Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-15, 19:39
  #1
Medlem
tarsiers avatar
Sedan typ 15 års ålder har jag haft problem med sömn, ångest, nedstämdhet osv. Jag har gått i terapi 3 ggr varav 2 ggr har jag avbrutit. Tycker inte det har varit speciellt vettigt. Kanske kan testa igen men det känns tveksamt. Blivit erbjuden antidepp 2 ggr men inte velat ta. Någon kanske kan övertyga mig?

Jag har en massa problem med min kropp som jag känner att jag skulle behöva ta tag i innan jag kan börja bli bättre psykiskt, men jag vet inte hur jag ska ta tag i skiten. Jag har varit hos sjukgymnaster. Min enda taktik är att fortsätta ignorera mina problem för att på något sätt lära mig leva med det. Det funkar sådär.

Jag vet ju att det finns massor av saker man själv kan göra för att försöka bli bättre men jag pallar liksom inte. Jag ger upp. Jag tycker det tar för mycket tid och ansträngning. Det känns som all min lediga tid skulle gå åt att fixa mina problem om jag tog tag i skiten. Det är inget roligt liv. Om jag hade ett halvår ledigt kanske.

Jag skulle nog säga att jag har dagliga självmordstankar men jag planerar det aldrig, jag vet att det inte kommer bli av. Det är bara tankar som dyker upp. Jag brukar storgråta några gånger i månaden för att det känns bra. Det känns som jag bara går runt och väntar på att något ska hända, att kroppen ska säga stopp. Som jag utmanat mig själv: hur länge kan du fortsätta?

Jag känner mig ganska medveten om vad mina problem är och vilken hjälp jag skulle behöva, men jag vet liksom inte om det går att få tag i. Mina kroppsliga problem känns bara så udda och specifika, och är säkert lite psykosomatiska. Mina psykiska problem har jag ju redan gått i terapi för, men det har inte hjälpt. Så där känns det lika hopplöst.

Jag ville nog mest skriva av mig, men om någon har något tips eller är i liknande situation, skriv gärna eller PM:a.
Citera
2017-10-15, 20:16
  #2
Medlem
Vad för fysiska problem har du gå hos sjukgymnast kan vara bra din sjukgymnast kan kanske rekommendera nån motion eller träning som passar för dig. Hur gammal är du?

Jobbar du? du kanske behöver jobba?
Citera
2017-10-15, 20:33
  #3
Medlem
Overklighetss avatar
Det kommer nog lätta lite med åldern. Men försvinna helt gör det förmodligen aldrig. Att få rätt hjälp är ganska hopplöst. Försök istället motivera dig själv på alla sätt möjliga att faktiskt ta tag i det du känner att du behöver ta tag i. Ingen annan kommer kunna göra det åt dig tyvärr. Du kommer blicka tillbaka på alla de där terapisessionerna och inse att det bara var bortkastad tid. Ta den tid du behöver till att läka dig själv bäst du kan. Förvänta dig inga genvägar.
Citera
2017-10-15, 22:25
  #4
Medlem
Don-Dallass avatar
Så hur ofta går du och tänker positiva tankar om dig själv då? I slutändan handlar allt om hur du mår i sinnet.
Citera
2017-10-15, 23:45
  #5
Medlem
tarsiers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FabianBabian
Vad för fysiska problem har du gå hos sjukgymnast kan vara bra din sjukgymnast kan kanske rekommendera nån motion eller träning som passar för dig. Hur gammal är du?

Jobbar du? du kanske behöver jobba?
Jag är 23. Jag pluggar men jobbar lite då och då, max några gånger i månaden. Jag har en motionscykel hemma som jag använder lite då och då, det går i perioder. Anledningen till att jag inte använder den mer är att det är tråkigt, den funkar halvdant, och att jag är trött och har svårt att få in det som en rutin.

Mina kroppsliga problem är främst:
1. Konstant smärta i ena foten p.g.a. gick i dåliga skor ett tag.
2. Skadad handled sen några år tillbaka som fortfarande stör mig, men redan varit hos sjukgymnast för det. Jag har utvecklat ett lite konstigt beteende kanske, jag brukar ha något runt handleden (gummisnodd/binda) för att det ska kännas bättre, när jag inte har det får jag ångest typ.
3. Värk/ont längs hela skenbenet och upp mot låret, känns hela tiden men märks främst om jag springer. Fick det efter att jag var ute och sprang mycket en sommar.
4. Ängslig/ytlig andning p.g.a. ångest och dålig hållning när jag sitter vid datorn hemma. Det ger mig ångest, gör mig trött och gör mig stel i nacke/axlar och skulderblad.

1) vore ju ganska lätt att fixa hjälp för men inte pallat
2) vet jag inte, får väl leva med det, men det stör mig som fan, ger mig ångest, och gör mig obekväm med att göra belastande saker. Kanske är mer en psykisk grej, jag vet inte.
3) har jag fått stretcher för förut, men inte fullföljt riktigt
4) jag har en bok om detta hemma men inte orkat läsa/gå igenom den

Jag har 2 problem med att fixa hjälp:
1) jag vill gärna hitta någon som kan hjälpa med allt typ samtidigt, eller någon som också kan "förstå" att man är en ängslig människa
2) oftast när jag väl sökt hjälp så tycker jag det tar för mycket tid att göra alla övningar jag ska göra, eller så är jag för lat/trött för att göra allt
Citera
2017-10-16, 12:08
  #6
Medlem
vadsadusadus avatar
Du säger själv att du aldrig riktigt helhjärtat gjort dina övningar eller gått in i det du gör helhjärtat. Det finns ingen som kommer kunna hjälpa dig om du inte själv gör det som krävs. Fullfölj terapin. Testa antidepp. Motionera. Skaffa rutiner och vanor. Gör dina stretchövningar du fått. Gör du inte detta helhjärtat så kommer det ändå inte hjälpa att du provar en massa annat/nytt.
Citera
2017-10-16, 13:03
  #7
Medlem
Hmm låter som att du har skelettproblem om du kan få permanent smärta av att ha använt dåliga skor ett tag? Samma sak det där med handleden och skenbenen.

http://www.bristguiden.se/vad-ar-ost...om-och-tecken/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback