Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-14, 21:28
  #1
Medlem
När Luftfartsverket publicerade att dom återigen skulle börja utbilda flygledare sökte jag lite "halvhjärtat", har alltid varit fascinerad av yrket och haft tankar om att det vore häftigt att jobba som.

Jag fick komma och göra FEAST-testerna och fick nu i veckan veta att jag klarat båda delarna och blev därför kallad till intervju.

Nu är jag dock kluven om hur jag ska göra om jag skulle komma in och undrar därför vad man kan göra med en flygledarutbildning om man skulle känna att det verkligen inte är rätt? Är man attraktiv inom andra delar av flygbranschen?
Citera
2017-10-14, 21:42
  #2
Medlem
KnaeckeHaexans avatar
Enkelt sagt, nej. Läste utbildningen när den var treårig högskoleutbildning men avslutade då hela skiten lades ner pga remote tower satsningen.

Delar av utbildningen kan kanske användas vid ansökan om jobb utomlands, lite beroende på vart du vill jobba

Ett krav var/är dock att man kan lokala språket flytande, ex tyska.

Mitt råd är att försöka få kontakt med någon som läser utbildningen nu och fråga.

När jag ansökte till FTL var vi garanterade jobb efter examen, tre månader senare var vi garanterade arbetslöshet pga remote tower och övertalighet av flygledare.
Citera
2017-10-14, 21:56
  #3
Medlem
stilichos avatar
Nu blir jag lite nyfiken här. När det här var aktuellt för min del, tror det var 2009, så bestod utbildningen av ett års logistikstudier i Linköping samt femton månader egentlig utbildning vid flygledarskolan på Sturup. Då var det helt nytt med logistikstudier, tidigare hade det bara varit den praktiska utbildningen, något som då fortfarande var tillräckligt för de danska flygledarna. Med tanke på att det är en rätt smal yrkesutbildning tycker man att det borde räcka med praktiska studier. Vilket gör mig lite nyfiken på vad det är för treårigt högskoleprogram det talas om här. Är det något nyligen framtaget och vad är det meningen att man ska lära sig på en sådan utbildning?
Citera
2017-10-14, 22:41
  #4
Medlem
Jag läser i nuläget FTL (Flygtransport och logistik) på LiU, den högskoleutbildning som flygledarutbildningen innan utgick från. Nu ska dom dock inte ha någonting med varandra göra, utan flygledarutbildningen kommer vara en ren yrkesutbildning nere på Sturup.
Citera
2017-10-18, 21:34
  #5
Medlem
Tror inte jag har hört någon flygledare som tyckte att läsa logistik var bra eller användbart för yrket.


Generellt så rör sig dom flesta som vill röra sig (vilket inte är så många) inom yrket. Man arbetar med sidosysslor såsom träning, utbildning, utvecklingsfrågor, procedurer, lagfrågor, luftrumsförändringar etc.

Vissa blir också chefer och gör karriär den vägen.

Men vill du sen ut finns det också möjlighet att jobba i industrin. Det finns mycket företag som arbetar med teknik kopplat till flygledning. Allting ifrån radarstationer till säkerhetssystem.

Majoriteten flygledare (enligt min uppfattning) är dock inte intresserade av att röra sig ifrån flygledningen. Många tar upp någon sidosyssla (typ blir instruktör) men majoriteten stannar kvar som flygledare hela karriären och är nöjda med det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback