjorde rätt. Men skrev in EU West serverns(den servern jag spelar på) IP adress och detta kom upp.
https://imgur.com/a/bveFz
Citera
2017-10-17, 23:49
  #9
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lexiania
Ok nu är jag osäker på om jag gjorde rätt. Men skrev in EU West serverns(den servern jag spelar på) IP adress och detta kom upp.
https://imgur.com/a/bveFz

Ser ut som att det går trögt hos din ISP Comhem
Du får prata med dem.

Ser det lika ut på olika tider på dygnet?
Testa en tidig morgon, går det bättre då så beror det på att Comhem har trångt i sitt nät.
Citera
2017-10-18, 20:50
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Ser ut som att det går trögt hos din ISP Comhem
Du får prata med dem.

Ser det lika ut på olika tider på dygnet?
Testa en tidig morgon, går det bättre då så beror det på att Comhem har trångt i sitt nät.
Spelade igår natt gick bra, spelade nu också i eftermiddag inga pingspikes alls. Men nu är det tillbaka igen sen nån timme.
Felanmälde också till ComHem dom vet inte vart felet ligger. Hur ser du förresten att det går trögt hos Comhem på pingplotter?
Citera
2017-10-18, 21:47
  #11
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lexiania
Spelade igår natt gick bra, spelade nu också i eftermiddag inga pingspikes alls. Men nu är det tillbaka igen sen nån timme.
Felanmälde också till ComHem dom vet inte vart felet ligger. Hur ser du förresten att det går trögt hos Comhem på pingplotter?

Din latency börjar vid 3:e hoppet (vt-bbr-2).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback