Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-15, 16:13
  #1
Medlem
1. Jag undrar hur maten i Albanien är? Jag är köttälskare

2. Finns cevapi där med eller bara i Bosnien och de andra länderna?

3. Är priserna där fortfarande väldigt billiga?

Ha gärna i åtanke att jag INTE kommer att resa i Tirana så är där bra mat men resten har dåligt så skriv gärna det
__________________
Senast redigerad av Sun Ruler 2017-10-18 kl. 09:36.
Citera
2017-10-15, 17:21
  #2
Medlem
NaZdravis avatar
Har inte varit i Albanien men är rätt säker på att det liknar övriga Balkanländer i matväg.
En simpel googling bekräftade detta
https://sv.wikipedia.org/wiki/Albanska_k%C3%B6ket
Citera
2017-10-16, 15:23
  #3
Medlem
Busstations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gonsa
1. Jag undrar hur maten i Albanien är? Jag är köttälskare

2. Finns cevapi där med eller bara i Bosnien och de andra länderna?

3. Är priserna där fortfarande väldigt billiga?

Ha gärna i åtanke att jag INTE kommer att resa i Tirana så är där bra mat men resten har dåligt så skriv gärna det

1. Den är god! Mycket kött vilket låter som något du skulle uppskatta!

2. Har för mig att det hette något annat i Albanien men var i stort sett samma sak. Fanns överallt.

3. Väldigt billigt. Billigaste snittpriset jag betalat för restaurangmat i Europa.
Citera
2017-10-16, 19:39
  #4
Medlem
Saranda i Albanien

Någon som varit i Saranda i Albanien? Någon som har något att säga om staden?
Citera
2017-10-16, 21:03
  #5
Avstängd
Alphaelites avatar
Du ska inte åka till Saranda. Åk till Lazarat Bergen, där finns världens bästa gräs. Du vet tjejerna är också kåta där. Jag och mina vänner åkte upp till en gräsfarm och vi fick två 16 åringar på köpet. Unga albanska luder.

Eller Yakovar, där smäller det ofta.
Citera
2017-10-17, 09:28
  #6
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alphaelite
Du ska inte åka till Saranda. Åk till Lazarat Bergen, där finns världens bästa gräs. Du vet tjejerna är också kåta där. Jag och mina vänner åkte upp till en gräsfarm och vi fick två 16 åringar på köpet. Unga albanska luder.

Eller Yakovar, där smäller det ofta.
Lazarat är ju helt dött nu efter albanska staten drog in med styrkor. Det är vad jag hört i alla fall. Yakovar har jag.aldrig hört talas o m.

Njut av stranden i Saranda. Helt OK för att slappa i solen.
Citera
2017-12-17, 08:45
  #7
Medlem
Maten varierar. Överlag bra. Mycket fin italiensk mat. Många albaner som jobbat i Italien samt dess geografiska närhet och kulturell påverkan. Det är billigt med skaldjur där också.
Citera
2017-12-21, 13:38
  #8
Medlem
Är själv sugen på resa till Albanien via Montenegro (6 timmar med buss från Podgorica till Tirane).

Är det värt att ägna en vecka åt Podgorica och Tirane under februari?

Tanken är att komma tillbaka och utforska Albanien vid ett senare tillfälle när mer tid finns.
Citera
2017-12-22, 11:51
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av travellern
Är själv sugen på resa till Albanien via Montenegro (6 timmar med buss från Podgorica till Tirane).

Är det värt att ägna en vecka åt Podgorica och Tirane under februari?

Tanken är att komma tillbaka och utforska Albanien vid ett senare tillfälle när mer tid finns.

Absolut! Har varit i båda städer. Men februari är nog inte den trevligaste månaden.
Citera
2017-12-31, 21:50
  #10
Medlem
olikafargers avatar
Pizza är SVINDYRT. Räkna med 100 spänn. Enda jag åt där så kan inte uttala mig om resten haha.
Citera
2018-01-06, 16:57
  #11
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olikafarger
Pizza är SVINDYRT. Räkna med 100 spänn. Enda jag åt där så kan inte uttala mig om resten haha.

Var fan åt du då. Jag har varit i Saranda några gånger, inga svårigheter att få ta på en pizza som kostar 50 kr. Men framför allt så är skaldjur billiga och färska, (beroende på säsong), samma sak gäller frukt och grönt. Sedan finns det, naturligtvis, också pizzor upp till 100 kr. Men det är svårt att äta en normal måltid och komma över 100 kr, alltså en varmrätt och en albansk öl. Matkulturen är en skön blandning med mycket italienska inslag. Inga svårigheter för en svensk att äta sig mätt och trivas där!
Citera
2018-01-06, 18:23
  #12
Medlem
olikafargers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Var fan åt du då. Jag har varit i Saranda några gånger, inga svårigheter att få ta på en pizza som kostar 50 kr. Men framför allt så är skaldjur billiga och färska, (beroende på säsong), samma sak gäller frukt och grönt. Sedan finns det, naturligtvis, också pizzor upp till 100 kr. Men det är svårt att äta en normal måltid och komma över 100 kr, alltså en varmrätt och en albansk öl. Matkulturen är en skön blandning med mycket italienska inslag. Inga svårigheter för en svensk att äta sig mätt och trivas där!

Det är svårare som vegetarian dock. Funkade hur bra som helst i Bosnien, Bosnien, Makedonien och Montenegro.

Jag var bla i Dürres, Shkodër och Tirana
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2881829

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback