Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-15, 22:20
  #13
Medlem
När jag började plugga på universitetet så tyckte jag också att jag fullständigt skiter i mina kursar-kamrater, vilket jag också gjorde (eftersom jag ansåg att dom alla var småungar jämfört med mig). Umgicks med vissa enbart i samband med studierelaterade saker, samt någon enstaka kårfest ca. 1 gång varannan månad.

I övrigt skaffade jag mig umgänge i den nya staden via nätverksträffar som annonserades ut via LinkedIn, engagerade mig i idrottsföreningar samt en och annan facebook-grupp/aktivitet som verkade intressant för mig i staden. Gick hur bra som helst att skaffa sig vettigt umgänge den vägen.
Citera
2017-10-16, 09:07
  #14
Medlem
borrizs avatar
Som tidigare påpekats så finns det många olika föreningar förutom nationerna vid ett universitet. Skulle du trots allt fortsätta vantrivas så kan du alltid byta studieort.
Citera
2017-10-16, 10:04
  #15
Medlem
Z2361s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Tack för alla råd och tips!

Det känns bara som att alla är så annorlunda nu jämfört med på gymnasiet. Hela stämningen på det universitet som jag läser på går ut på att hetsa till att supa och dricka och jag tror att många fler än jag känner sig obekväma i det.

På gymnasiet var alla sköna mot varandra och man kunde bara sitta och snacka avslappnat på luncher, raster och håltimmar. Kan det här vara ett fenomen som omfattar alla högskolor (att man har en rå och tuff attityd samtidigt som man glorifierar alkohol) eller har jag bara haft otur?

Om du tror att fler är obekväma i det kan du väl kanske hitta dem? Hur framåt är du gällande att prata med alla i klassen? Tänker om det är så att du dras till dom högljudda och uppmärksamhetskrävande mupparna och missar dom trevliga som inte gör så mycket väsen av sig.

Då jag pluggat på universitetet har det vart en skön känsla och vi har att vi vart dåliga på att festa för att vara studenter.. Men det skiljer säkert beroende på vad du studerar.
Citera
2017-10-16, 10:46
  #16
Medlem
ftFates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Tack för alla råd och tips!

Det känns bara som att alla är så annorlunda nu jämfört med på gymnasiet. Hela stämningen på det universitet som jag läser på går ut på att hetsa till att supa och dricka och jag tror att många fler än jag känner sig obekväma i det.

På gymnasiet var alla sköna mot varandra och man kunde bara sitta och snacka avslappnat på luncher, raster och håltimmar. Kan det här vara ett fenomen som omfattar alla högskolor (att man har en rå och tuff attityd samtidigt som man glorifierar alkohol) eller har jag bara haft otur?

Vad läser du? Jurist, ekonom?

Och nja, känner inte igen mig i varken din beskrivning på högskola alt gymnasium. Det är knappast så att du är ensam dock men om du vantrivs men gillar programmet: byt studieort om möjligt, men hoppa inte av.
Citera
2017-10-16, 15:17
  #17
Medlem
Sitter i exakt samma sits, har inte riktigt hittat rätt, klassen består av en stor grupp "coola kids" som i mina ögon är kvar på högstadie/gymnasienivå, fest och skitsnack är två frekventa sysselsättningar så att säga. Resten av klassen är uppdelad i smågrupper, några lite äldre, några som bodde i staden redan sedan tidigare och kanske därför inte är så intresserade av nytt umgänge osv.

Var/är lite halvt med i den stora gruppen men passar inte helt hundra in och är dessutom inte heller särskilt intresserad av att vara det med tanke på deras prioriteringar och jargong. Jag känner dock inte att detta stör mig nämnvärt, jag är här med huvudsyfte att plugga och har inte det där jättebehovet av det sociala. Ända gången det hittills varit lite jobbigt är när det vankas grupparbeten, då är det en nackdel att inte ha någon direkt roll. Räknar väl dock med att man kommer hitta sin plats så småningom, antingen i klassen/skolan eller via någon annan väg!
Citera
2017-10-16, 15:45
  #18
Medlem
tuffkatts avatar
Hur länge har du pluggat? Normalt sett så brukar man efter nollningen ha en relativt stor umgängeskrets med människor för att sedan successivt minska tills det att man hittat en grupp som man delar intressen med och trivs med. När du säger att alla är otrevliga, menar du då din "klass" i stort eller den grupp du umgås mest med?

Idag umgås jag med helt andra människor än vad jag gjorde under nollningen. Man hittar varandra allt efter som. Jag tror det viktiga är att hitta sin grupp, om den så består av 2-3 personer. Därefter blir det tightare sammanhållning och mer naturligt att plugga tillsammans, gå ut och äta lunch osv.

Jag ska också betona det faktum att alkoholhetsen alltid är mer påtaglig i början av studierna. Jag gick ut 2-3 gånger i veckan det första halvåret, och det gjorde många andra också. Sedan lugnade det ned sig. Om du är obekväm med denna hets (vilket är fullt rimligt) så kan det vara bra att söka upp likasinnade som man kan göra andra saker med. Risken annars är att man hamnar utanför hela programkretsen.
Citera
2017-10-17, 07:48
  #19
Medlem
mrtowlies avatar
Haha du låter som en 40-åring som vantrivs på sin nya arbetsplats. "De hälsar inte på morgonen och har otrevlig jargong".

Ignorera dem och fokusera på dina studier. Du kommer hitta kompisar vad det lider som är lite mer som dig.

Jag var för övrigt en av dem du beskriver och minns hur jag tyckte synd om de lillgamla jävlar som aldrig deltog i aktiviteter utan betedde sig som gubbar som gick till jobbet när de pluggade.

Slösa inte bort dina bästa år i livet på att vara en tråkig jävel.
Citera
2017-10-20, 04:12
  #20
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Haha du låter som en 40-åring som vantrivs på sin nya arbetsplats. "De hälsar inte på morgonen och har otrevlig jargong".

Ignorera dem och fokusera på dina studier. Du kommer hitta kompisar vad det lider som är lite mer som dig.

Jag var för övrigt en av dem du beskriver och minns hur jag tyckte synd om de lillgamla jävlar som aldrig deltog i aktiviteter utan betedde sig som gubbar som gick till jobbet när de pluggade.

Slösa inte bort dina bästa år i livet på att vara en tråkig jävel.

Är det bättre att slösa bort universitets-/högskoletiden på att supa och knulla, som många gör?
Och så den där myten om att det ska vara de bästa åren i livet... Hahaha.

Det bästa är väl om man hittar en lagom balans med lite socialt och aktiviteter men ändå fokus på studierna. Funkar inte det sociala så får man väl ändå fokusera på studierna och inte slösa bort surt investerad tid och pengar att deppa över det. Det handlar om några år.
Citera
2017-10-20, 18:02
  #21
Medlem
lighten-ups avatar
Gör som jag - skit i vilka som går i din klass på universitetet och kör ditt eget race. Och varför ska man ens låta sig påverkas av folk som man inte gillar eller vill ha med att göra.

Kolla även på motiverande videos som denna: https://www.facebook.com/BuzzFeedUK/...8519003292511/
Citera
2017-10-22, 21:28
  #22
Medlem
Studiekamraterna kommer inte betala dina räkningar i framtiden! Vet om att det känns dåligt att ej trivas, håll ut för din framtids skull! Slösa inte bort dina år, om du hoppar av måste du vänta ytterligare ett år för att söka igen osv. Lycka till!
Citera
2017-10-23, 00:48
  #23
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aintnoone12
Studiekamraterna kommer inte betala dina räkningar i framtiden! Vet om att det känns dåligt att ej trivas, håll ut för din framtids skull! Slösa inte bort dina år, om du hoppar av måste du vänta ytterligare ett år för att söka igen osv. Lycka till!

Precis, TS måste bli individuell och vara sin egen bästa kompis helt enkelt, istället för att ty sig till andra personer som många gör.
Citera
2017-10-23, 11:54
  #24
Medlem
Jag har känt liknande som dig, jag hoppade av.
Alla var inte taskig, kanske 50 % var lite småtaskig, kände mig framförallt ignorerad av stora delar av klasskamraterna. Den andra hälften kändes okej, men det var sällan man kände bra connection.
Det var väldigt PK och folk var ganska "ordnade" överlag så det kändes ofta nästan formellt när man snackade.

Däremot var jag inte lika nöjd med innehållet på programmet.
Det kändes meh, så för mig blev valet relativt enkelt.

Många säger att du ska bita ihop, men enligt mig är det en väldigt svår fråga. Du måste ju lösa någon form av inkomst som du är nöjd med. Men man vill ju också jobba med människor man trivs med.
Har du några alternativ du fundrerar på?

Försöker fortfarande reda ut detta och just nu kommer jag plugga på ett program där jag tror att det kommer bli ungefär likadant, men jag kommer ha jobb på sidan av vilket också ger mig möjlighet att åka hem där jag har mycket kompisar.

Känns typ som att universitetsfolk överlag suger, självgoda och ointressanta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback