Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2017-10-29, 18:38
  #49
Medlem
Officeren i fråga är "Captain" dvs motsvarande svensk kommendör vilket är jämförbart med överste i armén.
Citera
2017-10-29, 19:09
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CurJoh01
Officeren i fråga är "Captain" dvs motsvarande svensk kommendör vilket är jämförbart med överste i armén.

Jag skrev såhär:
Citat:
Ursprungligen postat av 43344
Jag tror hellre att en kommendör eller kommendörkapten är fartygschef.
Den intressanta frågan är då om officeren i fråga var just fartygschefen på fartyget? Vet du mer möjligtvis?

För den intresserade:
https://en.wikipedia.org/wiki/Milita...ion_to_English
Just "Captain" är lite lurigt, i armén och flygvapnet motsvarar det en svensk kapten, men i flottan är det som du säger en kommendör, dvs en betydligt högre grad, strax under amiralsgraderna. (Däremellan finns endast kmd 1.gr, som är avskaffad).
Citera
2017-10-29, 19:17
  #51
Medlem
Ja, han är fartygschef på en fregatt.
Citera
2017-10-29, 19:19
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jaså du, då tar du och länkar till och citerar det stycket där detta framgår.
Det som möjligtvis skulle kunna gälla är att regeringens godkännande krävs för åtal:
Citat:
Ursprungligen postat av 43344
2 kap 7 b § brottsbalken
En utlänning som saknar hemvist i Sverige men som befinner sig här i landet inom ramen för internationellt militärt samarbete eller internationell krishantering och som omfattas av avtal som är i kraft i förhållande till Sverige, får åtalas för brott som han eller hon har begått under sin vistelse här endast efter förordnande av regeringen.

I vissa fall, för att undvika utrikespolitiska följder, kan det göra att åtal inte kommer ifråga för att regeringen är feg, men sannolikt är den besökande nationen väldigt mån om att inte ställa till med oreda hos värdnationen, dvs Sverige - för det kan också innebära utrikespolitiska följder. USA bestraffar således högst sannolikt den som begår brott här med sina egna militära sanktioner inom ramen för ett disciplinsystem, alternativt har inget emot ett svenskt åtal.
Det är således ett icke-problem.

Som jämförelse kan sägas att om en diplomat begår brott, som han inte kan straffas för i Sverige, och sedan inte bestraffas i hemlandet, så uppfattas det närmast som en fientlig handling. Nu pratar jag givetvis inte om spioneri och liknande brott som alla stater begår, utan jag pratar om typ rattfylleri, jag vill minnas att någon rysk diplomat som kört ihjäl folk slapp straff när han väl kom hem till Ryssland, och det uppfattades såklart som mycket fientligt av Ryssland.
Citera
2017-10-29, 19:20
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CurJoh01
Ja, han är fartygschef på en fregatt.
För tydlighetens skull: Han är fartygschef på det fartyg som besökte Göteborg i samband med händelsen?
Citera
2017-10-29, 19:27
  #54
Medlem
Han är fartygschef på en fregatt av typ 23. Resten räknar du ut själv.
Citera
2017-10-29, 19:59
  #55
Medlem
Slumlords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CurJoh01
Han är fartygschef på en fregatt av typ 23. Resten räknar du ut själv.

Utifrån vilket fartyg det påstås röra sig om: Är det den här personen? https://www.royalnavy.mod.uk/-/media.../berry-tim.pdf
Citera
2017-10-29, 23:01
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CurJoh01
Han är fartygschef på en fregatt av typ 23. Resten räknar du ut själv.
HMS Somerset är en fregatt av typ 23. Förstår dock inte varför du inte bara kan vara tydlig.
Citera
2017-10-30, 11:03
  #57
Medlem
Det skulle kunna bero på flera saker och därmed får du faktiskt nöja dig med de fakta du fått.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback