Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-14, 20:39
  #1
Medlem
Hej,
Står i valet mellan två begagnade bilar och är i akut behov av ny bil då vår andra krockade och skrotades. Bilen är tänkt som familjebil och kommer att köras av min fru som bara har automatkörkort.

Valet står i nuläget mellan:
Audi A6 2.0 tdi S-line -11. Har drag och parkeringssensor (båda stora plus). Väldigt bra skick. I princip gått 18 000 mil. 105 000 kr.

VW Passat 2.0 tdi -08. Har dragkrok. Otroligt bra skick invändigt och utvändigt. Negativt främst att det finns 1x1 CM stor rostfläck i skarven pp karossen om man öppnar bagageluckan. 65 000 kr, 15 000 mil.

Vad tror ni? Audin har gått mer men håller kanske bättre kvalitet på sikt? Har sensor vilket är ett plus, Dock ~40k dyrare...

Tar gärna emot er input.
Citera
2017-10-14, 21:19
  #2
Medlem
Nilsbofinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swimps
Hej,
Står i valet mellan två begagnade bilar och är i akut behov av ny bil då vår andra krockade och skrotades. Bilen är tänkt som familjebil och kommer att köras av min fru som bara har automatkörkort.

Valet står i nuläget mellan:
Audi A6 2.0 tdi S-line -11. Har drag och parkeringssensor (båda stora plus). Väldigt bra skick. I princip gått 18 000 mil. 105 000 kr.

VW Passat 2.0 tdi -08. Har dragkrok. Otroligt bra skick invändigt och utvändigt. Negativt främst att det finns 1x1 CM stor rostfläck i skarven pp karossen om man öppnar bagageluckan. 65 000 kr, 15 000 mil.

Vad tror ni? Audin har gått mer men håller kanske bättre kvalitet på sikt? Har sensor vilket är ett plus, Dock ~40k dyrare...

Tar gärna emot er input.

Skulle aktat mig för diesel i dagsläget p,ga de nya reglerna om diesel i städer. Kanske inte påverkar er nu men kan bli på minuskontot när den ska säljas sen.

Om det är just de två så hade jag satsat på passaten, A6 är dyr i delar och service och passaten är billigare. Å andra sidan har jag för mig det är storservice på passaten vid 16000 mil så egentligen hugget som stucket.. känner mig inte så hjälpsam med de velandet men å andra sidan hade jag nog inte köpt nån av dem
Citera
2017-10-14, 21:24
  #3
Medlem
Le Cheval Blancs avatar
Är egentligen inte expert på någon av dessa bilar, men spontant skulle jag nog gå på Passaten. Visst att Audin har sensor och ingen (upptäckt) rost, men är det värt 40 000:- ?
Miltalet skulle egentligen inte oroa mig. Motorerna idag håller hög kvalitet oavsett märke och båda motorerna kommer säkert gå 40 000 mil.
Citera
2017-10-14, 22:34
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nilsbofink
Skulle aktat mig för diesel i dagsläget p,ga de nya reglerna om diesel i städer. Kanske inte påverkar er nu men kan bli på minuskontot när den ska säljas sen.

Om det är just de två så hade jag satsat på passaten, A6 är dyr i delar och service och passaten är billigare. Å andra sidan har jag för mig det är storservice på passaten vid 16000 mil så egentligen hugget som stucket.. känner mig inte så hjälpsam med de velandet men å andra sidan hade jag nog inte köpt nån av dem

Glömde nämna det. Kamrem osv bytt nu innan försäljning, ett plus såklart.
Citera
2017-10-14, 22:38
  #5
Medlem
Nilsbofinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swimps
Glömde nämna det. Kamrem osv bytt nu innan försäljning, ett plus såklart.

Isåfall passaten utav de 2
Citera
2017-10-14, 22:49
  #6
Medlem
Leviathan99s avatar
Stämmer in i kören ovan, Passaten låter som det förnuftigaste alternativet efter det du beskrivit.
Citera
2017-10-14, 23:01
  #7
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swimps
Hej,
Står i valet mellan två begagnade bilar och är i akut behov av ny bil då vår andra krockade och skrotades. Bilen är tänkt som familjebil och kommer att köras av min fru som bara har automatkörkort.

Valet står i nuläget mellan:
Audi A6 2.0 tdi S-line -11. Har drag och parkeringssensor (båda stora plus). Väldigt bra skick. I princip gått 18 000 mil. 105 000 kr.

VW Passat 2.0 tdi -08. Har dragkrok. Otroligt bra skick invändigt och utvändigt. Negativt främst att det finns 1x1 CM stor rostfläck i skarven pp karossen om man öppnar bagageluckan. 65 000 kr, 15 000 mil.

Vad tror ni? Audin har gått mer men håller kanske bättre kvalitet på sikt? Har sensor vilket är ett plus, Dock ~40k dyrare...

Tar gärna emot er input.
Audi A6 årsmodell 2011-2014 var den bilmodell med minst fel under dessa åren av alla bilar enligt en stor undersökning som kom för något år sedan.
"Nya" A6 kom under 2011 som 2012 års modell, så jag förmodar att det handlar om den sista årsmodellen av "gamla" modellen, men trots det är det en bil med hög kvalitet, och sista årsmodellen är också alltid mer välbyggda än de tidigare.

Så rent generellt är A6:an en bättre bil än en äldre Passat, självklart är det så.
Men om du själv tycker det är värt mellanskillnaden för du själv avgöra.
Jag hade valt Audin i detta fallet, utan tvekan, 40.000:- är ingen jättesumma i sammanhanget anser jag.
Citera
2017-10-15, 11:41
  #8
Medlem
Studsbolls avatar
Jah hade inte gått nära en passat som börjat rosta, jag har sett exemplar som blivit rostburkar på kort tid.
Citera
2017-10-15, 21:01
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nilsbofink
Skulle aktat mig för diesel i dagsläget p,ga de nya reglerna om diesel i städer. Kanske inte påverkar er nu men kan bli på minuskontot när den ska säljas sen.

Om det är just de två så hade jag satsat på passaten, A6 är dyr i delar och service och passaten är billigare. Å andra sidan har jag för mig det är storservice på passaten vid 16000 mil så egentligen hugget som stucket.. känner mig inte så hjälpsam med de velandet men å andra sidan hade jag nog inte köpt nån av dem

Vilka är de nya reglerna i städer f ö?
Citera
2017-10-15, 21:03
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Audi A6 årsmodell 2011-2014 var den bilmodell med minst fel under dessa åren av alla bilar enligt en stor undersökning som kom för något år sedan.
"Nya" A6 kom under 2011 som 2012 års modell, så jag förmodar att det handlar om den sista årsmodellen av "gamla" modellen, men trots det är det en bil med hög kvalitet, och sista årsmodellen är också alltid mer välbyggda än de tidigare.

Så rent generellt är A6:an en bättre bil än en äldre Passat, självklart är det så.
Men om du själv tycker det är värt mellanskillnaden för du själv avgöra.
Jag hade valt Audin i detta fallet, utan tvekan, 40.000:- är ingen jättesumma i sammanhanget anser jag.

Vi får 40 000 från försäkringen för förra bilen, så skillnaden är egentligen 25k av egna pengar jämfört med 65k. Räknar dessutom med att försäkring går på ca 500 kr mer i månaden så om man skulle äga bilarna 5 år så kostar audin 40k + (500x12x5) = 70 000 mer. Dock får man väl mer ut om man säljer audin senare också...
Citera
2017-10-15, 21:06
  #11
Medlem
Lutar åt Passaten, 25k extra investerade pengar känns lockande. Om den skulle rosta eller liknande är vi senare i en annan ekonomisk situation och kan leta efter bättre bilar. Kanske kommer vi ångra oss, svårt att veta på förhand. Är primärt enbart oroad över rostskyddet på passater generellt vilket verkar vara sådär...
Citera
2017-10-15, 21:11
  #12
Medlem
Nilsbofinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swimps
Vilka är de nya reglerna i städer f ö?

Inte gått igenom ännu och skulle isf till en början gälla Stockholm. Ett förbud finns redan i Oslo.

https://www.expressen.se/motor/bilny...il-klarar-det/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback