Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2017-10-17, 07:32
  #85
Medlem
longwindeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Nu var det nog inte riktigt 100 år sen man slet längre dagar. Ser man till 40 timmars veckan så var den genomförd helt ut så sent som 1973, men sånt lär man sig inte om i skolan, att man arbetade även lördagar förr och hade endast söndagen som ledig. Semestern ex kom först 1938 som 12 dagars semester, dvs två veckor ledigt, må-lö sem sön ledig ändå, så för 80 år sen hade inte ens arbetaren semester, något att fundera på när man knappt orkar till arbetet.

Hör det inte lite till den yngre generationen att må dåligt av arbete, särskilt fysiskt sådant?
Det säger ju alla äldre generationer om de yngre generationerna, sedan många generationer tillbaka, så att vi jobbar mindre och mindre är väl bara en naturlig utveckling.
2017-10-17, 07:33
  #86
Medlem
zBr9s avatar
Jag mår rätt bra, men visst händer det att man ibland fastnar i tanken "vad fan gör jag med mitt liv egentligen?", men det tror jag har mer att göra med hur människor fungerar snarare än jobbet i sig. Vår tid på jorden är ju begränsad, så det är nog ganska naturligt att vi med vårt fantastiska intellekt då och då under vår livstid ifrågasätter allt vi gör och känner att vi lägger för mycket tid på att göra sånt som vi inte vill.

Men å andra sidan är det ju en god morot att veta att om man inte hade jobb, så skulle man ha ännu mindre möjlighet att göra det man vill, om inte det man vill med sitt liv är att sitta i en sunkig soclägenhet och spela World of Warcraft i mjukisbyxor.

Men va fan, de dagar det känns extra för jävligt att kliva upp tycker jag inte det är fel att bara ta en sjukdag och vila ut heller. Tror det är viktigt att man har koll på att man jobbar för sin skull, inte jobbets, och att jobbet inte har någon rätt att stjäla för mycket livslust från en än vad man kan avvara.
2017-10-17, 07:34
  #87
Medlem
Jag slutade anställning vid 35 och började lära mig egenföretagare och investeringar. Vid 45 hade jag lärt mig oerhört mycket och var ekonomiskt oberoende och levde på avkastning. Reste jorden runt, gifte mig, barn och är idag otroligt mer erfaren. Vid 49 års ålder kommer jag bo halva året utomlands och försöka göra en ny resa med egen företagare. Det blir ensamt i slutänden och den sociala biten är viktig alltså att jobba ute bland folk. Kommer ta konsultuppdrag när jag vill. Det jag lärt mig är att i Sverige är de flesta väldigt enkelspåriga och indoktrinerade av samhällets normer och de flesta kommer aldrig se det. Kontentan är att min resa är ovärderlig även om eget företagande var jobbigt psykiskt i början.
2017-10-17, 08:36
  #88
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Fler som orkar, eller inte. Verkar må sådär.

(FB) ni som arbetar heltid?

(FB) Hur orkar ni jobba heltid?

(FB) Hur orkar ni jobba?

(FB) Är det bara jag som tycker att livet är för roligt för att kunna jobba heltid?

(FB) går det bli lycklig som heltidsarbetare?

(FB) arbeta-semester-död

*klick*

/Moderator
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback