Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-15, 21:46
  #1
Medlem
Jag har byggt en köksö och tänkte bjuda över några nära och kära på middag. Jag tänkte att gästerna skulle sitta runt köksön äta och jag skulle vara kock under tiden som gästerna äter. Då vore det ju lämpligt att bjuda på en maträtt som helst ska serveras direkt från spisen till tallriken. Pannkakor är ett exempel på en maträtt som smakar bäst direkt från stekjärnet, ingen vill ju äta kalla pannkakor så det kräver ju att man tillagar nya färska pannkakor kontinuerligt under måltiden. Dock hade jag tänkt mig mer tänkt mig "riktig mat", pannkakor är ju mer än efterrätt, tycker jag. Vad kan ni tipsa mig om?
Citera
2017-10-15, 21:51
  #2
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kwiston
Jag har byggt en köksö och tänkte bjuda över några nära och kära på middag. Jag tänkte att gästerna skulle sitta runt köksön äta och jag skulle vara kock under tiden som gästerna äter. Då vore det ju lämpligt att bjuda på en maträtt som helst ska serveras direkt från spisen till tallriken. Pannkakor är ett exempel på en maträtt som smakar bäst direkt från stekjärnet, ingen vill ju äta kalla pannkakor så det kräver ju att man tillagar nya färska pannkakor kontinuerligt under måltiden. Dock hade jag tänkt mig mer tänkt mig "riktig mat", pannkakor är ju mer än efterrätt, tycker jag. Vad kan ni tipsa mig om?

Behövs det någon speciell mat för detta event? Är det ens något att fira?
Annats lite fingermat, där du själv kan äta med de besökanden.
Citera
2017-10-15, 22:29
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Behövs det någon speciell mat för detta event? Är det ens något att fira?
Nej, det behövs inte och man måste inte fira det, på samma sätt som att man inte behöver ha amerikanskt tema när man har uppesittarkväll med polarna och kollar på superbowl eller äta mat med äpple-tema när man har samlats med sina polare som är Apple-fans och ska kolla på när Apple presenterar sina nya produkter. Se det mer som en kul grej.
Citera
2017-10-15, 23:30
  #4
Medlem
S.O.Stolps avatar
Du kanske kan köra nån typ av mongolian barbecue. Du strimlar upp massa olika kött och grönsaker som du har i skålar. Sen får dina gäster plocka ihop det dom vill ha på en tallrik som dom lger till dig varvid du snabbt steker upp det åt dom. Sen har du olika färdiga såser m.m. i skålar som man får ta fritt av.

Det kanske blir för krångligt att sen göra crêpe Suzette till dessert, men annars effektfullt.
Citera
2017-10-16, 09:08
  #5
Medlem
Novus4212s avatar
Beställ pizzor från den lokala pizzerian så du inte smutsar ner din nya fina ö inför skrytet.
Citera
2017-10-16, 10:12
  #6
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kwiston
Nej, det behövs inte och man måste inte fira det, på samma sätt som att man inte behöver ha amerikanskt tema när man har uppesittarkväll med polarna och kollar på superbowl eller äta mat med äpple-tema när man har samlats med sina polare som är Apple-fans och ska kolla på när Apple presenterar sina nya produkter. Se det mer som en kul grej.

Jag vet ingenting om det du skriver. Jag är ingen stereotyp.
Men två ovanför mig skrev också bra förslag. Lyssna på oss.
Citera
2017-10-16, 13:00
  #7
Medlem
mjukmjukares avatar
Jag hade slagit ihop mina geniknölar och funderat ut ett antal smårätter, behöver inte vara samma tema, kör crossover totalt. Och langa ut i takt med att du blir klar med det du lagar.
Bra prepp och några färdiga skålar med tillbehör som det kan plockas med så kan det fungera hur smidigt som helst.
Låt folk blanda och byta med varann och se till att det blir en social grej alltihop.
Försök göra ett körschema som gör att även du kan delta i ätandet i stunder så att ingen upplever detta stressigt utan bara lättsamt trevligt.

Nivån på maten lägger du där du själv ligger i kunnande.
Hellre enkelt och trevligt än konstlat och stiff.

´
__________________
Senast redigerad av mjukmjukare 2017-10-16 kl. 13:02.
Citera
2017-10-16, 14:10
  #8
Medlem
haresEars avatar
Jag hoppas du bjuder på middag för matens skull och inte för att skryta av ditt lilla hemsnickrade bygge som snart sitter i varje lägenhet. Köksöinvigningsmiddag? helvetet, man kanske skulle köra en nyastolsunderläggssittning........................ ......................................

Om du inte ens kan fundera ut käket på din egen skrytmiddag verkar det som du både saknar talang i matlagning och uppfinningsrikedom, alternativt att du vägrar gå in å kolla lite recept, youtube och annat kul.
Citera
2017-10-16, 19:31
  #9
Medlem
madtops avatar
[quote=kwiston|62069317Pannkakor är ett exempel på en maträtt som smakar bäst direkt från stekjärnet, ingen vill ju äta kalla pannkakor så det kräver ju att man tillagar nya färska pannkakor kontinuerligt under måltiden. Dock hade jag tänkt mig mer tänkt mig "riktig mat", pannkakor är ju mer än efterrätt, tycker jag. Vad kan ni tipsa mig om?[/QUOTE]

Blinier som du serverar med löjrom, rödlök och smetana.
Eller varför inte crêpes med lite olika fyllningar.
Citera
2017-10-16, 23:57
  #10
Medlem
Pojkekorvs avatar
Jansons frestelse är en smaklig anrättning. Den tycker jag starkt att du ska servera när du får främmande. Alla riktiga människor tycker om en bra jansons frestelse.
Citera
2017-10-17, 22:28
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kwiston
Jag har byggt en köksö och tänkte bjuda över några nära och kära på middag. Jag tänkte att gästerna skulle sitta runt köksön äta och jag skulle vara kock under tiden som gästerna äter. Då vore det ju lämpligt att bjuda på en maträtt som helst ska serveras direkt från spisen till tallriken. Pannkakor är ett exempel på en maträtt som smakar bäst direkt från stekjärnet, ingen vill ju äta kalla pannkakor så det kräver ju att man tillagar nya färska pannkakor kontinuerligt under måltiden. Dock hade jag tänkt mig mer tänkt mig "riktig mat", pannkakor är ju mer än efterrätt, tycker jag. Vad kan ni tipsa mig om?

Paella eller Jambalaya är uppskattat av dom flesta, och är smidig att servera direkt från spisen. Gärna med massor av såser och tillbehör.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback