Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-15, 08:21
  #1
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
En i huvudsak glad amatör ska installera trådbundet nätverk i huset men skulle behöva input från expertpanelen. Så här ser min plan ut:

1) Fiberomvandlaren har tre portar (data, tv, telefoni). Jag nyttjar endast de två första. Från denna drar jag två trådar, en för data och en för tv, vidare in i huset.
2.a) TV-tråden går till egen gbit-switch i anslutning till en patchpanel.
2.b) Data-tråden går till router i anslutning till samma patchpanel (eventuellt med ytterligare switch efteråt).
3) Patchpanelen är i sin tur ansluten till det fasta nätverket som jag håller på att installera (två cat6 per rum).

Min tanke är att jag nu ska kunna få ut full kapacitet av nätverket. För tv i vardagsrum, sovrum etc, så konfigurerar jag nu detta genom att ansluta patchpanelen för respektive uttag med switchen för tv. Övriga uttag kopplas via patchpanelen till routern (eller eventuellt ansluten switch).

Funkar det ens att tv porten går direkt till en switch eller måste den ha egen router/gateway?
Är det värt besväret att separera data och tv?
Förslag på alternativ lösning?

Tack på förhand!
Citera
2017-10-15, 10:45
  #2
Medlem
PeterNosters avatar
Vilken internetleverantör gäller det?
Citera
2017-10-15, 12:13
  #3
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Vilken internetleverantör gäller det?

Bredbandsbolaget.
__________________
Senast redigerad av KaktusFlaktus 2017-10-15 kl. 12:16.
Citera
2017-10-16, 22:00
  #4
Medlem
Har du dubbla uttag i varje rum till en panel så är det där enkelt fixat.
Det går med en kabel också men då måste du ha fler switchar och koda upp dom rätt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback