Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-15, 12:25
  #1
Medlem
Long story short, så bor jag på Kanarieöarna och har p.g.a. det äckelvarma klimatet här fullständig noll aptit whatsoever.
Jag styrketränar och vill såklart växa.
Jag har kommit på att det är i stort sett all proteinrik mat som är jobbig att få ner, kyckling, ko, gris, fisk, ägg osv. Det känns alldeles för "matigt" när det är så varmt.

Så jag tänkte... om jag enbart dricker shakes på dagarna för att få i mig min dagliga portion "proteina", MEN kompletterar med grönsaker och frukt till varje shake och en calippo glass (För att svalka mig och för att dom är för jävla goa) så borde jag få i mig rätt mängd protein, rätt mängd vitaminer och rätt mängd kolhydrater för att växa lite?

Så ge mig era tankar och ideer.
Citera
2017-10-15, 12:37
  #2
Medlem
jpettersson1991s avatar
Det är ingen fara, du behöver dock få i dig fett också.
Citera
2017-10-15, 12:44
  #3
Medlem
EliasAlucards avatar
Precis som jpettersson1991 skrev, så behöver du få i dig fett också, utöver proteinet. Jag rekommenderar ett proteinintag på 60 g sojaprotein (från sojaproteinisolat) och 130 g skalade hampafrön. Vill du ha i dig 200 g protein så kan du bara dubbla intaget av sojaproteinisolat och hampafrön. Sedan om du vill ha kolhydrater och tycker att det är lättare att få ner, så är väl havregröt att rekommendera (bra med fibrer också, som betaglukan).
Citera
2017-10-15, 12:47
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Det är ingen fara, du behöver dock få i dig fett också.


Det räcker inte med fett från nötter och avocados? Kan väll kanske smaska ner nått paket bacon på kvällen i absolut värsta fall.
Citera
2017-10-15, 12:48
  #5
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PapiChulo7
Det räcker inte med fett från nötter och avocados? Kan väll kanske smaska ner nått paket bacon på kvällen i absolut värsta fall.

Jodå, fettet i avokado är det inga fel på, behövs inga större mängder om det är "bra" fett.
Citera
2017-10-15, 12:50
  #6
Avstängd
eminent-dietists avatar
Visst fungerar det men är det ett värdigt liv verkligen? Laga en middag och ersätt resten med pulver så slipper du bli deprimerad på kuppen.
Citera
2017-10-15, 12:52
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Precis som jpettersson1991 skrev, så behöver du få i dig fett också, utöver proteinet. Jag rekommenderar ett proteinintag på 60 g sojaprotein (från sojaproteinisolat) och 130 g skalade hampafrön. Vill du ha i dig 200 g protein så kan du bara dubbla intaget av sojaproteinisolat och hampafrön. Sedan om du vill ha kolhydrater och tycker att det är lättare att få ner, så är väl havregröt att rekommendera (bra med fibrer också, som betaglukan).


Tackar för tipset. Ska se om jag hittar sojaprotein på hyllorna här nere. Äter havregröt ibland faktiskt, men även det blir ett jävla projekt
Citera
2017-10-15, 12:54
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eminent-dietist
Visst fungerar det men är det ett värdigt liv verkligen? Laga en middag och ersätt resten med pulver så slipper du bli deprimerad på kuppen.

Lol, vem snackar om att vara deprimerad? Jag äter för att leva, lever inte för att äta.
Lever livet här nere annars...
Citera
2017-10-15, 13:01
  #9
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PapiChulo7
Tackar för tipset. Ska se om jag hittar sojaprotein på hyllorna här nere. Äter havregröt ibland faktiskt, men även det blir ett jävla projekt
Glöm inte hampafröna Det enda fettet du behöver, finns i skalade hampafrön. Om du ska köra med havregröt, försök lägg i en 10-20 g chiafrön, för att balansera omega-3 intaget i förhållande till omega-6. Hampa har perfekt balans (3:1) mellan omega-6 och omega-3, men med havregryn blir det lite extra omega-6 utan någon omega-3.

Hur som helst, du kan köra så här: skalade hampafrön 130 g, sojaproteinisolat, runt 80 g (om det är 75% protein), och sedan en långsam kolhydratskälla, helst palatinos, mellan 100 till 300 g, beroende på hur mycket energi du vill ha. Utöver det bör du poppa en heltäckande multivitamintablett (som uppfyller alla RDI) samtidigt som du äter hampafröna, och även 1-2 kalciumtabletter. Så detta innebär att du får i dig allt fett och protein du behöver (och det är bara att öka sojaproteinisolatet om du känner att du behöver mer protein), och den enda fasta födan är hampafröna; allt annat är shakes.

Smidigt, eller hur?

Om du har tänkt skippa havregröten, så kan det vara lämpligt med en fiberkälla, för att få igång magen lite. Satsa på 38 g fibrer som minimum.

Edit:

Tänk på saltet också, en nypa salt i proteinshaken och du är good to go!
__________________
Senast redigerad av EliasAlucard 2017-10-15 kl. 13:46.
Citera
2017-10-15, 14:31
  #10
Medlem
rostigamazons avatar
Köp Tonfisk på burk, helst med vatten inte den med olja. Sen kan du äta den med bröd, då får du i dig mycket protein.
Citera
2017-10-15, 15:00
  #11
Medlem
Vad gör du om du få pulver som innehåller dåligt protein? Ät bra mat så du vet vad du äter. Long story short: Minns när man själv var ung och inte brydde sig det minsta om hälsan. Eller det gjorde man, men man tänkte inte speciellt långt. Ta du och tänk ett extra varv istället.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback