Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-15, 15:31
  #1
Medlem
EnStorSexaTacks avatar
Hej!
Jag har haft musfällor på vinden och den senaste veckan har jag fångat fem stycken. Av de två första var en angripen av larver. Detta efter att ha legat någon dag max. Jag vittjar fällorna cirka ver tredje till var femte dag normalt.

Av de tre jag tog idag var två rejält angripna av larver. Det var säkert 50+ larver i och på den ena. Jag har aldrig sett det förut. Är det mössen som har parasiter eller vad är det frågan om?

Kommer likmaskar så snart som på någon dag?
__________________
Senast redigerad av EnStorSexaTack 2017-10-15 kl. 15:37.
Citera
2017-10-15, 15:36
  #2
Medlem
Det är så alla skräckfilmer börjar.
Snart kommer du höra hasande steg utanför ditt sovrum.

Troligtvis är det någon fluga som lagt ägg på mössen. Det går rätt fort att det blir feta fluglarver på döda kroppar/djur.
Citera
2017-10-15, 15:37
  #3
Medlem
De har kanske ätit något som varit angripet av larver, och därigenom blivit smittade själva?

Varför inte kolla fällorna varje dygn, och slå ihjäl de små stackarna så de slipper lida i onödan?
Citera
2017-10-15, 15:38
  #4
Medlem
EnStorSexaTacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Det är så alla skräckfilmer börjar.
Snart kommer du höra hasande steg utanför ditt sovrum.

Troligtvis är det någon fluga som lagt ägg på mössen. Det går rätt fort att det blir feta fluglarver på döda kroppar/djur.

Haha! Ja, äckligt värre är det men jag rensade fällorna för bara någon dag sedan så dessa döingar har inte legat länge...
Citera
2017-10-15, 15:39
  #5
Medlem
EnStorSexaTacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHager
De har kanske ätit något som varit angripet av larver, och därigenom blivit smittade själva?

Varför inte kolla fällorna varje dygn, och slå ihjäl de små stackarna så de slipper lida i onödan?

Fällorna är av Anticimex typ som garanterat slår ihjäl dem direkt. Efter att ha sett detta kommer jag garanterat att vittja varje dag.
Citera
2017-10-15, 15:42
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnStorSexaTack
Hej!
Jag har haft musfällor på vinden och den senaste veckan har jag fångat fem stycken. Av de två första var en angripen av larver. Detta efter att ha legat någon dag max. Jag vittjar fällorna cirka ver tredje till var femte dag normalt.

Av de tre jag tog idag var två rejält angripna av larver. Det var säkert 50+ larver i och på den ena. Jag har aldrig sett det förut. Är det mössen som har parasiter eller vad är det frågan om?

Kommer likmaskar så snart som på någon dag?

Såg skräckdokumentären "rats" på Netflix rätt nyligen, klarade dock inte mer än 25 min av dokumentären innan de började dissekera råttor som var överfulla med levande larver och diverse obehagliga parasiter. Råttor bär väl runt på massa äckel, men jag levde i tron om att möss var renligare!
Följer tråden med skräckblandat intresse, brukar se spår av möss i sommarstugan då och då men har hittills inte varit allt för orolig över detta, men ja...
Citera
2017-10-15, 15:46
  #7
Medlem
Briasccas avatar
Det är nog som andra skrivit fluglarver. De kan kläckas så snabbt som efter åtta timmar efter att äggen lagts, beroende på vilken flugart det är fråga om.
Citera
2017-10-15, 15:49
  #8
Medlem
EnStorSexaTacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Det är nog som andra skrivit fluglarver. De kan kläckas så snabbt som efter åtta timmar efter att äggen lagts, beroende på vilken flugart det är fråga om.

Tack! Då vet jag.
Lustigt bara att det inte förekommit de tidigare fyra åren jag bott här. Nyiflyttad flugkolloni?
Citera
2017-10-15, 22:54
  #9
Medlem
Europes avatar
Om de såg ut som fluglarver, så lär de vara fluglarver. Nu vet jag inte om våra möss har parasitiska maskar, men de brukar i vilket fall se väldigt annorlunda ut än fluglarver (i regel är de smala och långa, medan fluglarver är korta och tjocka).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback