Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-15, 04:49
  #1
Medlem
Hej! Jag är nyligen fyllda 21 år gammal och är sedan 4 månader tillbaka arbetslös. Innan dess så arbetade jag heltid. Jag är fullt medveten om att det finns folk i min ålder som har både barn och egna lägenheter men anledningen till att jag fortfarande bor hemma är för att tanken var att börja plugga nu under hösten i en stad långt bort, men då jag inte kände att det jag tänkte plugga passar mig till 100% så valde jag att arbeta ett år till och sedan plugga nästa höst istället.

Jag söker givetvis jobb för fullt och har kommit till nästa steg i flera rekryteringsprocesser, så jag har på känn att jag snart har ett arbete igen. Dessvärre så vill min mammas sambo inte längre att jag bor kvar hemma hos dem och meddelade mig via sms när han var bortrest att han förväntar sig att jag flyttar ut nu. Detta då vi enligt honom hade en överenskommelse att jag skulle ha ett arbete vid det här laget (något han nämnde för cirka 2 månader sedan) samtidigt som jag förklarat läget att det är på gång men att jag inte har något ännu. Han är inte öppen för diskussion och jag är övertygad om att han på fullaste allvar tänker kasta ut mig.

Jag har ingen bra relation med min pappa överhuvudtaget och min mamma har mer eller mindre ensam tagit hand om mig sedan jag var runt 16 år gammal. Jag har enbart bott hos henne sedan dess. Till en början så bodde min mamma och hennes nuvarande sambo inte ihop, utan det var för några år sedan som de flyttade in i en gemensam villa. Det är dock mammas sambo som tekniskt sett äger huset som jag förstår det då han har fast jobb medan mamma har haft flera olika jobb på kort tid och för tillfället är hon också arbetssökande..

Jag undrar nu om min mammas sambo kan kasta ut mig eller om min mamma på något sätt kan stoppa detta? Självklart är jag införstådd i det faktum att jag är vuxen och att mina föräldrar inte längre behöver försörja mig, samt att mina föräldrar kan kasta ut mig. I detta fall så är det dock enbart min mammas sambo som vill kasta ut mig, min mamma vill inte det och vill att jag ska få skaffa ett arbete innan jag flyttar. Hon har dock, som jag beskrev innan, inte så mycket att säga till om i såna här frågor då det är han som drar det största lasset vad gäller inkomst till hemmet. Något jag tycker är jobbigt, då det känns som att vilken förälder som helst hade ställt upp för sina barn i ett sånt här läge, men här så är det plötsligt mammas sambo som kan förstöra allting bara för att de bor i en gemensam villa?

Jag har sagt att när jag får ett fast arbete igen så kommer jag flytta till en egen lägenhet.

Det är möjligt att min fråga är dum men jag hoppas att ni kan besvara den ändå. Jag ber er också att inte kommentera att jag är misslyckad eller liknande som fortfarande bor hemma eller inte har ett arbete. Det blev som sagt pannkaka av det hela och jag gick från heltidsjobb och en bra plan till arbetslös och nu på väg att bli utkastad av mammas sambo.

Det är möjligt att min frågeställning är otydlig eller rörig men jag undrar alltså om min mammas sambo utan min mammas samtycke kan kasta ut mig ur villan eller om det finns någonting jag kan hävda som att jag måste få skaffa ett fast arbete innan jag blir utkastad? Tack på förhand.
Citera
2017-10-15, 05:22
  #2
Medlem
XaoqcHs avatar
Ja, självklart kan han kasta ut dig. Du har ju inga rättigheter i denna situation bara för att han träffar din mamma.
Citera
2017-10-15, 05:27
  #3
Medlem
Så klart han kan, du är vuxen och det är hans hus så du är körd. Det enda du kan hoppas på är att din
morsa intervenerar.
Citera
2017-10-15, 06:04
  #4
Avstängd
56Kmodems avatar
Japp han kan kasta ut dig, dags att bli vuxen!
Citera
2017-10-15, 06:27
  #5
Medlem
Huruvida han är din mammas sambo eller ej är inte så relevant. Det som är relevant är vem som står på kontraktet till bostaden.

Måste ju säga att det är ett jävla sätt att ta sådant via sms...
Citera
2017-10-15, 06:54
  #6
Medlem
Måste du flytta för att du inte kan hjälpa till ekonomiskt eftersom du ej har arbete?

Isåfall frågar du om du får hyra ditt rum av honom. Skriv hyreskontrakt, boka tid hos socialen och ansök om ekonomiskt bistånd. För hyra och leverne.
Citera
2017-10-15, 07:23
  #7
Medlem
Nu taggar vi ner lite här va flashback..

Först och främst, är du folkbokförd på denna adress?
Om du är det är det ENDAST kronofogdemyndigheten som kan kasta ut dig, efter att din mamma/mammas sambo begär dig avhyst. En avhysning tar i regel flera månader, så du kan sitta lugnt i båten om du tror att du kommer landa ett jobb inom snar framtid.

Lycka till!
Citera
2017-10-15, 07:50
  #8
Medlem
Kalle81s avatar
Du håller möjligen inte på med droger som är så populärt här på flashback? Isåfall förstår jag.

Annars, prata med honom igen, erbjud tex jobba med huset för hyra.
Citera
2017-10-15, 07:57
  #9
Medlem
Betalar du hura för att få bo där? Det kanske hade fått honom att mjukna lite annars?
Citera
2017-10-15, 08:21
  #10
Medlem
Är du skriven där borde du ju kunna ses som inneboende även om du inte betalar hyra. Då gäller hyreslagen dvs 3 månaders uppsägningstid. Sen är det som en det nämdes tidigare fogden får kasta ut dig ingen annan.


Vuxen man kastar ut sambos vuxna barn. Inte man nog att att prata om det så han skickar sms.
Citera
2017-10-15, 08:36
  #11
Medlem
Vilken jävla typ.

Morsan borde dumpa aset.
Citera
2017-10-15, 08:44
  #12
Medlem
note-its avatar
Självklart kan han kasta ut dig hur mycket han vill.
Att han ger dig beskedet via sms säger ju bara allt om hur mycket du måste ha gjort bort dig.
Jag hade själv aldrig flyttat ihop med en kvinna som har barn, så att bli av med dig hade varit överst på listan.
Just saying.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback