Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-11-02, 19:37
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Visst var mycket genomtänkt, men själva konstruktionen av "positronhjärnan" var handviftande. Varför skulle man ha positroner i en dator? Det är så man får göra när man skall beskriva teknik som inte finns. Jämför med klichén "hyperrymden" som flitigt används när författare vill ha skepp som åker i överljusfart. Det låter bra och det räcker.

Som wikipedia uttrycker det:
"When Asimov wrote his first robot stories in 1939 and 1940, the positron was a newly discovered particle, and so the buzz word positronic added a contemporary gloss of popular science to the concept."

Sf-författare har alltid gillat att plocka in lite modern vetenskap i sina böcker. Frankenstein med elektricitet, världarnas krig med bakterieteorin för sjukdomar osv. I det senare fallet avgörande för handlingen, i det förra bara för att ge en mer modern prägel åt en gammal historia om golem.
I vårt århundrade tror jag kvantdatorn tagit över den roll positronhjärnan kan haft på 1930-talet. Både kvantmekaniken och medvetandet är obegripliga, så det måste finnas ett samband!
Citera
2017-11-02, 20:20
  #38
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Skulle du verkligen det?
[...]
Ja
Citera
2017-12-04, 04:36
  #39
Avstängd
Experter tror på 50-100 år. Senaste åren har utvecklingen accelererat.
Citera
2017-12-10, 11:46
  #40
Medlem
Tror kanske att många här underskattar det rent fysiska problemen med en "människolik" robot. Intelligensen kanske kan lösas snart, åtminstone så att det räcker till för att fungera som en betjänt. Men när det gäller upprätt gång och människans, i detta fall jämförelsevis otroliga koordination och reflexer tror jag att det är en lång bit kvar. Det är närmast rent mekaniska problem.
Sedan kommer nästa problem, energi. Var faktiskt en av sakerna jag gillade mest med Anime serien "Evangelion" där de enorma robotarna gick på skarvsladd.
Hur ska du driva denna robot? Det krävs en revolution och inte en evolution av energilagring för att få till något som i Ex Machina som kan fungera under en rimlig tid.

Tror det kommer ta lång tid (50-100 År) innan det finns robotar som Data i StarTrek lite varstans.
Citera
2017-12-10, 11:56
  #41
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orisons
Tror kanske att många här underskattar det rent fysiska problemen med en "människolik" robot. Intelligensen kanske kan lösas snart, åtminstone så att det räcker till för att fungera som en betjänt. Men när det gäller upprätt gång och människans, i detta fall jämförelsevis otroliga koordination och reflexer tror jag att det är en lång bit kvar. Det är närmast rent mekaniska problem.
Sedan kommer nästa problem, energi. Var faktiskt en av sakerna jag gillade mest med Anime serien "Evangelion" där de enorma robotarna gick på skarvsladd.
Hur ska du driva denna robot? Det krävs en revolution och inte en evolution av energilagring för att få till något som i Ex Machina som kan fungera under en rimlig tid.

Tror det kommer ta lång tid (50-100 År) innan det finns robotar som Data i StarTrek lite varstans.
Atomdrift hade ju varit häftigt men det lär vi aldrig få se för något privatpersoner får hantera hemma. En dieseleldad liten ångpanna i robotens mage och sedan kan musklerna ersättas med ångcylindrar och kolvar, jättesmidigt och mycket hyfsad energitäthet. Vad gäller avgaser inomhus behöver det inte bli mycket värre än vad en människa andas ut.
Citera
2017-12-10, 15:43
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orisons
Tror kanske att många här underskattar det rent fysiska problemen med en "människolik" robot. Intelligensen kanske kan lösas snart, åtminstone så att det räcker till för att fungera som en betjänt. Men när det gäller upprätt gång och människans, i detta fall jämförelsevis otroliga koordination och reflexer tror jag att det är en lång bit kvar. Det är närmast rent mekaniska problem.
Kan du göra frivolt? Atlas kan det:
https://www.youtube.com/watch?v=fRj34o4hN4I
Citera
2017-12-15, 22:47
  #43
Medlem
Som flera här har varit inne på så ligger det såklart i sexindustrins intresse att kunna sälja bra sexrobotar inom en överskådlig tid. Och robotar som i "Äkta Människor"...vad ska vi tro....20 år dit kanske.
Citera
2017-12-17, 13:53
  #44
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Som flera här har varit inne på så ligger det såklart i sexindustrins intresse att kunna sälja bra sexrobotar inom en överskådlig tid. Och robotar som i "Äkta Människor"...vad ska vi tro....20 år dit kanske.
Men även sexindustrin är ju beroende av den övergripande robotutvecklingen.

Det hade liksom inte blivit någon vidare succé med dagens robotnivå precis.
På sin höjd hade den kunnat ... göra praktiskt taget inget sexrelaterad ...


Det jag antar hade krävts för en fungerande sexrobot hade ju handlat om att imitera den mänskliga Finmotoriken - inte att hoppa volter.
Tex roboten måste kunna imitera allt det en mänsklig Mun kan göra.

Det hade varit otroligt komplicerat, och långt, långt från var det är idag.
Detsamma med finmotoriken i händer och fingrar.

Liksom detsamma i bäckenmuskulaturen och benen.
För att inte glömma bort själva "könsfunktionen."



Men, med allt detta i "fullt fungerande, eller acceptabelt, skick", så hade det säkert fungerat bra med en hyfsad "stillastående, stillaliggande, hukande, robot.
Dvs den hade inte behövt kommunicera, hade inte behövt vandra omkring.
Utan bara imitera "samlagsställningar."
Fast med fungerande finmotorisk kapacitet såklart.

---

Alltså, det hade Inte räckt med bara en "mekanisk rörelse".
Som tex en uppdragbar mekanisk hand med gripform som rör sig fram och tillbaka."
Det behövs det ingen "robot" till, det hade vilken skyltdocka som helst kunnat göra med uppdragbara fjädrar osv...

Utan det hade krävts exakt samma funktion i handen som Du har i din hand.
Samma "känsla", samma uppfattning av tryck osv.
Otroligt komplicerat för en robot faktiskt.
Citera
2017-12-17, 16:26
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Men även sexindustrin är ju beroende av den övergripande robotutvecklingen.

Det hade liksom inte blivit någon vidare succé med dagens robotnivå precis.
På sin höjd hade den kunnat ... göra praktiskt taget inget sexrelaterad ...


Det jag antar hade krävts för en fungerande sexrobot hade ju handlat om att imitera den mänskliga Finmotoriken - inte att hoppa volter.
Tex roboten måste kunna imitera allt det en mänsklig Mun kan göra.

Det hade varit otroligt komplicerat, och långt, långt från var det är idag.
Detsamma med finmotoriken i händer och fingrar.

Liksom detsamma i bäckenmuskulaturen och benen.
För att inte glömma bort själva "könsfunktionen."



Men, med allt detta i "fullt fungerande, eller acceptabelt, skick", så hade det säkert fungerat bra med en hyfsad "stillastående, stillaliggande, hukande, robot.
Dvs den hade inte behövt kommunicera, hade inte behövt vandra omkring.
Utan bara imitera "samlagsställningar."
Fast med fungerande finmotorisk kapacitet såklart.

---

Alltså, det hade Inte räckt med bara en "mekanisk rörelse".
Som tex en uppdragbar mekanisk hand med gripform som rör sig fram och tillbaka."
Det behövs det ingen "robot" till, det hade vilken skyltdocka som helst kunnat göra med uppdragbara fjädrar osv...

Utan det hade krävts exakt samma funktion i handen som Du har i din hand.
Samma "känsla", samma uppfattning av tryck osv.
Otroligt komplicerat för en robot faktiskt.

Javisst är det så. Det närmaste vi har idag är väl flera sexmaskiner, som säljs bland annat på sidor som Vuxen och Sinful om man söker på sexmaskin där.

I robotväg så vet jag att roboten Harmony ska släppas i januari, men vad den kan göra egentligen vet jag inte.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback