Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-14, 22:53
  #1
Medlem
Loliizhs avatar
Konstig fråga kanske, men ska försöka beskriva problemet.
Det är såhär att jag går och står inte riktigt som alla andra. Jag lägger all min tyngd på mina hälar för varje kliv jag tar, så man hör när jag kommer om man säger så.
Även när jag står, så står jag oftast bredbent, med knäna nästan "bakåt", och lägger all vikt på mina hälar. Vilket resulterar i en ohyggligt dålig balans. Jag har alltid gått såhär, vilket folk oftast kan tycka är konstigt då jag är en tjej, men som andra brukar säga "du går som en kille". Anledningen till att jag nu frågar här, är för att jag är en nybliven hockeymålvakt, och jag har märkt att det ger mig stora problem med både rörligheten och balansen när jag försöker röra mig i kassen, tappar balansen och kan inte riktigt åka skridskor som en målvakt ska kunna göra.

Jag har försökt att tänka på att jag ska gå normalt, lägga lite tyngd på hälen och sen jämna ut det med hela foten, men när jag gör det, så går jag som om att jag hade skitit ner mig

Jag har alltid gått såhär, men jag vill verkligen satsa på hockeylivet och vill därför få bort detta med att lägga all tyngd och all balans på hälarna. Så har ni några tips på hur man kan träna bort det?

För övrigt så är jag överrörlig i min kropp, och är också en pojkflicka så för mig känns det inte så konstigt att jag tagit detta fenomen (att stå och gå som jag gör), från min far. Men problemet är att jag inte vet hur jag ska ta mig ur det nu!

MVH
Citera
2017-10-14, 23:09
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loliizh
Konstig fråga kanske, men ska försöka beskriva problemet.
Det är såhär att jag går och står inte riktigt som alla andra. Jag lägger all min tyngd på mina hälar för varje kliv jag tar, så man hör när jag kommer om man säger så.
Även när jag står, så står jag oftast bredbent, med knäna nästan "bakåt", och lägger all vikt på mina hälar. Vilket resulterar i en ohyggligt dålig balans. Jag har alltid gått såhär, vilket folk oftast kan tycka är konstigt då jag är en tjej, men som andra brukar säga "du går som en kille". Anledningen till att jag nu frågar här, är för att jag är en nybliven hockeymålvakt, och jag har märkt att det ger mig stora problem med både rörligheten och balansen när jag försöker röra mig i kassen, tappar balansen och kan inte riktigt åka skridskor som en målvakt ska kunna göra.

Jag har försökt att tänka på att jag ska gå normalt, lägga lite tyngd på hälen och sen jämna ut det med hela foten, men när jag gör det, så går jag som om att jag hade skitit ner mig

Jag har alltid gått såhär, men jag vill verkligen satsa på hockeylivet och vill därför få bort detta med att lägga all tyngd och all balans på hälarna. Så har ni några tips på hur man kan träna bort det?

För övrigt så är jag överrörlig i min kropp, och är också en pojkflicka så för mig känns det inte så konstigt att jag tagit detta fenomen (att stå och gå som jag gör), från min far. Men problemet är att jag inte vet hur jag ska ta mig ur det nu!

MVH
Har du provat att göra balansövningar, stå på ett ben, stå på ett ben och blunda, stå på ett ben på en mjuk kudde, några exempel bara. Det finns massa övningar på nätet man kan testa. Dessa är ofta kombinerat med övning för benstyrka med de är kanske inte något behov för dig.
Något som verkligen är bra när man vill få bra hållning och balans är att dansa. Jag vet att vissa hockeytränare använder dans som en av sina träningsmetoder.
Lycka till.
Citera
2017-10-14, 23:12
  #3
Medlem
Det är ju svårt att lägga om så grundläggande mönster som du haft sedan du lärde dig gå. Det är väl bara att träna framför spegeln och försöka tänka på rörelsemönstret när du är ute o går. Dina problem med balansen när du är målvakt är märkliga. Du varken står eller går som ishockeymålvakt utan är ju i hukposition. Hur du får till den med baktyngd är en gåta.

Finns det ngn sjukgymnast knuten till klubben så fråga denne!
Citera
2017-10-14, 23:15
  #4
Medlem
Loliizhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Har du provat att göra balansövningar, stå på ett ben, stå på ett ben och blunda, stå på ett ben på en mjuk kudde, några exempel bara. Det finns massa övningar på nätet man kan testa. Dessa är ofta kombinerat med övning för benstyrka med de är kanske inte något behov för dig.
Något som verkligen är bra när man vill få bra hållning och balans är att dansa. Jag vet att vissa hockeytränare använder dans som en av sina träningsmetoder.
Lycka till.
Jag har testat att stå på ett ben, men blir samma sak där att jag lägger all tyngd på hälen. Och när jag väl försöker att lägga det på hela foten, så tappar jag ändå balansen för att jag inte är van vid det.
Jo jag är i behov av benstyrka när jag är målvakt, ska ju upp ner upp ner hela tiden :P
Men det är så svårt, försöker tänka mig för när jag går, försöker träna benen, och jag kan säga, att min benstyrka blir bättre, men just fötterna går det lixom inte, återgår som vanligt till att gå som jag gör och att stå som jag gör. Ska man kanske börja gå på gym och prata med en PT? Verkar ju inte som mina "hemma träningar" hjälper alls. Men hade ju varit skönt om man hade sluppit den utgiften för gym och istället kunna göra det hemma.
Citera
2017-10-14, 23:17
  #5
Avstängd
DRD4s avatar
Köp en balansbräda och träna upp balans och alla små muskler som styr.

Träna massvis med skridskoåkning.

Träna hållning och sök efter skolning på youtube.

https://www.youtube.com/watch?v=-fD2TSL2s7I

Kanske gå till en sjukgymnast?
Citera
2017-10-14, 23:18
  #6
Medlem
Loliizhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Det är ju svårt att lägga om så grundläggande mönster som du haft sedan du lärde dig gå. Det är väl bara att träna framför spegeln och försöka tänka på rörelsemönstret när du är ute o går. Dina problem med balansen när du är målvakt är märkliga. Du varken står eller går som ishockeymålvakt utan är ju i hukposition. Hur du får till den med baktyngd är en gåta.

Finns det ngn sjukgymnast knuten till klubben så fråga denne!
Vi är så nystartade och själva idrottsklubben får vi inte så mycket hjälp av ännu!
Ja jag är i hukposition men när jag väl ska röra mig, åka bakom mål för att fånga upp pucken, eller röra mig ståendes från sida till sida så blir det att jag lägger tyngden på hälarna. Och jag tappar oftast balansen, inte så att jag ramlar alltid, men att jag hamnar ur mönster. Jag kan t.ex inte åka skridskor genom att luta mig åt ytterskären, utan det blir att vara "neutral" på en skridsko och göra fart med andra skridskon när jag ska svänga.
Citera
2017-10-14, 23:23
  #7
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Du borde kunna få hjälp av en fysioterapeut eller idrottsläkare eller dylikt. Ditt problem borde rymmas inom den offentliga vården. Gå till en vårdcentral för remiss!
Citera
2017-10-14, 23:32
  #8
Medlem
Leta upp en bra yogalärare och ta några privatlektioner i att ta lära dig att stå och gå på rätt sätt. Yoga handlar ju om att kontrollera sin kropp i korrekta positioner. Din överrörlighet gör att du belastar fötterna och knäna fel, och det är slitsamt på lång sikt.
Citera
2017-10-14, 23:36
  #9
Medlem
Loliizhs avatar
Tack för alla svar! Jag var hos en sjukgymnast när jag var 15, pga att ryggen och hållningen inte är så bra. Men de kommenterade aldrig angående min gång eller mina fötter. Men ska tänka igenom alla era svar, är mycket också detta med utgifterna, har lagt ner tusentals kronor på min hockeyutrustning, och jag har inte det mest välbetalda jobbet i världen, därför jag försöker komma undan med hemma träning

Citat:
Ursprungligen postat av Dailia
Leta upp en bra yogalärare och ta några privatlektioner i att ta lära dig att stå och gå på rätt sätt. Yoga handlar ju om att kontrollera sin kropp i korrekta positioner. Din överrörlighet gör att du belastar fötterna och knäna fel, och det är slitsamt på lång sikt.
Ja det märks mer och mer för åren att rygg och axlar börjar ge med sig mer och mer också, sämre hållning och ondare och ondare för var dag som går. Minns inte ens en dag utan smärta i ryggen.
Citera
2017-10-15, 14:14
  #10
Medlem
vadsadusadus avatar
Det låter som att du är överrörlig i knäna, så som du beskriver att du står tyder på det. Jag har överrörliga knän och står alltid med knäna bakåt, vilket lede till dålig hållning, dålig muskulatur och ständigt ryggvärk.

Du är alltså medveten om ditt problem, och det är där du måste börja jobba. Tänk på hur du går och står, medvetet. Lägg märke till hur det känns i hela kroppen när du går och står på ett visst sätt. Öva att gå annorlunda och verkligen gå medvetet så som du vill gå. Känn efter och titta gärna efter i spegel hur det ser ut. Förök känna vad som känns annorlunda, hur kroppen beter sig.
Jag fick övningar som går ut på att alltid uppmärksamma att mina knän inte ska vara böjda bakåt, utan hellre tänka mig att jag böjer dem lite. Svanken får jag medvetet tänka på att "dra in" och när jag står stilla måste jag titta efter (eftersom det inte enbart räcker att känna efter för mig) så att mina fötter är höftbrett isär och inte bredare eller smalare. Stå gärna och gunga fram och tillbaka och förök hitta mittpunkten, där din vikt inte är bak på hälarna eller på främre foten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback