Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-15, 16:06
  #1
Medlem
Jag är pappa till en 7 1/2 månaders pojke.
Han åt endast bröstmjölk tills han var 6 månader. Han bröstmatas fortfarande så mycket han vill, vilket brukar betyda i allafall vart 3e timme. Han brukar vara en snabbätare, klar på några minuter, längre perioder på natten. Han väger 11 kg och är 72 cm lång. Muskulös skulle jag beskriva honom, älskar att hoppa och är allmänt glad.

Nu till frågan: Är orolig för att han inte får i sig tillräckligt med järn.
Har läst på flera ställen hur viktigt det är att bebisar får i sig minst 8 mg järn per dag från 6 månaders ålder och framåt, annars kan det påverka deras mentala utveckling bland annat.
Och när jag räknar på det verkar det inte som har får i sig det, och det känns svårt att komma upp i dom siffrorna.
Förutom bröstmjölk äter han en normal dag sempers gröt som innehåller 8,5 mg järn/100gr, brukar bli kanske 20-30 gr per dag så säg 1,7-2,5 mg järn där.

Sedan har vi tagit med oss änglamarks burkmat från Sverige(är utomlands hos fruns släkt i Asien), mestadels lax med potatis/broccoli etc såg jag att vi hade.
När han äter den blir det runt en halv burk/dag. Vet ej om barnmaten innehåller så mycket järn, står inget under näringsfakta.

Testat med lite blandad mat som vi lagat själva, ex nudlar med lite kyckling/fläsk och broccoli/morot etc.

Är som sagt orolig eftersom det verkar vara av stor vikt att han får i sig tillräckligt med järn när han växer, men ändå inte för mycket(hur mycket är det?),fast järntillskott verkar inte vara något att rekommendera?

Läst runt på nätet men inte blivit så mycket klokare.
Vissa säger att 8 mg, andra 11 mg per dag. Vissa säger att man kan få bra med järn från grönsaker, andra att kroppen tar upp järn ur grönt mycket sämre än från animaliska produkter.
Såg denna sammanställning:

See How Much Iron is in 1 Tablespoon of the following common baby foods:
(there is approximately 14.23 grams in 1 tablespoon)Compiled from the UDSA Nutrient Database

Broccoli .09 mg
Sweet Potato .10mg
Beef .36 mg
Chicken .15 mg (light meat) .19 mg (dark meat)
Egg Yolk .38 mg

Känns svårt att få i honom så pass mycket mat som det skulle behövas för att nå upp i minst 8 mg järn per dag.

Kommer även ha varierande kokmöjligheter framöver, så om inte gröten räcker som järnkälla, alt om det är något man kan göra med en vattenkokare, så måste vi nog planera om.

Hur fick ni i ert barn tillräckligt med järn?
Någon som har tips på vad vi ska mata honom med, övrigt att tänka på när det gäller kost och näringsintag, tips?
Citera
2017-10-15, 16:47
  #2
Medlem
EdonkeySfinxs avatar
Hej! Hoppas det är ok med ett förslag fast jag inte har barn.
Ta ett ägg och separera äggulan. Spräck den och ta cirka 1/3 del och rör ned i barnmaten.
Borde väl kunna fungera och smälta ihop ok med barnmaten utan någon smakförändring som barnet reagerar på.
Utgår från det du listar. Äggula - 38 mg.
Citera
2017-10-15, 16:50
  #3
Medlem
Citat:
Nu till frågan: Är orolig för att han inte får i sig tillräckligt med järn.
Har läst på flera ställen hur viktigt det är att bebisar får i sig minst 8 mg järn per dag från 6 månaders ålder och framåt, annars kan det påverka deras mentala utveckling bland annat.

Var har du läst detta? Länkar?

Oroa dig inte. Verkar ju som ungen är stor och äter som en häst. Äter ungen normalt får den allt den behöver, och lite till. Det är vid svält eller extremt ensidig kost brister kan uppkomma, annars inte.

Har du inte viktigare saker att oroa dig för?
Citera
2017-10-15, 19:43
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EdonkeySfinx
Hej! Hoppas det är ok med ett förslag fast jag inte har barn.
Ta ett ägg och separera äggulan. Spräck den och ta cirka 1/3 del och rör ned i barnmaten.
Borde väl kunna fungera och smälta ihop ok med barnmaten utan någon smakförändring som barnet reagerar på.
Utgår från det du listar. Äggula - 38 mg.
Smart!
Citera
2017-10-15, 21:27
  #5
Medlem
Kolreds avatar
Normal kost borde vara tillräckligt. Laga maten själv, då det är busenkelt och frys ner portioner i små plastpåsar/iskubsformar.

Utöver detta tillaga det du kan i gjutjärnsgrytor/stekpannor. Funkade för oss och om vi ska ta sambon som exempel, så tog hon aldrig järntabletter, vare sig före eller efter förlossningen. Sjuksköterskan sa helt enkelt att det inte behövdes.

Lycka till!
Citera
2017-10-15, 21:34
  #6
Medlem
Skulle, oavsett allt annat, verkligen inte rekommendera rått ägg till ett spädbarn när man befinner sig i ett asiatiskt land

Även om du lägger det i barnmat som värms upp så värmer man det vare sig tillräckligt länge eller i tillräcklig temperatur för att ta död på t ex salmonellabakterier.

Här är lite info om järn i bröstmjölk bl a
http://amningsbloggen.blogspot.se/20...spoke.html?m=1
Citera
2017-10-15, 21:58
  #7
Medlem
Provocative2.0s avatar
Wow. Utvecklingen har verkligen gått framåt sedan mina barn föddes. På den tiden funkade sunt förnuft även om vi skapade dessa 90-talister som kanske har vissa defekter.
Men i dag verkar det behövas minst en doktorsgrad för att klara av ett barn.
Så du kan sluta noja.
Citera
2017-10-15, 22:02
  #8
Medlem
EdonkeySfinxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagicaX
Skulle, oavsett allt annat, verkligen inte rekommendera rått ägg till ett spädbarn när man befinner sig i ett asiatiskt land

Även om du lägger det i barnmat som värms upp så värmer man det vare sig tillräckligt länge eller i tillräcklig temperatur för att ta död på t ex salmonellabakterier.

Här är lite info om järn i bröstmjölk bl a
http://amningsbloggen.blogspot.se/20...spoke.html?m=1

Håller med ovanstående. Googlade om detta. Jag trodde ägg var säkra grejer. Uppenbarligen inte.
Man lär sig något nytt varje dag.
Citera
2017-10-15, 22:29
  #9
Medlem
Omg, hippie? Sluta läs massa dumheter på nätet och prata med riktiga barnmorskor och läkare. Allt annat är barnmisshandel.

Kommer ni komma tillbaka till Sverige eller ska du bo där?

Min unge äter järndroppar som han fick utskrivet sen födseln. Han får alltså 3-4 droppar om dagen + olika vitaminer.
Citera
2017-10-16, 20:50
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EdonkeySfinx
Hej! Hoppas det är ok med ett förslag fast jag inte har barn.
Ta ett ägg och separera äggulan. Spräck den och ta cirka 1/3 del och rör ned i barnmaten.
Borde väl kunna fungera och smälta ihop ok med barnmaten utan någon smakförändring som barnet reagerar på.
Utgår från det du listar. Äggula - 38 mg.

Lite otydligt då punkten knappt syns: 0.38 mg/äggula
Citera
2017-10-16, 20:52
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHager
Var har du läst detta? Länkar?

Oroa dig inte. Verkar ju som ungen är stor och äter som en häst. Äter ungen normalt får den allt den behöver, och lite till. Det är vid svält eller extremt ensidig kost brister kan uppkomma, annars inte.

Har du inte viktigare saker att oroa dig för?

ex:
http://www.mayoclinic.org/healthy-li...y/art-20045634
wholesomebabyfood.momtastic.com/iron.htm
https://www.babycenter.com/404_does-...ent_1334529.bc

Nej, som tur är har jag inte viktigare saker att oroa mig för
__________________
Senast redigerad av kalish1 2017-10-16 kl. 21:03.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback