Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-18, 07:54
  #145
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag blev förvånad när jag läste om Juholt, i svenskan av alla tidningar, och tänkte att detta är en man vi alla missförstått, eller kanse inte. Men tankeväckande är det.

Det som framgick var åsikter han inte yppat förr, och intressen av det förfinade slaget vi inte heller känt till. I vilket fall om helst verkade han både trevlig och inte alls så korkad som media framställt honom. Det finns en bitterhet inom honom, som skiner igenom. Han har bivit utsatt för en mycket grov mobbning.

Det är tänkvärt att han öppet talar om att han inte längtar hem till Sverige, och talar om att han inte kommer resa hit på semestrar. Nu kompenseras han med råge, och han kan låtsas i civiliserade kretsar att det som sker med Sverige bara är en mardröm.

I övrigt så tror jag att ambassadör på Island var ett bra val av plats att avluta sitt liv i politiken. Vackert land och Reykjavik än en trevlig och behändig stad. Bra människor och lite kriminalitet. Han är trots allt en god representant för Sverige med den erfarenheten han har.

Läs att Island än så långe är så. Även dom har kvotflyktingar och dumknullade feminister.

Jag har för mig att Juholt ville minska invandringen till Sverige avsevärt från mellanöstern och att det var lite startskottet på medias dumförklaring av Juholt.
Citera
2017-10-18, 10:49
  #146
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Läs att Island än så långe är så. Även dom har kvotflyktingar och dumknullade feminister.

Jag har för mig att Juholt ville minska invandringen till Sverige avsevärt från mellanöstern och att det var lite startskottet på medias dumförklaring av Juholt.

Ja, det är något konstigt med Juholt, som gjorde att jag ändrade mig om honom när jag läste reportaget i Svenska Dagbladet. Kanske din förklaring är orsaken. Det är bara kloka människor som inser allvaret i denna invasion av hunnernas ättlingar från mellanöstern. Vi ser varje dag konkreta hot mot vår civilisation. Därför blir man så förvånad över hur klarsynt denne Juholt trots allt var.

Att få avsluta sin karriär på Island måste vara underbart trots en eller annan muslim. Muslimer är OK så länge ett samhälle inte blandar ihop alla begrepp så som sker i Sverige och låter stora delar av sitt territorium islamiseras.
Citera
2017-10-18, 17:36
  #147
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av algen84
Vad är då vanligt folk? Du menar de före detta fabriksarbetarna vars arbetsinsats kan ersättas med automatik?
Eller bidragstagarna som inte kan eller vill bidra på något annat sätt än att producera barn?
91:an befälet vars bataljon av pubertala lumpare går att eliminera med en amatördrone och en knapptryckning.
Alla analfabetiska män från Somalia som inte ens orkar lära sig språket, men vars kvinnor får försörja dom genom lågbetalda städjobb, samtidigt som de förbjuder sina döttrar att plugga på universitet?
Alla dessa idioter har fått styra och ställa ute i kommunerna på tok för länge.

Själv ser jag det som att vi håller på att gå mot en ny upplysningstid.
Tvärtom skulle jag säga, vi håller på att lämna upplysningstiden bakom oss och är kanske på väg in i ännu en "mörk" medeltid. Förra gången varade det i 1000 år.

Symptomatiskt är den historierevisionism som sen ett tag försöker säga att medeltiden inte alls var en tillbakagång och primitivisering. Allt görs till oemotsägliga "religioner" som inte har ett spår av upplysningstidens vetenskapliga verklighetsförankring, den nyliberala ekonomiska modellen, klimathysteri, allas lika värde. Man ska ha den rätta "värdegrunden" annars tillhör man förnekarna och de onda.
På bara drygt ett kvartssekel har folk fördummats något helt otroligt, vilka okunniga lågintelligenta charlataner som helst, med den rätta värdegrunden, kan i dag stoltsera som "intellektuella".

Darkness Descends on the Greco-Roman World

Man försöker pumpa upp det judeokristna arvet som det vi har att tacka för den civilisation vi trots allt har, när det är det grekisk-romerska arvet vi har att tack för det det förnuft som fick pånyttfödelse med upplysningstiden. Med importen av det judeokristna från Mellanöstern fick vi barbarism och en primitiv tid som varade i 1000 år. Konsten förföll till primitiv dagisnivå på samma nivå som de tidiga människornas grottmålningar, vetenskap och arkitektur likaså.
__________________
Senast redigerad av Efterdradd 2017-10-18 kl. 17:40.
Citera
2017-10-18, 19:50
  #148
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efterdradd
Tvärtom skulle jag säga, vi håller på att lämna upplysningstiden bakom oss och är kanske på väg in i ännu en "mörk" medeltid. Förra gången varade det i 1000 år.

Symptomatiskt är den historierevisionism som sen ett tag försöker säga att medeltiden inte alls var en tillbakagång och primitivisering. Allt görs till oemotsägliga "religioner" som inte har ett spår av upplysningstidens vetenskapliga verklighetsförankring, den nyliberala ekonomiska modellen, klimathysteri, allas lika värde. Man ska ha den rätta "värdegrunden" annars tillhör man förnekarna och de onda.
På bara drygt ett kvartssekel har folk fördummats något helt otroligt, vilka okunniga lågintelligenta charlataner som helst, med den rätta värdegrunden, kan i dag stoltsera som "intellektuella".

Darkness Descends on the Greco-Roman World

Man försöker pumpa upp det judeokristna arvet som det vi har att tacka för den civilisation vi trots allt har, när det är det grekisk-romerska arvet vi har att tack för det det förnuft som fick pånyttfödelse med upplysningstiden. Med importen av det judeokristna från Mellanöstern fick vi barbarism och en primitiv tid som varade i 1000 år. Konsten förföll till primitiv dagisnivå på samma nivå som de tidiga människornas grottmålningar, vetenskap och arkitektur likaså.


Så har det varit senaste årtiondena. Bara dom med rätt åsikt och kontaktnät har kunnat uttrycka sig med hjälp av det skrivna ordet. Dom stora massorna har saknat tillgång till information och direktpåverkan. Grekernas och Romarnas demokrati där varje invånare (nåja.. Man) hade en röst som kunde bli hörd existerar inte. Vi har bara kunnat rösta fram en liten elit som fattat våra beslut.

Jag frågar mig om förnuftet är på väg tillbaka i och med teknikens framgång. Artificiell intelligens håller på att krypa fram. Den östasiatiska livssynen tar mer och mer plats bland våra unga.
Den klassiska konsten i håller på att få en ny renässans med dataspelens estetik och 3d grafikens framfart.
Sen åter igen internet. Dagens kids är extremt källkritiska till etablissemangets försök att styra genom censur och åsiktsregistrering.
Vetenskapen är på uppsving igen och vi går snabbare och snabbare mot nya upptäckter.
Världens mäktigaste personer är nuförtiden uppfinnare och tekniskt kompetenta människor till skillnad från dåtidens populister.

Jag ser dom gamla styrande partitopparna som furstar och kungar och pressen som kyrkan..
Citera
2017-10-18, 21:34
  #149
Medlem
JohanLiljegrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Old-Crow
Juholt är vänstersosse och ingenting annat.

Ja ska han vara något annat än socialdemokrat, så får han visa det lite mer än att bara kritisera det uppenbara. Jag tror i alla fall inte att han är höger, bara för att han ser samma problem som högern gör...
Citera
2017-10-21, 12:02
  #150
Avstängd
konstapels avatar
TS har nog missuppfattat något. Håkan Juholt torgför väldigt typiska vänstersosse åsikter om makteliter och som vanligt när det gäller sossar så inser de aldrig att de själva är en del av den.
Citera
2017-10-21, 12:07
  #151
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
TS har nog missuppfattat något. Håkan Juholt torgför väldigt typiska vänstersosse åsikter om makteliter och som vanligt när det gäller sossar så inser de aldrig att de själva är en del av den.

Hur förklarar du Margot Wallströms varning till Juholt? Har jag missuppfattat saken, om jag tolkade hennes väsande som ett förtäckt hot?
Citera
2017-10-21, 12:08
  #152
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Hur förklarar du Margot Wallströms varning till Juholt? Har jag missuppfattat saken, om jag tolkade hennes väsande som ett förtäckt hot?

Hennes "varning" handlar mer om att hon som arbetsgivare till Juholt inte vill ha en ambassadör som glappar med käften.
Citera
2017-10-21, 12:36
  #153
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Hennes "varning" handlar mer om att hon som arbetsgivare till Juholt inte vill ha en ambassadör som glappar med käften.

Det är intressant, att Margot Wallström vågar tillrättavisa Juholt på detta respektlösa sätt, men ingen annan.

För Juholts egen skull får vi hoppas att han är lydig och håller käften. Så att han kan njuta av det vackra Island och alla trevliga människor han kommer träffa.
Citera
2017-10-21, 12:39
  #154
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det är intressant, att Margot Wallström vågar tillrättavisa Juholt på detta respektlösa sätt, men ingen annan.

För Juholts egen skull får vi hoppas att han är lydig och håller käften. Så att han kan njuta av det vackra Island och alla trevliga människor han kommer träffa.

Jag förstår nog inte riktigt varför du hänger upp dig på det. Utrikesministern är chef för alla ambassadörer och vill såklart inte att de pladdrar inför journalister som om de vore på krogen en fredagskväll.
Citera
2017-10-21, 12:45
  #155
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Jag förstår nog inte riktigt varför du hänger upp dig på det. Utrikesministern är chef för alla ambassadörer och vill såklart inte att de pladdrar inför journalister som om de vore på krogen en fredagskväll.

Det är helt normalt att intervjua en politiker som ska bli ambassadör. Det Juholt framförde borde kunna rymmas inom åsiktskorridoren. Vi fick en annan bild av honom, som faktiskt visar att han har egna tankar, som inte alls är farliga!

Därför är det tankeväckande att Margot Wallström ser på Juholt som en person det är fritt fram att kränka, tillrättavisa och hota!
Citera
2017-10-24, 16:35
  #156
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det är helt normalt att intervjua en politiker som ska bli ambassadör. Det Juholt framförde borde kunna rymmas inom åsiktskorridoren. Vi fick en annan bild av honom, som faktiskt visar att han har egna tankar, som inte alls är farliga!

Därför är det tankeväckande att Margot Wallström ser på Juholt som en person det är fritt fram att kränka, tillrättavisa och hota!

Om Juholt istället luftat sina åsikter, innan han utsetts till svensk ambassadör, hade saken rönt lindrig uppståndelse. En ambassadör däremot, med uppgift att främja den svenska statens intressen genom diplomati, kan inte ägna sig åt spekulationer och privat, politiskt tyckande. Hen arbetar under regering och framförallt utrikesdepartement. En diplomat bör använda språket enligt en berömd rekommendation av Napoleons mästerdiplomat och utrikesminister Talleyrand:
"Språket har människan fått, för att hon ska kunna dölja sina tankar."
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback