Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-10-14, 20:13
  #1
Medlem
Vi kan ju redan nu föregripa det kommande året genom att i sedvanlig ordning upplysa varandra om det förestående årets boksläpp.

Till min stora förvåning fick jag i dag reda på att en av mina favoritförfattare överhuvudtaget– både som bibelforskare, teolog och förkunnare – N T Wright, nästa år släpper en 500 sidors levnadsteckning över Paulus – Paul: A Biography (HarperOne). 2013 utkom Wrights 1600 sidors verk på Paulus tankevärld Paul and the Faithfulness of God (hisnande verk, ska ni läsa något verk på Paulus, läs det!), och nu skall han alltså fylla ut detta med en bok på Paulus liv. Wrights produktivitet är oförliknelig. Jag har aldrig läst en biografi på Paulus och såhär på förhand undrar jag hur det är möjligt att skriva 500 sidor om hans liv. Källmaterialet om Paulus liv är skralt. Vi har ju egentligen bara Apostlagärningarna och de få upplysningar som Paulus själv i sina brev ger om sitt eget liv liksom i förbifarten. Hur ska detta bli 500 sidor? Men, jag är viss om att dessa 500 sidor kommer att vara mycket läsvärda. Beskrivningen på amazon antyder att vi har att göra med en intellektuell levnadsteckning. Men hur skiljer sig denna då ifrån Paul and the Faithfulness of God? Fungerar den som en sammanfattning i sådana fall? Jösses vad jag ser fram emot denna bok!

https://www.amazon.com/Paul-Biograph...ul+a+biography
__________________
Senast redigerad av Caesare 2017-10-14 kl. 20:49.
Citera
2017-10-14, 21:54
  #2
Medlem
kalkryggars avatar
Du kan börja med denna boken som visserligen släpps innan 2018 (oktober 2017).

Med vetenskapen i blodet - Richard Dawkins
http://fritanke.se/bocker/med-vetenskap-i-blodet/

En bok som jag går och längtar efter. Författaren är en mycket begåvad person.

Edit: Blir förvirrad, enligt din rubrik så kan man tro att det är "bra böcker" under 2018 du vill tala om? men är det bara specifikt den boken du tar upp som du vill tala om? Du kunde vara lite tydligare i rubriken i så fall.
__________________
Senast redigerad av kalkryggar 2017-10-14 kl. 21:57.
Citera
2017-10-14, 22:30
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Du kan börja med denna boken som visserligen släpps innan 2018 (oktober 2017).

Med vetenskapen i blodet - Richard Dawkins
http://fritanke.se/bocker/med-vetenskap-i-blodet/

En bok som jag går och längtar efter. Författaren är en mycket begåvad person.

Edit: Blir förvirrad, enligt din rubrik så kan man tro att det är "bra böcker" under 2018 du vill tala om? men är det bara specifikt den boken du tar upp som du vill tala om? Du kunde vara lite tydligare i rubriken i så fall.

Tycker det är ganska tydligt att det är kommande boksläpp som man ser fram emot a la 2018 som tråden avser.

On topic: Modernista fortsätter hålla fanan högt vad gäller klassikerutgivning.

Ser väldigt fram emot alla kortromaner av Tolstoj, såsom Familjelycka, vilken visst är översatt av Göran Printz-Påhlsson.

En av Tolstojvolymerna heter kort och gott Kortromanerna och är på 900 sidor. Oklart dock vilka kortromaner som där kommer att ingå.

Får hoppas att Modernista inte skjuter upp Tolstojböckerna bara, jag vill verkligen satsa på ett Tolstojår, kanske rent av ha starta en bokcirkel med hans kortromaner.
__________________
Senast redigerad av Magmunnen 2017-10-14 kl. 22:36.
Citera
2017-10-14, 23:33
  #4
Medlem
Spiaccas avatar
Kommer en ny upplaga av Huckleberry Finn. Det mest intressanta blir att se om de vågar skriva ut Jims öknamn eller om det är helhjärtat PK
Citera
2017-10-16, 17:41
  #5
Medlem
macys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magmunnen
Ser väldigt fram emot alla kortromaner av Tolstoj, såsom Familjelycka, vilken visst är översatt av Göran Printz-Påhlsson.

En av Tolstojvolymerna heter kort och gott Kortromanerna och är på 900 sidor. Oklart dock vilka kortromaner som där kommer att ingå.

Får hoppas att Modernista inte skjuter upp Tolstojböckerna bara, jag vill verkligen satsa på ett Tolstojår, kanske rent av ha starta en bokcirkel med hans kortromaner.

Då har du väl inte missat att Lind & Co precis givit ut en nyöversättning av Krig och fred?
Citat:
För första gången utkommer på svenska klassikern Krig och fred i oavkortad version, sådan Tolstoj lät publicera den 1869. Den nya översättningen är gjord av Barbara Lönnqvist som hyllats för sina översättningar av Anna Achmatova och Fjodor Dostojevskij.
http://www.lindco.se/artiklar/krig-och-fred/
__________________
Senast redigerad av macy 2017-10-16 kl. 17:49.
Citera
2017-10-16, 18:09
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av macy
Då har du väl inte missat att Lind & Co precis givit ut en nyöversättning av Krig och fred?

http://www.lindco.se/artiklar/krig-och-fred/

Den har jag skaffat👍

Ska ta tag i denna mastodont under julledigheten.
Citera
2017-10-18, 19:24
  #7
Medlem
Dr. Jordan Petersons nya bok "12 Rules for Life: An Antidote to Chaos" släpps någon gång i januari, 2018. Spännande!
Citera
2017-11-01, 16:46
  #8
Medlem
Neofytens avatar
The Winds of Winter - George R. R. Martin. Hah ja vi får väl se om jag bara trollar, jag hoppas inte...
Citera
2018-01-07, 08:24
  #9
Medlem
Shalashaskas avatar
Vill tipsa alla om Per Landins senaste bok Langbehns testamente, utgiven på det trevliga lilla förlaget Augusti.

Även Folke Nibelius' Montesquieu: filosof och människovän i sin tid (CKM Förlag) förtjänar att uppmärksammas!
Citera
2018-01-07, 20:29
  #10
Medlem
Mr.Munshuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neofyten
The Winds of Winter - George R. R. Martin. Hah ja vi får väl se om jag bara trollar, jag hoppas inte...

Tänkte just fråga hur det låg till med denna bok men skulle inte bli förvånad om den inte släpps i år heller. Minns ju hur jag satt i min sköna läsfåtölj 2013 och väntade på att den skulle släppas året därpå =)
Citera
2018-02-04, 13:51
  #11
Medlem
Neofytens avatar
Norstedts släppte nyligen lite nytt och en del opublicerat material AV Ingmar Bergman med tanke på att han i år skulle ha fyllt 100 år.

Arbetsboken 1955-1974 och Artiklar, essäer, föredrag. Även en nyutgåva av Laterna Magica med kommentarer.

Det kommer tre titlar senare i år också, vilka det är vet jag dock inte än. Tydligen ska många av hans filmmanus också släppas på nytt i år, som print on demand förvisso, några för första gången på svenska.

Det finns och kommer konstant massvis OM Bergman men alltid förbaskat roligt att läsa mannens egna ord!
Citera
2018-02-04, 17:50
  #12
Medlem
P.Gs avatar
Völvor, krigare och vanligt folk av Kent Andersson. Järnåldern verkar vara det nya svarta när det gäller förlagen.

Citat:
Av de omkring en miljon föremål som finns i Historiska Museets samlingar har arkeologen Kent Andersson valt ut 30 klenoder från järnåldern. Fynden hjälper oss att komma närmare de människor som levde för tusentals år sedan och ger upphov till spännande frågor och tolkningar: Hur bar man en rutig yllemantel för 2 300 år sedan? Finns världens första smiley på guldringen från Bragnum i Västergötland? Hur kom kinesiskt siden till Birka? Varför begravdes hundar med samma omsorg som människor? Hur blev elfenbensringar från Afrika högsta mode på Gotland på 600-talet? Vad använde völvorna sina stavar till?

Kent Andersson är docent i arkeologi och verksam vid Historiska Museet i Stockholm. Till hans tidigare böcker hör I skuggan av Rom och Krigarna från Valsgärde.

Historiska Museet är nog Stockholms bästa museum, och Anderssons verk kan bli en bra referens inför nästa besök.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback