Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-29, 07:18
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Om det ska vara en grafisk applikation räcker det förmodligen med ett WinForms-projekt. WPF i all ära men ska man ändå inte använda de kapabiliteter det erbjuder, och följa MVVM-mönstret, så ser jag ingen mening med att krångla till det.

MVVM är bara en metodik för WPF. Det är inget måste. Det finns en massa funktionalitet i WPF som inte finns i WinForm, även om man inte följer MVVM.
Citera
2017-12-29, 07:22
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Bland annat dessa två meningar bevisar att du själv är kroniskt dum i huvudet, så jag skulle inte kasta dessa stenar i glashuset om jag vore du.

Till TS: Det är inte jätteofta winforms är användbart. Om du däremot sitter och leker och bara vill ha en grafisk event-driven ram är det inga konstigheter.

Överhuvudtaget är ju dock win desktop inte extremt användbart. Även WPF används mest av äldre gubbar i gråa enterprise-korridorer.

Det finns många scenarion när en desktop applikation är användbart. Fler tillfällen än vad det finns för web.
Citera
2017-12-29, 08:24
  #15
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickes418
Det finns många scenarion när en desktop applikation är användbart. Fler tillfällen än vad det finns för web.
Gammal Enterprise-legacy, föråldrade miljöer och föråldrade organisationer. Ja, det finns massvis att göra där, så självklart finns det ett legitimt behov av att kunna göra det lätt också (annars kan inte tillräckligt många göra det). Kruxet är dock att det inte är speciellt optimalt att låsa sådant till Windows. Och jag vet inte om du är helt införstådd med vad du egentligen menar med "web". Antagligen någon DMZ, varvid poängen blir märkligt förvirrad.

Fast du får såklart utveckla om du vill.
Citera
2017-12-29, 08:34
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Gammal Enterprise-legacy, föråldrade miljöer och föråldrade organisationer. Ja, det finns massvis att göra där, så självklart finns det ett legitimt behov av att kunna göra det lätt också (annars kan inte tillräckligt många göra det). Kruxet är dock att det inte är speciellt optimalt att låsa sådant till Windows. Och jag vet inte om du är helt införstådd med vad du egentligen menar med "web". Antagligen någon DMZ, varvid poängen blir märkligt förvirrad.

Fast du får såklart utveckla om du vill.

Nej, du missförstod nog vad jag menade. Många ggr behöver du tillgång till maskinvara i ngn form, då är en webbapplikation helt fel. Det finns en massa andra situationer också där desktopapplikation är att föredra framför en webbapplikation. Det är en övertro idag på webbapplikationer och det används även när desktopapplikationer borde användas.

Sen är en låsning till ett system inte ett så stort problem om du gör det rätt. En organisation som använder Windows kommer troligtvis att fortsätta göra så. De som byter miljö byter nästan alltid tillbaka pga en massa oförutsedda problem. Dålig programmering är snarare om en applikation måste skrivas om för att du går från Windows 8 till Windows 10. Som på den gamla tiden med alla problem som var med IE6. Många dåligt skrivna webbapplikationer.
Citera
2018-01-04, 03:00
  #17
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Bland annat dessa två meningar bevisar att du själv är kroniskt dum i huvudet, så jag skulle inte kasta dessa stenar i glashuset om jag vore du.

Till TS: Det är inte jätteofta winforms är användbart. Om du däremot sitter och leker och bara vill ha en grafisk event-driven ram är det inga konstigheter.

Överhuvudtaget är ju dock win desktop inte extremt användbart. Även WPF används mest av äldre gubbar i gråa enterprise-korridorer.
Det är märkligt att ett av världens mest använda format, inte är användbart eller att efterföljaren används mest av äldre gubbar...

Är alla i den här forumsdelen helt blåsta?
När man läser inlägg i systemutvecklingsdelen känns det som om man hamnat i programmerarnas motsvarighet till I&I och inte i en positiv mening.
Citera
2018-01-04, 09:58
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Det är märkligt att ett av världens mest använda format, inte är användbart eller att efterföljaren används mest av äldre gubbar...

Är alla i den här forumsdelen helt blåsta?
När man läser inlägg i systemutvecklingsdelen känns det som om man hamnat i programmerarnas motsvarighet till I&I och inte i en positiv mening.

Det är bara vissa som tagit en kurs i något "nytt och fräscht" sätt att tänka och leker frälsare för alla andra.
Citera
2018-01-04, 18:27
  #19
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gottisborgen
Det är bara vissa som tagit en kurs i något "nytt och fräscht" sätt att tänka och leker frälsare för alla andra.
Joo, du har ju rätt i det.
Det är bara det att ibland undrar jag var alla de programmerare tog vägen som tyckte att ett programs främsta uppgift var att leverera vad det utfäste sig att göra och skulle fungera felfritt vid leverans...

Det fanns ju en sådan tid...
Citera
2018-01-08, 08:42
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Joo, du har ju rätt i det.
Det är bara det att ibland undrar jag var alla de programmerare tog vägen som tyckte att ett programs främsta uppgift var att leverera vad det utfäste sig att göra och skulle fungera felfritt vid leverans...

Det fanns ju en sådan tid...

Denna tid är sedan länge svunnen. Det man lär sig idag är att det ska vara good enough. Man vill fakturera så många timmar som möjligt, men vill ha så få mantimmar som möjligt. Lite buggar innebär support och läge för merförsäljning.
Citera
2018-01-08, 15:39
  #21
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickes418
Denna tid är sedan länge svunnen. Det man lär sig idag är att det ska vara good enough. Man vill fakturera så många timmar som möjligt, men vill ha så få mantimmar som möjligt. Lite buggar innebär support och läge för merförsäljning.
Det beror på i vilken bransch du jobbar i och om du tänkt företaget skall kunna verka över tid.
Skiter du i det blå skåpet kan det sluta så illa att du förlorar en stämning och måste betala ett så stort skadestånd att du lika gärna kan konka förutom att ingen längre vill ha med ditt företag att göra.

Det verkar gå att leverera halvdana lösningar eller ibland inte kunna leverera alls mot statliga, kommunala och landstingsorganisationer, jag rekommenderar inte det mot större internationella företag. Det kan bli mycket dyrköpt.
Citera
2018-01-08, 15:52
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Det beror på i vilken bransch du jobbar i och om du tänkt företaget skall kunna verka över tid.
Skiter du i det blå skåpet kan det sluta så illa att du förlorar en stämning och måste betala ett så stort skadestånd att du lika gärna kan konka förutom att ingen längre vill ha med ditt företag att göra.

Det verkar gå att leverera halvdana lösningar eller ibland inte kunna leverera alls mot statliga, kommunala och landstingsorganisationer, jag rekommenderar inte det mot större internationella företag. Det kan bli mycket dyrköpt.

Så sant. Mot stora bolag fungerar det inte, men mot mindre och privatpersoner. Titta på spel som släpps idag. En j-a massa buggar som är helt onödiga. Dessutom är det vanligt att buggarna inte ens fixas vid släpp av nästa version.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback