Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-15, 09:35
  #1
Medlem
Hejsan, jag har en fundering kring fenomenet att ta med sig sin utomeuropeiska flickvän till Sverige.

Det jag undrar om det skulle vara möjligt är...

Alternativ 1:
Om jag som Svensk skulle kunna ta med min flickvän till ett annat land inom EU eller om det bara gäller Sverige.
Jag har nämligen ingen lust att flytta hem till Sverige men finner Tyskland rätt lockande.
Om jag får jobb och bostad i Tyskland, kan jag då ta med mig min flickvän dit så att hon kan få residence visa? Eller kan man bara göra det i landet man är medborgare?

Alternativ 2:
Om man nu bara kan importera flickvännen till sitt medborgarland, skulle jag då kunna bosätta mig i Sverige tillfälligt och sedan så fort flickvännen är på plats och har uppehållstillstånd dra till Tyskland? Eller finns det regler om hur många år hon måste vara i just Sverige först för att uppnå permanent uppehållstillstånd?

Fakta:
-Jag (22yo Svensk medborgare) - Jobbar och bor i Dubai. Har bott här och varit utskriven ur Sverige i över ett år.
-Min flickvän (24yo Filippinsk medborgare) - Jobbar och bor också här i Dubai.
-Vi har varit tillsammans i mer än ett år och har en uppsjö av bevis på att vi är tillsammans; resor över hela världen tillsammans och vi har båda hälsat på varandras familjer i våra hemorter osv osv.
-Hon är högutbildad accountant med bästa betygen ifrån toppuniversitet i PH och har jobbat för b.la. Ernst & Young

tl;dr
Kan jag som Svensk flytta till ett annat land inom EU och importera min utomeuropeiska flickvän dit?
Citera
2017-10-15, 09:54
  #2
Medlem
kordens avatar
Kan du inte flytta dit där den aktuella tjejen finns, slipper transportkostnaden då
Citera
2017-10-15, 11:08
  #3
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korden
Kan du inte flytta dit där den aktuella tjejen finns, slipper transportkostnaden då
Lässvårigheter? De bägge bor i Dubai nu. Det skulle väl bli transportkostnader vart de än flyttade?
Citera
2017-10-15, 11:16
  #4
Medlem
Hör med tyska migrationsverkets motsvarighet. Varför fråga här?
Citera
2017-10-15, 11:21
  #5
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Integration och invandring --> Juridik
/Moderator
Citera
2017-10-15, 11:30
  #6
Medlem
Herkulesbigs avatar
Alt 1 : Hon kan åka runt inom EU om hon har visum (Schengen), men är mycket svårare att få igenom.
vanlig UT är lättare, om det gäller bara i sverige med omnejd. Så alt 2 är det bästa.

Har hon fått UT i Sverige gör det lättare senare flyta runt efter något år. Om det krävs antal år först i Sverige vill jag ha osagt. Men finns många filippinska tjejor som jobbar inom EU, som har fått sedan UT i Sverige.

Men ni bör på ett eller annat kunna visa ni bor ihop eller något sådant, det väger tungt. Ni bör också kunna visa upp ni besökt varandras föräldrar/hemort. Som flygbiljetter på er bägge till diverse resmål.
Ni bör kunna visa upp också andra viktiga papper från filippinierna. Kontakta den filippinska ambassaden i Oslo/Norge.

Arbetsintyg från Dubai bör också inskaffas, ordnade boende och jobb innan ni flyttar bör ordnas för dig. Eftersom du kommer vara den försörjningspliktige. Eventuellt ordna den via dina föräldrar först med boendet. Men du måste ha fast inkomst i Sverige.

Behöver en speciell försäkring för henne också.

Flyttning till Tyskland? du behöver kontakta den tyska ambassaden i stockholm om info för det.
Citera
2017-10-15, 11:40
  #7
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Jag tror inte du kan importera din flickvän någonstans alls. Ni får gifta er först men sedan skall det inte vara några problem.

https://service.berlin.de/dienstleistung/324282/en/ (sidan råkar vara från en myndighet i Berlin men samma regler gäller väl i Tyskland generellt).
Citera
2017-10-15, 11:59
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noobkakor
Hejsan, jag har en fundering kring fenomenet att ta med sig sin utomeuropeiska flickvän till Sverige.

Det jag undrar om det skulle vara möjligt är...

Alternativ 1:
Om jag som Svensk skulle kunna ta med min flickvän till ett annat land inom EU eller om det bara gäller Sverige.
Jag har nämligen ingen lust att flytta hem till Sverige men finner Tyskland rätt lockande.
Om jag får jobb och bostad i Tyskland, kan jag då ta med mig min flickvän dit så att hon kan få residence visa? Eller kan man bara göra det i landet man är medborgare?

Alternativ 2:
Om man nu bara kan importera flickvännen till sitt medborgarland, skulle jag då kunna bosätta mig i Sverige tillfälligt och sedan så fort flickvännen är på plats och har uppehållstillstånd dra till Tyskland? Eller finns det regler om hur många år hon måste vara i just Sverige först för att uppnå permanent uppehållstillstånd?

Fakta:
-Jag (22yo Svensk medborgare) - Jobbar och bor i Dubai. Har bott här och varit utskriven ur Sverige i över ett år.
-Min flickvän (24yo Filippinsk medborgare) - Jobbar och bor också här i Dubai.
-Vi har varit tillsammans i mer än ett år och har en uppsjö av bevis på att vi är tillsammans; resor över hela världen tillsammans och vi har båda hälsat på varandras familjer i våra hemorter osv osv.
-Hon är högutbildad accountant med bästa betygen ifrån toppuniversitet i PH och har jobbat för b.la. Ernst & Young

tl;dr
Kan jag som Svensk flytta till ett annat land inom EU och importera min utomeuropeiska flickvän dit?

Det är inga problem att fixa visum i Norge om du har jobb där. Går fort också (relativt Sverige).
Citera
2017-10-16, 14:50
  #9
Medlem
gammgubbes avatar
Du kan flytta till Sverige och hon söker uppehållstillstånd pga anknytning till dig. Du kommer behöva bostad av lämplig standard och storlek samt visa att du kan försörja henne. Handläggningstiderna är ganska långa men nånstans måste man börja. Tror inte det är en genväg att gå via annat EU-land.

När hon väl fått uppehållstillstånd tror jag samma regler gäller för henne som dig om du vill turista eller jobba i annat EU-land. Mer information om det finns nedan:

https://eu.riksdagen.se/du-i-eu/hit-...-och-studera/#
Citera
2017-10-16, 17:02
  #10
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Jag tror inte du kan importera din flickvän någonstans alls. Ni får gifta er först men sedan skall det inte vara några problem.

https://service.berlin.de/dienstleistung/324282/en/ (sidan råkar vara från en myndighet i Berlin men samma regler gäller väl i Tyskland generellt).
Det går alldeles utmärkt importera utan vara gifta Tänk dig om en man är kristen och kvinnan är muslim tex..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback