Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-15, 11:08
  #1
Medlem
Gregor-Samsas avatar
Som alla vet är media nästan barnsligt förtjusta att lyfta fram svenskar med invandrarbakgrund som stora hjältar. Man tar gärna i lite när heroismen ska beskrivas och fotograferar de berörda i lite vagt superhjältelika poser.

Understundom går det dock över styr och passerar pekoral med god fart för att slutligen landa i stor humor.

https://www.aftonbladet.se/svenskahj...ades-av-barnen

Till att börja med så är ju den nästan-drunknade-pappans frisyr helt episk. Är det en peruk? En hjälm?

Själva historien talar för sig själv men jag tänkte citera några av de riktiga guldkornen. fetningarna är mina. Håll till godo!

Citat:
Barnen uppskattar att de hunnit 100 meter ut i vattnet när de ser sin pappa. Noor Faiz har vid det här laget nästan kommit halvvägs ut till syskonen när en kraftig våg slår till honom med full kraft. Han själv minns det som att bli träffad av en tornado.
– Jag känner ett slag, jag tror först att det är något som tar tag i mig, säger Noor Faiz, som tappar all kraft i kroppen.
Sekunder senare kämpar han för att komma upp över ytan. Vågorna uppskattar sonen Samir till minst fem meter höga, och han kämpar för att nå sin pappa i tid. Samtidigt som strömmen sliter honom utåt havs igen, slår vågorna inåt land allt intensivare.


Citat:
När hon kommer fram har Samir kommit in till midjedjupt vatten, men kampen är än så länge inte över. Vågorna gör det fortsatt svårt att komma hela vägen in.
– Jag och brorsan tog tag i var sin axel och fick upp honom ur vattnet, säger Shiba, som går tredje terminen på läkarlinjen.
Vid det här laget var syskonens pappa helt livlös. Shiba ropar hans namn men får ingen kontakt med sin pappa, och misstänker att han är på väg att hamna i koma. Hon kontrollerar luftvägarna och börjar utföra hjärt lung-räddning, HLR, på stranden.

Citat:
Jag gick in i att jag mest var oroad över att mina systrar skulle bli av med sin pappa och att min mamma skulle bli av med sin man.
Snart släppte dock den första chocken, och händelsen började att landa för både Shiba och brodern Samir.
– Efter att vi såg att allt stämde så öppnade min pappa ögonen började smått prata med oss. Det kändes väldigt skönt, jag minns att jag tänkte att ”jag lyckades vinna över vattnet”, säger Samir.
Citera
2017-10-15, 14:12
  #2
Medlem
Ja, precis på samma sätt som alla vithyade är onda slavägare så är alla mörkhyade hjältemodiga änglar. Att alla mörkhyade länder och kulturer är helveten på jorden det beror även det på den vite mannen. Ren pk-logik.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback