Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-15, 13:36
  #1
Medlem
papperskulas avatar
Har en barndomspolare som jag börjat irritera mig på de senaste åren, men har otroligt svårt att berätta det för honom.

Vi bor i olika städer och ses väl några ggr per år och hörs per tele någon gång i månaden. Varje gång vi pratar så lyfter han något positivt ur sitt liv, tex berättar hur bra han tjänar eller att han blivit befordrad, att han befinner sig på en fantastisk plats eller vad som helst för att sedan ställa följdfrågan : hur en annan har det inom det valda ämne han precis deklarerat att han ligger på topp inom, han vet att han har det bättre på just den fronten, men frågar ändå.. som att han måste få det bekräftat. Och motsatsen, om jag berättar om något negativt som hänt mig, så blir svaret oftast hur bra han har det inom det valda ämne jag just deklarerat inte fungerar för tillfället för mig.

Har inga problem att bemöta ovan nämnda exempel då det oftast är upprepningar när det kommer till prylarna/statusen, "du har redan berättat det här x antal ggr, inte så jätte intressant längre" eller "jag berättade precis för dig att detta inte fungerar för mig, hade föredragit tips på lösningar, istället för att du bara berättar om hur bra det går för dig" eller liknande.. här uppfattar jag det som att han tycker att samtalet blir obekvämt. Sen återgår han till sitt "gamla jag" vi umgås och pratar på det sätt barndomskompisar ska (?) umgås.... tills nästa gång vi ses/hörs... hur får jag polletten att gå ner utan att framstå som en jävligt missunnsam polare ??
Citera
2017-10-15, 13:48
  #2
Medlem
Pungsnoppens avatar
Be personen dra åt helvete bara. Sluta spendera tid och energi på nonsens.
Citera
2017-10-15, 13:57
  #3
Medlem
Obegripligt varför han ringer dig. För det är väl inte så att du ringer honom, om ja, varför då?

Låt honom vara som han är, passar det inte så ge fan i att lyfta luren, hur svårt är det?

Att försöka ändra på killar trodde jag bara kvinnor gjorde, är du en kvinna? Därför ska du bestämma inte bara vad han ska prata om, utan även hur han ska säga det?
Citera
2017-10-15, 14:22
  #4
Medlem
Nilsbofinks avatar
Han kanske är genuint nyfiken på om det är något på gång för dig som du inte sagt? Han kanske inte ser de som skryt utan motivation? Går bra för mig, du kan också göra de om du är med på hur jag menar?
Citera
2017-10-15, 15:35
  #5
Medlem
papperskulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsnoppen
Be personen dra åt helvete bara. Sluta spendera tid och energi på nonsens.

Du kanske helt rätt, men 30års vänskap har skapat en "connection" som inte är helt enkelt (för mig) att bryta genom ett fuck you, hej då..



Citat:
Ursprungligen postat av Odiskadmugg
Obegripligt varför han ringer dig. För det är väl inte så att du ringer honom, om ja, varför då?

Låt honom vara som han är, passar det inte så ge fan i att lyfta luren, hur svårt är det?

Att försöka ändra på killar trodde jag bara kvinnor gjorde, är du en kvinna? Därför ska du bestämma inte bara vad han ska prata om, utan även hur han ska säga det?

Det händer att jag ringer honom, inte spec ofta utan kanske 1 av 5 är det jag som ringer, varför?.. antar det är någon slags skuldkänsla över att annars är det bara han som hör av sig, och när frågan varför jag aldrig hör av mig kommer, så har jag svårt att bemöta det, därav tråden (se rubrik).

Svårt att inte lyfta på luren pga den "connection" jag nämnde ovan, säger inte att det inte är rätt sak att göra.. bara att jag av någon anledning inte fixar det.


Varför skulle det inte gå att ändra på killar? Jag (kille) har jobbat på mindre trevliga sidor hos mig själv som jag fått kritik för av min omgivning, med hyfsat resultat. Inte alltid man själv är medveten om ens sämre sidor heller.





Citat:
Ursprungligen postat av Nilsbofink
Han kanske är genuint nyfiken på om det är något på gång för dig som du inte sagt? Han kanske inte ser de som skryt utan motivation? Går bra för mig, du kan också göra de om du är med på hur jag menar?

Är med på vad du menar, har tänkt i dessa banor själv.. även om jag definitivt inte uppfattar det så, så kan jag inte utesluta det helt. Men är ett väldigt akward sätt att försöka motivera någon enligt mig isf.

Han är liksom inte någon förebild jag ser upp till eller vill efterleva på något sätt, utan han är (var?) en polare.. anser mig leva ett mer innehållsrikt liv än honom, kanske därav min irritation över att han inte bara kan slappna av och strunta i att skryta om saker och ting.
__________________
Senast redigerad av papperskula 2017-10-15 kl. 15:38.
Citera
2017-10-15, 16:25
  #6
Medlem
Nilsbofinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperskula
Du kanske helt rätt, men 30års vänskap har skapat en "connection" som inte är helt enkelt (för mig) att bryta genom ett fuck you, hej då..





Det händer att jag ringer honom, inte spec ofta utan kanske 1 av 5 är det jag som ringer, varför?.. antar det är någon slags skuldkänsla över att annars är det bara han som hör av sig, och när frågan varför jag aldrig hör av mig kommer, så har jag svårt att bemöta det, därav tråden (se rubrik).

Svårt att inte lyfta på luren pga den "connection" jag nämnde ovan, säger inte att det inte är rätt sak att göra.. bara att jag av någon anledning inte fixar det.


Varför skulle det inte gå att ändra på killar? Jag (kille) har jobbat på mindre trevliga sidor hos mig själv som jag fått kritik för av min omgivning, med hyfsat resultat. Inte alltid man själv är medveten om ens sämre sidor heller.







Är med på vad du menar, har tänkt i dessa banor själv.. även om jag definitivt inte uppfattar det så, så kan jag inte utesluta det helt. Men är ett väldigt akward sätt att försöka motivera någon enligt mig isf.

Han är liksom inte någon förebild jag ser upp till eller vill efterleva på något sätt, utan han är (var?) en polare.. anser mig leva ett mer innehållsrikt liv än honom, kanske därav min irritation över att han inte bara kan slappna av och strunta i att skryta om saker och ting.

Om er vänskap betyder mycket tycker jag du ska ta upp de med honom. Annars säga upp kontakten men det är samma sak som att ta upp de med honom men blir svårare att rädda vänskapen om han inte menat något illa. Eller ignorera de men då kommer vänskapen bli ansträngd på sikt och troligen försvinna
Citera
2017-10-15, 17:35
  #7
Medlem
Hade du varit lika irriterad på honom om han hade sagt att han kände sig misslyckad? Ni kanske helt enkelt inte passar ihop personlighetsmässigt. I så fall ska du säga upp bekantskapen, istället för att försöka lura i honom att han inte har rätt att vara stolt över sig själv.
Citera
2017-10-15, 21:14
  #8
Medlem
papperskulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Hade du varit lika irriterad på honom om han hade sagt att han kände sig misslyckad? Ni kanske helt enkelt inte passar ihop personlighetsmässigt. I så fall ska du säga upp bekantskapen, istället för att försöka lura i honom att han inte har rätt att vara stolt över sig själv.

Tycker inte det går att jämföra riktigt, då hade jag väl försökt hjälpa till, och hade det inte fungerat utan att det fortsatt (som skrytet gör) att tas upp samma klagomål om och om igen varenda gång vi sågs/pratade, så tror jag av någon anledning att jag hade haft mycket lättare att ställa ett ultimatum "sök hjälp, eller så kan vi inte umgås mer, för det här tär på mig" typ.

Medan skrytet känns lite mer tabu att be han lägga av med, för som du säger , jag ser det som skryt, medan han kanske bara är stolt över sig själv. Även om jag uppfattar det som att han mest vill framställa sig som mer "lyckad" än mig av någon anledning.
__________________
Senast redigerad av papperskula 2017-10-15 kl. 21:36.
Citera
2017-10-15, 21:34
  #9
Medlem
papperskulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nilsbofink
Om er vänskap betyder mycket tycker jag du ska ta upp de med honom. Annars säga upp kontakten men det är samma sak som att ta upp de med honom men blir svårare att rädda vänskapen om han inte menat något illa. Eller ignorera de men då kommer vänskapen bli ansträngd på sikt och troligen försvinna

Det är väl e.g inte svårare än så.. men känns ändå som en väldigt jobbig sak att konfrontera, han har väl sitt perspektiv och jag mitt... Har tänkt tanken fleera gånger att säga hur jag uppfattar honom, men när vi väl snackar så blir det som en låsning på den fronten.
__________________
Senast redigerad av papperskula 2017-10-15 kl. 21:44.
Citera
2017-10-16, 00:39
  #10
Medlem
Nilsbofinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperskula
Det är väl e.g inte svårare än så.. men känns ändå som en väldigt jobbig sak att konfrontera, han har väl sitt perspektiv och jag mitt... Har tänkt tanken fleera gånger att säga hur jag uppfattar honom, men när vi väl snackar så blir det som en låsning på den fronten.

Jo jag vet hur de känns. Man vill säga men vågar inte för man vet inte hur den andre reagerar. Nu vet jag inte hur din arbetssituation ser ut osv men du vill ta reda på om han är en skitstövel eller vill peppa dig så prova och säg att du ligger bra till för en befordran och se hur han reagerar på de
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback