Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-15, 15:11
  #1
Medlem
Har gått upp 7 kg i vikt och har svårt att gå ner i vikt, trots att jag aldrig tidigare haft problem att gå ner i vikt och jag tränar t o m mer än tidigare samt äter likadant som jag gjorde innan jag började med medicinen.

Är det så att det sker en ökning av fettcellerna och dess storlek som gör att man går upp i vikt och sedan har svårt att gå ner i vikt igen?


Detta kan jag läsa på Wikipedia:

Viktuppgång med neuroleptika ligger i att personer med psykoser behöver inverkan på egenskaper i hjärnan men om dessa egenskaper påverkas kan det leda till viktuppgång.

En av dessa egenskaper är 5-HT2C.[6] [7] [8] Eftersom vid blockering så blir det högre nivå av noradrenalin i kroppen.[9] Det har även visat sig kunna påverka Leptin som kan ha stor roll för vikten.[10]

Det har uppgetts att blockering av 5-HT2C utlöser mättnadsblockad och viktökning.[11]

Blockering av 5-HT2C-receptorn boostar serotonin[12] och dopamin som har en viktig roll i Schizofreni.[13]

Emellertid, alla antipsykotiska blockerar inte 5-HT2C. Aripiprazol stimulerar den receptorn.[14]

Andra serotonin-egenskaper har även koppling till aptit.

Dessutom kan en del av medicinerna leda till högre blodsockervärde som kan leda till akuthunger (särskilt om de rör vid muskarinreceptor M3).[15] [16] [17][18][19]

Inverkan på 5-HT3-receptorn är associerad med vikt. Läkemedel av den här typen som har med den leder till mer upptag av kalorier och ökad glukosmängd. Zyprexa är ett exempel. Även blockering vid histamin H1-receptor ökar kaloriupptag som kan ha effekter på ens kroppsvikt.[20][21]
Citera
2017-10-15, 15:22
  #2
Medlem
Ökad aptit.
Citera
2017-10-18, 19:48
  #3
Medlem
Alltså måste jag kunna gå ner i vikt igen om jag går på diet och tränar efter jag slutat med antipsykotika? För den har väl inte sabbat något i kroppen så att man inte kan gå ner i vikt sedan? Typ fettlagringen eller något. Känner iaf att jag kan träna hårdare nu när jag slutat med medicinen...
Citera
2017-10-18, 20:16
  #4
Medlem
Asklords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cremesheen
. Även blockering vid histamin H1-receptor ökar kaloriupptag som kan ha effekter på ens kroppsvikt.[20][21][/i]

Tycker att du fått med det mesta. Men som jag fattat det så ökar inte kaloriupptaget av blockaden av H1. H1 reglerar aptiten, så blockerar man det så vips så kan man smälla i sig mer

Förresten, du skrev aldrig vilken neuroleptika du står på?
__________________
Senast redigerad av Asklord 2017-10-18 kl. 20:44.
Citera
2017-10-18, 20:51
  #5
Medlem
Jag tror att det är en blandning av olika faktorer som gör att man går upp i vikt; ökad aptit, mindre fysisk aktivitet, högre insulin, hormoner som hamnar i obalans, högre östrogen, fettinlagring i levern. Har fått Abilify Maintena och det tar sån förbannat lång tid för den att gå ur kroppen (7-8 månader!). Har lyckligtvis slutat med medicinen Nu vill jag gå ner till den vikt jag hade innan!
Citera
2017-10-21, 22:07
  #6
Medlem
Finns det någon som lyckats gå ner i vikt igen efter ni slutat med antipsykotika/Abilify? Eller rubbar medicinerna kroppen helt och hållet, så att ämnesomsättningen, hormonerna och allt annat som styr vikten blivit permanent rubbade?
__________________
Senast redigerad av Cremesheen 2017-10-21 kl. 22:08. Anledning: Stavfel
Citera
2017-10-22, 08:38
  #7
Medlem
Jag gick upp 30 kg på Seroquel och lite annat, bytte till Abilfiy och har lyckats gå ner 20 av de här 30 kg...
Citera
2017-10-22, 08:56
  #8
Medlem
Låter hoppfullt! Jag får försöka kämpa vidare med att träna och äta färre kalorier, innan hade jag en ganska hög förbränning, till skillnad från idag. Vägde 55 kg för inte så länge sen, men idag väger jag 67 kg, hade tänkt försöka gå ner till 60 kg åtminstone.

Citat:
Ursprungligen postat av Sigrun
Jag gick upp 30 kg på Seroquel och lite annat, bytte till Abilfiy och har lyckats gå ner 20 av de här 30 kg...
Citera
2017-10-22, 10:25
  #9
Medlem
Asklords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cremesheen
Jag tror att det är en blandning av olika faktorer som gör att man går upp i vikt; ökad aptit, mindre fysisk aktivitet, högre insulin, hormoner som hamnar i obalans, högre östrogen, fettinlagring i levern.

Jo jag håller med dig om att det är olika faktorer. Syftade bara på just histamin H1. Tolkade dig som att den skulle öka upptaget av kalorier och inte att man tillför mer kalorier genom att man äter mer.

Misstolkning från min sida är inte omöjlig
Citera
2017-10-24, 09:35
  #10
Medlem
Ninjor1987s avatar
Det är mer än bara h1 och d2 / d3 etc antagonism som ligger bakom viktuppgången - en del av dom orsakar metabola förändringar som gör att kroppen går in i en form av "sken-ketos" där den slutar använda större delen av kolhydraterna vi äter och istället använder fett - resten av energin lagras.

Börja äta LCHF så kommer hypotetiskt sett viktnedgången gå snabbare än för dom som inte går på antipsykotiska.

https://thelastpsychiatrist.com/2010...a_and_fat.html


Det finns välan även bevis på att en del av dom metabola förändringarna har att göra med antagonism av 5ht2c-receptorn... dock så ställer jag mig fortfarande npgot skeptisk till detta - den antidepressiva Agomelatin (valdoxan) har också denna effekt - men den har inte alls viktuppgång som bieffekt!
Snarare tvärtom, en del finner den lite för stimulerande dagtid och får lite sämre aptit i början.

Dock så har även den antidepressiva Mirtazapin denna effekt och den däremot orsakar störst statistisk viktuppgång av alla preparat!

Dock så är det återigen en del som inte stämmer - för viktuppgång på mirta är genetiskt baserad - ca 20% får viktuppgång på den, medan 80% INTE får det. Siffrorna för antipsykotiska ser inte alls likadana ut - är i regel högre %, åtminstone 40-70%, beroende på vilket preparat - och graden av viktuppgång har ett mycket större spann än hos mirtazapin, det skiljer sig mer hur mycket man går upp, på antipsykotiska än hos Mirtazapin, som trots allt är värst.

I teorin så försvinner sådan viktuppgång genom att lägga till 5ht2c-agonister - DOCK! Den enda sådana på marknaden kan orsaka hallucinationer och har andra allvarliga biverkningar, som gjort att den inte är godkänd inom EU - så det är inget jag rekommenderar i nuläget.

https://www.diabetes.co.uk/news/2017...-98357871.html
Citera
2017-10-24, 11:02
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cremesheen
Låter hoppfullt! Jag får försöka kämpa vidare med att träna och äta färre kalorier, innan hade jag en ganska hög förbränning, till skillnad från idag. Vägde 55 kg för inte så länge sen, men idag väger jag 67 kg, hade tänkt försöka gå ner till 60 kg åtminstone.

Jag svalt inte ner mig de där 20 kg, jag såg bara till att äta regelbundet, hade en hyfsad koll på vad jag stoppade i mig och gick dagliga promenader på runt 45 minuter. Så omöjligt är det inte, och 7 kg för din del torde inte vara några problem.

Lycka till!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback