Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-17, 11:12
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Det skulle också ha kunnat vara en bra förklaring.

Men det är ganska osannolikt att de kommersiella leverantörerna skulle acceptera att flaskorna släpper igenom vatten. Även så långsamt.
Petflaskorna är inte så täta. De duger till exempel inte till öl för att hållbarheten blir mycket kortare.

https://www.nyteknik.se/digitaliseri...e-tatt-6450347
sen är det ångan och inte vattnet i flytande form som diffunderar ut kan man tro.
Citera
2017-10-17, 11:52
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oscar111
sen är det ångan och inte vattnet i flytande form som diffunderar ut kan man tro.
Pratar vi osmos så sker det ju molekyl för molekyl - Inte ett ämne i en viss fas/aggregationstillstånd.

Men du kan ha rätt om processen(orsaken)

Jag föreslår att TS kompletterar sitt långtidsexperiment med:
- En st "snustorr" stängd petflaske.
- En just tömd flaska (alltså med "minimalt" fuktigt insida).
- En med ett par cl kvarlämnat (vatten) i.

Tydlig märkning av flaskora, samt digitalfoto före (och sedan efter) förvaring.

EDIT: Jag tror att det det istället handlar om någon långsam kemisk reaktion: Förslagsvis(troligtvis) en oxidation så att den inneslutna luftens syreandel får ett gradvis sänkt partialtryck.
TS: Kanske en flaska till med lite järnfilspån i?
__________________
Senast redigerad av iconicatab 2017-10-17 kl. 12:01.
Citera
2017-10-17, 12:03
  #15
Medlem
Bara-Robins avatar
Hehe, när jag för några dagar sedan skrev min första gissning så skrev jag först att "det är i princip bara dessa två alternativ som finns", men valde att ta bort det för att gardera mig för att någon kom på något mer. Tur det för hittills har folk kommit på:
Svalare temperatur.
Vattenånga i gasen har gått till vätskeform.
Gas absorberas av vätska.
Korken fungerar som en backventil och atmosfärstryck drar ur gas.
Och
Osmotisk tryck så skillnader i gassammansättning förändras genom flaskmaterialet.

För att testa dessa faktorer så bör du nog fylla en helt torr flaska med aå ren gas utan vattenånga som möjligt, dra åt korken hårt och förvara i stabil temperatur. Händer inget då så kan man mixtra med faktorer. Händer det ändå så härleder nog Ockhams rakkniv oss till kvanttunneling eller något annat exotiskt. Roligare tråd än jag först trodde.

Edit. Pucktvåa med tillägg om en kemisk reaktion där något oxiderar. Kanske fylla behållare med annan gas som finns tillgänglig med antingen starkare bundet syre eller helst en ädelgas.

Dock, tror jag tyvärr svaret är.temperatur ändå.
__________________
Senast redigerad av Bara-Robin 2017-10-17 kl. 12:09.
Citera
2017-10-18, 00:16
  #16
Medlem
Hur förvarar ni som sett fenomenet era flaskor? Jag förvarar mina i köket och har aldrig sett detta. Men då är ju temperatur och även tryck rätt jämna för mina flaskors del. Om flaskor måste förvaras utomhus för att dra ihop sig så blir ju förklaringar som har med väder och vind troligare.

En annan fråga, har ni sett om det händer flaskor utan kork? Det kanske också är något för TS att testa?

EDIT: Jag såg nu att TS observerade fenomenet oavsett var han förvarade flaskorna.

EDIT2: Är dom sammandragna flaskorna mindre genomskinliga än nya?
__________________
Senast redigerad av IYKK 2017-10-18 kl. 00:47.
Citera
2018-03-02, 20:34
  #17
Medlem
Snowsmiles avatar
Alltså... bumpar min egen tråd, är nog dax att göra något kul experiment.

I veckan så var jag uppe hos min farsa och röjde allt möjligt, då fann jag ett GÄNG flaskor som skrumpnat rejält. Sen på jobbet så hittade jag ett antal skrumpna flarror, helt sjukt, kollade lite, ingen hade korkskruven dragen lite lagon så den skulle kunna funka som backventil.

Ingen hade någon vätska kvar.

Om jag kommer ihåg så ska jag rigga några flaskor i veckan med lite olika betingelser.

Men helt klart beror det inte på backventilseffekten, inte heller på temperatur.
Citera
2018-03-03, 02:04
  #18
Medlem
"efter 6 månader så är merparten av petflaskorna så skynkliga så man måste öppna korken och ibland blåsa i dem för att dom ska accepteras av pantmaskinen, dom blir platta."

Jaha. Då är det väl bara N2 som kan åstadkomma en så stor volymförändring på någon osmotisk väg.

Jag tror även att passagen sker troligast via tätningen i kapsylen snarare än genom själva flaskan.

Har du någon ganska platt flaska kvar, så var snäll och mät andelarna syre och kväve innan du öppnar korken tack...
Citera
2018-03-03, 10:02
  #19
Medlem
Jag misstänker att det är spänningar i materialet som får flaskorna att dra ihop sig. Har för mig att jag sett på TV hur de tillverkas: först gjuts de i betydligt mindre format med tjockare gods, och därefter blåser man upp dem med högtrycksluft inuti en form kort före användning. Så länge de är fyllda med vätska kan de givetvis inte ändra form nämnvärt...
Citera
2018-03-03, 11:29
  #20
Medlem
skunkjobbs avatar
Min gamla mätning av syrgashalten i bildäck som stått länge utan att pumpas kanske kan vara intressant i sammanhanget, se följande inlägg och några efter det: (FB) Stora däcktråden - här diskuteras allt om däck!!!

Syrgashalten i däckens luft hade alltså i stort sett halverats på ett par år och förklaringen lär vara att syrgasen lättare diffunderar genom gummit medan kvävgasen har svårare att ta sig igenom. Det hade varit intressant att mäta syrgashalten i en PET-flaska som stått länge med luft i. Med den mätaren jag har är det lite knepigt. Man får nog i så fall mosa flaskan och trycka över luften i en plastpåse som mätaren sedan får suga ifrån. Det går åt någon liter innan mätaren visar stabilt mätvärde men det kan gå. Möjligen krävs det luft från två flaskor för stabilt mätvärde.

Jag tycker ändå det är lite lustigt. I fallet med däck är det ju övertryck i däcken som gör att gaserna läcker ut men en tom PET-flaska startar ju med omgivningstryck i flaskan så drivkraften för att gaser vill ut borde inte vara så stor. Medan osmosen utjämnar koncentrationsskillnader så är det ju likadan gassammansättning i som utanför flaskan vid starten så jag förstår inte varför någon av gaserna skulle vilja ta sig ut mer än någon annan.

Oxidation av plasten då?
__________________
Senast redigerad av skunkjobb 2018-03-03 kl. 11:33.
Citera
2018-03-05, 22:41
  #21
Medlem
Jag tror på att Pet-korkens design är gjord för att stå emot inre tryck men inte yttre tryck, när temperaturen skiftar och det blir kallare så blir det ett sug och då går luften in och när det blir varmare så gör designen av korken att det inre trycket ska bevaras så att den tätar ännu bättre åt andra hållet, lite som en backventil.

Inget Pet-flaska jag har någonsin pantat har varit svullen.
__________________
Senast redigerad av Nimbbus 2018-03-05 kl. 22:43.
Citera
2018-03-07, 14:46
  #22
Medlem
GamlaSmaalands avatar
Kul tråd.
Kan man tänka sig en ytterligare förklaring? Som att från tillverkningen finns inbyggda spänningar i plasten? Och dessa tenderar att dra ihop flaskan med tiden?

Hur beter sig en petflaska om man värmer den? Till 90 C, 100 C, 110 C etc?

Inkastad i en brasa skrynklar den snabbt ihop sig.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback