Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-15, 10:04
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Dessutom kan man ju fråga sig varför man ska lägga massa energi på att göra robotar människolika. Det viktiga är väl att de blir bra på att utföra arbetsuppgifter? Då kanske inte ens en människolik form är det ideala?
Våra hus och redskap är gjorda för människor, då är det praktiskt med en robot som kan röra sig enkelt i samma miljöer och använda samma verktyg.
Citera
2017-10-15, 11:13
  #14
Medlem
Docklands avatar
Som agerar som en människa full ut.
År 2231
Citera
2017-10-15, 11:52
  #15
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenBeirut
Jag tycker att jag redan möter ganska många robotar nästan dagligen. Människor som programmerats att knappt tänka själva, röstar trots att de knappt har en susning om ens en tiondel av partiprogrammet för sidan de röstar på, tittar på de program som alla andra tittar på, läser de tidningar som alla andra läser, har åsikter som programmerats in i dem av statligt TV, o.s.v.

[...]
Jag tycker det är rätt pompöst av dig att kalla det att andra människor är programmerade att tycka det de gör när de inte tycker som du. Tänk om det är du själv som är inskränkt och de andra tycker att du beter dig som en robot. Fjanterier är vad det är.

Citat:
Ursprungligen postat av nevoc
Så vitt jag vet så har turingtestet redan krossats av en superdator några år tillbaka.
Det tror jag inte. Tänker du möjligen på chatterboten Eugene Goostman? Ryktet om dess framgångar verkar vara betydligt överdrivet.

Notera också att Turingtestet är tämligen begränsat i sin omfattning. Det krävs betydligt mer för att en AI ska uppfattas helt mänsklig då den interagerar med människor på daglig basis i alla de skiftande situationer som kan uppstå i verkliga livet. Det kanske kan uppnås en dag om vi vill, jag vet dock inte om det är något att sträva efter.

Citat:
Ursprungligen postat av nevoc
Vi människor har alltid varit ensamma (så vitt vi vet) med vårat medvetande och vår intelligens. Ska dessa nya, medvetande, maskiner räknas som "levande?" ska de ha rättigheter? ska vi begränsa dem och isåfall hur mycket? Är de farliga? Är de "vid liv"? [...]
Inte så att det är direkt väsensskilt från andra arter. Jag ser det snarare som en gradskillnad där människan är rätt ordentligt mycket intelligentare än andra djur på denna planet men inte så att vår intelligens och medvetande är av en annan sort än de andra djurens.

Vi begränsar idag rättigheterna hos andra djurarter som i allra högsta grad är levande, medvetna och intelligenta varelser av kött och blod. Att vi då skulle tillskriva en maskin ett högre "värde" känns för mig inte aktuellt.

Citat:
Ursprungligen postat av DRD4
Det vore fint att äntligen få en flickvän.
Det vore extra tragiskt när robotflickvännen gör slut för hon har hittat någon bättre

Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
[...]
Dessutom kan man ju fråga sig varför man ska lägga massa energi på att göra robotar människolika. Det viktiga är väl att de blir bra på att utföra arbetsuppgifter? Då kanske inte ens en människolik form är det ideala?

Det är väl egentligen bara sexleksaksindustrin som skulle vara intresserade av det?
Jag tror också att det ligger långt in i framtiden och kanske det aldrig kommer att bli något vanligt med riktigt människolika robotar. En generell kroppsform lik människans kan ju vara bra med två ben, en bål och två eller fler armar. På så sätt underlättas manövrerande i miljöer skapade för människor där det finns trappor och terräng där man kanske inte tar sig fram på hjul (vilket annars vore mycket enklare än att gå på två ben) och armar och händer behövs för att kunna greppa och hantera föremål. Huvud klarar man sig väl utan, runtomsikt kan fås med flera kameror och sensorer som då inte behöver kunna vridas i förhållande till bålen.

För min egen del tycker jag att en robot ska se ut som en robot, att göra dem riktigt människolika med konstgjord hud, ögon, hår etc. är bara äckligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Våra hus och redskap är gjorda för människor, då är det praktiskt med en robot som kan röra sig enkelt i samma miljöer och använda samma verktyg.
Ja men det är frågan hur långt man drar den där människolikheten. Den japanska roboten Erica med konstgjord hud etc. som verkligen ser ut som en människa är bara läskig tycker jag, sådana hoppas jag stannar på robotlaboratoriet och är inget jag vill se ute i samhället i någon nämnvärd omfattning.

Då föredrar jag mer sådana som Honda Asimo där man bara tagit den mänskliga formen i stora drag utan att göra den onödigt människolik. I min smak så ska en robot se ut som en robot.
Citera
2017-10-15, 15:21
  #16
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag tror också att det ligger långt in i framtiden och kanske det aldrig kommer att bli något vanligt med riktigt människolika robotar. En generell kroppsform lik människans kan ju vara bra med två ben, en bål och två eller fler armar. På så sätt underlättas manövrerande i miljöer skapade för människor där det finns trappor och terräng där man kanske inte tar sig fram på hjul (vilket annars vore mycket enklare än att gå på två ben) och armar och händer behövs för att kunna greppa och hantera föremål. Huvud klarar man sig väl utan, runtomsikt kan fås med flera kameror och sensorer som då inte behöver kunna vridas i förhållande till bålen.

För min egen del tycker jag att en robot ska se ut som en robot, att göra dem riktigt människolika med konstgjord hud, ögon, hår etc. är bara äckligt.

Ja men det är frågan hur långt man drar den där människolikheten. Den japanska roboten Erica med konstgjord hud etc. som verkligen ser ut som en människa är bara läskig tycker jag, sådana hoppas jag stannar på robotlaboratoriet och är inget jag vill se ute i samhället i någon nämnvärd omfattning.

Visst. Det blir ju också bara extra kostnader och krångel att göra en robot så människolik som möjligt. Dessutom är det väl bra och positivt om människor vet om att en robot är en robot.

Anledningen till att robotar är så människolika i många scifi-filmer är förstås för att då kan en vanlig skådespelare spela robot utan massa komplicerade och dyra specialeffekter!
Citera
2017-10-15, 17:08
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Ja men det är frågan hur långt man drar den där människolikheten. Den japanska roboten Erica med konstgjord hud etc. som verkligen ser ut som en människa är bara läskig tycker jag, sådana hoppas jag stannar på robotlaboratoriet och är inget jag vill se ute i samhället i någon nämnvärd omfattning.
Jag kan hålla med om att man inte skall försöka göra dem så människolika att förväxling kan uppstå, ens när man kan göra det. Hur lik beror rätt mycket på användning. I en industri får den se hur robotaktig ut som helst, men inom, säg, sjukvård, ser jag ett värde i att ha robotar som är mer människolika. Ja, överallt där de förväntas ägna sig åt sociala interaktioner. Man kanske kan låna estetik från animerade figurer för att göra uttrycksfulla ansikten som ändå inte är mänskliga kopior.
Citera
2017-10-15, 18:24
  #18
Medlem
Kanske en dagsaktuell robotartikel platsar i denna tråd...

Can we teach robots ethics?
Citat:
We are not used to the idea of machines making ethical decisions, but the day when they will routinely do this - by themselves - is fast approaching.
http://www.bbc.com/news/magazine-41504285
Citera
2017-10-18, 20:45
  #19
Medlem
Gerbaniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRD4
Det vore fint att äntligen få en flickvän.

Citat:
Ursprungligen postat av Webbiana
Det är väl bara att skaffa flickvän?

Många västerländska män lever i dag inte upp till vad kvinnor kräver (är männen för kassa eller kvinnorna för kräsna?) och lever i ofrivilligt celibat. Tills relativt nyligen fick så gott som alla män en kvinna. Många anser att den sexuella marknaden, i det postmoderna samhället, paradoxalt nog återgår till djungelns lag, där alfahannarna parar sig med majoriteten av alla honor, och en stor grupp män blir helt utan.

Tvåsamheten (både inofficiell samt institutionell som giftermål, t ex) infördes för att alla män skulle kunna få en kvinna.

Med robotar som fungerar som människor, men lyder och ser perfekta ut, skulle göra underverk för dessa män.

Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Dessutom kan man ju fråga sig varför man ska lägga massa energi på att göra robotar människolika. Det viktiga är väl att de blir bra på att utföra arbetsuppgifter? Då kanske inte ens en människolik form är det ideala?

Det är väl egentligen bara sexleksaksindustrin som skulle vara intresserade av det?
Om det i framtiden på ett billigt sätt går att framställa humanoida robotar i stil med dem i Äkta Människor, så skulle marknaden för dessa vara enorm.

Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag tycker det är rätt pompöst av dig att kalla det att andra människor är programmerade att tycka det de gör när de inte tycker som du. Tänk om det är du själv som är inskränkt och de andra tycker att du beter dig som en robot. Fjanterier är vad det är.
Nej, det är inte pompöst. Det är sanning. Människan är ett konformistiskt flockdjur och extremt beroende av att passa in. Vanliga tyskar blev en del i förintelse, för att några år senare vara kommunister, är väl ett bra exempel. Milgrams experiment visade precis just hur lätt det är att påverka människor.

Självfallet är människor idag extremt påverkad av etablissemangets normer: så har det alltid varit, och kommer alltid att vara. Människor är får och följer sin fåraherde. Därom råder inga tvivel.

(Däremot håller jag med honom om att det idag är på en sådan nivå att det inte är långt ifrån Nordkorea-nivå, men jag förstår att du inte gör det.)
Citera
2017-10-18, 20:57
  #20
Avstängd
DRD4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gerbanis
Många västerländska män lever i dag inte upp till vad kvinnor kräver (är männen för kassa eller kvinnorna för kräsna?) och lever i ofrivilligt celibat. Tills relativt nyligen fick så gott som alla män en kvinna. Många anser att den sexuella marknaden, i det postmoderna samhället, paradoxalt nog återgår till djungelns lag, där alfahannarna parar sig med majoriteten av alla honor, och en stor grupp män blir helt utan.

Tvåsamheten (både inofficiell samt institutionell som giftermål, t ex) infördes för att alla män skulle kunna få en kvinna.

Med robotar som fungerar som människor, men lyder och ser perfekta ut, skulle göra underverk för dessa män.

Om det i framtiden på ett billigt sätt går att framställa humanoida robotar i stil med dem i Äkta Människor, så skulle marknaden för dessa vara enorm.

Nej, det är inte pompöst. Det är sanning. Människan är ett konformistiskt flockdjur och extremt beroende av att passa in. Vanliga tyskar blev en del i förintelse, för att några år senare vara kommunister, är väl ett bra exempel. Milgrams experiment visade precis just hur lätt det är att påverka människor.

Självfallet är människor idag extremt påverkad av etablissemangets normer: så har det alltid varit, och kommer alltid att vara. Människor är får och följer sin fåraherde. Därom råder inga tvivel.

(Däremot håller jag med honom om att det idag är på en sådan nivå att det inte är långt ifrån Nordkorea-nivå, men jag förstår att du inte gör det.)

Jag skämtade dock, däremot så skulle nog min tjej gilla att vi hade en robotslyna också.
Citera
2017-10-18, 21:01
  #21
Medlem
Gerbaniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRD4
Jag skämtade dock, däremot så skulle nog min tjej gilla att vi hade en robotslyna också.
Okej, men det var ett extremt verklighetstroget skämt.
Citera
2017-10-18, 21:10
  #22
Medlem
hehehos avatar
Det kommer att gå mycket fortare än någon anat.
Citera
2017-10-18, 21:25
  #23
Medlem
hehehos avatar
Det kommer att gå mycket fortare än någon anat.
Citera
2017-10-18, 23:55
  #24
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gerbanis
Nej, det är inte pompöst. Det är sanning. Människan är ett konformistiskt flockdjur och extremt beroende av att passa in. Vanliga tyskar blev en del i förintelse, för att några år senare vara kommunister, är väl ett bra exempel. Milgrams experiment visade precis just hur lätt det är att påverka människor.

Självfallet är människor idag extremt påverkad av etablissemangets normer: så har det alltid varit, och kommer alltid att vara. Människor är får och följer sin fåraherde. Därom råder inga tvivel.

(Däremot håller jag med honom om att det idag är på en sådan nivå att det inte är långt ifrån Nordkorea-nivå, men jag förstår att du inte gör det.)
Jo det är så in i helvete pompöst att tycka att man själv är så djävla mycket bättre än alla andra så man anser att de som inte tycker som en själv agerar som robotar som är programmerade att tycka som de gör. Påverkade av etablissemangets normer... tänk om etablissemanget är påverkat av folkets normer. Dina normer talar inte för alla så håll du käften om att folk är robotar, det kan du vara själv annars.

Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Det kommer att gå mycket fortare än någon anat.
Hur fort då? Kan du ge ett årtal eller datum och hur vet du det?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback