Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-15, 09:38
  #1
Medlem
Freedom Fighters avatar
Hej!

Mitt primära operativsystem är windows 7 professional, och så kör jag ubuntu 17.04 under Virtualbox.
Tänkte att jag skulle dela ut mina användares hemkataloger så att de gick att komma åt via windows, men det går verkligen inte som jag hade tänkt mig.

*Har installerat samba givetvis,
*editerat smb.conf till
Kod:
[global]
server string = welcome
workgroup = WORKGROUP
security = user
encrypt passwords = yes
guest account = nobody
name resolve order = bcast host

[home]
comment = The Home Directories
path = /home
browsable = yes
guest ok = no
available = yes
public = no
writable = no

*lagt till alla användare med smbpasswd -a och smbpasswd -e

*startat om samba och nmdb med
sudo service smbd restart
sudo service nmdb restart

Sen går jag in i windows och uppdaterar listan över nätverksenheterna, och det kommer inte ens upp någon nätverksenhet för ubuntu virtual box.

Har ni nån aning om vad som kan vara fel? Har jag missat något viktigt?
Citera
2017-10-15, 10:14
  #2
Medlem
RonHowards avatar
Citat:
Sen går jag in i windows och uppdaterar listan över nätverksenheterna, och det kommer inte ens upp någon nätverksenhet för ubuntu virtual box.

Börja med att säkerställa att ditt hostsystem kan prata med din VM genom t.ex. ping. Om inte värd-datorn når din VM så har du nätverksproblem snarare än samba.

Din samba setup tycker jag ser bra ut. Du kan pröva att slå på guest för att se om discovery för din windows 7 gör att den dyker upp. Om målet är att få det att fungera så skulle jag pröva med guest först och sen slå på usernams och eventuellt privs.
Citera
2017-10-15, 10:35
  #3
Medlem
Freedom Fighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonHoward
Börja med att säkerställa att ditt hostsystem kan prata med din VM genom t.ex. ping. Om inte värd-datorn når din VM så har du nätverksproblem snarare än samba.

Din samba setup tycker jag ser bra ut. Du kan pröva att slå på guest för att se om discovery för din windows 7 gör att den dyker upp. Om målet är att få det att fungera så skulle jag pröva med guest först och sen slå på usernams och eventuellt privs.
TACK! Ja, det hjälpte att ställa om nätveksinställningarna från NAT till bridged, så fungerade det direkt Hade säkert tillbringat ytterligare timmar förgäves med detta om inte du spridit lite ljus över problemet
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback