Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-21, 20:14
  #61
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaktguide
Fast idioten hade inte kört av om han hade satt på vinterdäcken, och bilen bakom hade hunnit bromsa om den inte haft sommardäck.

Minns novembersnön förra året.
Så du menar att antalet idioter per 1000 invånare sjunker ju längre norrut man kommer?
Citera
2017-10-22, 09:48
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Så du menar att antalet idioter per 1000 invånare sjunker ju längre norrut man kommer?

Förmodligen ökar den rent generellt, men här sitter vinterdäcken på innan den första halkan, inte efter.

Nu är ju den här tråden ett klent statistikt urval, men förståndet att sätta på vinterdäck verkar lågt.

Sen är det inte så att det bara bor 6 personer i hela Norrland, i städerna är det faktiskt rusningstrafik här också.
Men den första snön och halkan ställer inte till det.
Citera
2017-10-22, 10:29
  #63
Medlem
OlleVieros avatar
[quote=zepofan|62121942]Så du menar att antalet idioter per 1000 invånare sjunker ju längre norrut man kommer?[/quote]

Nej, men antalet förare som kan köra på vinterväglag ökar.
Citera
2017-10-22, 10:43
  #64
Medlem
zepofans avatar
[quote=OlleViero|62126444]
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Så du menar att antalet idioter per 1000 invånare sjunker ju längre norrut man kommer?[/quote]

Nej, men antalet förare som kan köra på vinterväglag ökar.
Ytterligare en som inte begriper vilka konsekvenser det innebär om ett stolpskott kör utan bra däck där trafiktätheten är tio gånger så stor. Det spelar liksom ingen roll om 99 av 100 kan köra på vinterväglag om den hundrade står längst fram och har kört fast på grund av dåliga däck.
Citera
2017-10-22, 13:14
  #65
Medlem
record-collectors avatar
Vi hade drygt 19 grader varmt i skuggan i måndags (16 okt) och än så länge har vi inte haft någon nattfrost och inte ser det ut att vara någon i sikte heller för den delen. Kör för övrigt på året-runt däck som satt på den när jag köpte den förra vintern så jag behöver inte bry mig.
Citera
2017-10-23, 00:04
  #66
Moderator
Oddballs avatar
Korrigerade rubriken till lite mer lättförståelig svenska.

Vinterdäck,Pålagt ännu? ---> Bytt till vinterdäck redan?


Oddball
Moderator
Citera
2017-10-23, 10:46
  #67
Medlem
OlleVieros avatar
[quote=zepofan|62126557]
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Ytterligare en som inte begriper vilka konsekvenser det innebär om ett stolpskott kör utan bra däck där trafiktätheten är tio gånger så stor. Det spelar liksom ingen roll om 99 av 100 kan köra på vinterväglag om den hundrade står längst fram och har kört fast på grund av dåliga däck.

Klart alla förstår det, men det finns av naturliga anledningar många fler som är bra på att köra på vinterväglag i norra delarna av landet. Idioter i trafiken finns det överallt, men dom är antagligen fler ju längre söderut man kommer. Särskilt när det är halkigt.
Citera
2017-10-25, 18:13
  #68
Medlem
I skåne har de antagligen en månads sommardäcksväglag till. Har några fördelar att bo där!
Citera
2017-10-25, 19:13
  #69
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av record-collector
Vi hade drygt 19 grader varmt i skuggan i måndags (16 okt) och än så länge har vi inte haft någon nattfrost och inte ser det ut att vara någon i sikte heller för den delen. Kör för övrigt på året-runt däck som satt på den när jag köpte den förra vintern så jag behöver inte bry mig.
Ännu en som tror att samma däck är anpassat från 30+ till 30-.
Åretruntdäck sitter på bilar, till salu som säljs av en person som är för snål för att äga två uppsättningar hjul, anpassade efter förutsättningarna.
Det du har är egentligen vinterdäck som är tillåtna på sommaren. Något som rimmar mkt dåligt med nollvisionen.
Citera
2017-10-25, 19:30
  #70
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Något som rimmar mkt dåligt med nollvisionen.

Det kanske skulle behövas en kontroll av vilken typ av däck som sitter på bilar som har varit inblandade i dödsolyckor...

Men jag tror ju personligen inte att det är speciellt många promille av dödsolyckorna där man kan konstatera att det är M+S däck som är anledningen till själva dödsolyckan... Om vi nu bortser från vinterväglag och enbart ser till sommarväglag alltså.

Men eftersom jag själv är i däckbranschen så ser jag jättegärna en lag som förbjuder M+S däck på sommaren.

Det ger mer klirr i kassan för oss däcknasare om alla bilister tvingas köra med två uppsättningar däck till sina bilar.
Citera
2017-10-25, 19:35
  #71
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Det kanske skulle behövas en kontroll av vilken typ av däck som sitter på bilar som har varit inblandade i dödsolyckor...

Men jag tror ju personligen inte att det är speciellt många promille av dödsolyckorna där man kan konstatera att det är M+S däck som är anledningen till själva dödsolyckan... Om vi nu bortser från vinterväglag och enbart ser till sommarväglag alltså.

Men eftersom jag själv är i däckbranschen så ser jag jättegärna en lag som förbjuder M+S däck på sommaren.

Det ger mer klirr i kassan för oss däcknasare om alla bilister tvingas köra med två uppsättningar däck till sina bilar.
Vet inte hur du räknar. I min värld så nöts en uppsättning däck ner dubbelt så fort som två uppsättningar😉
Sedan tror jag inte att dessa skitdäck räknas som en anledning till en dödsolycka utan med som en bidragande orsak där däcken blir faktorn där graden av olyckan kunde blivit en aning mindre.
Citera
2017-10-26, 08:31
  #72
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Vet inte hur du räknar. I min värld så nöts en uppsättning däck ner dubbelt så fort som två uppsättningar😉

Visserligen, men det blir ju en stor engångskostnad för många bilägare när en extra uppsättning ska köpas in... om det nu verkligen är så många som det sägs som verkligen kör på M+S däck året runt?

Sen finns det ju många bilägare som bara köper 1 uppsättning med fälgar och så plockar man av och på däcken på fälgarna två gånger per år... en del är ju lite dumsnåla.

Det ger ju också en hel del inkomster att montera däck och att skifta hjul åt folk. Även däckhotell är en stor inkomst för mig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback