Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-14, 19:43
  #1
Medlem
Ok använder en laptop, Lenovo Ideapad 320 med windows 10 och försöker installera Parrot OS på en extern sata disk ansluten via USB.

Allt går bra och jag installerar GRUB på den externa disken.
Jag vill inte röra Windows 10 SSD disken vilken är huvuddisken då detta är enda datorn jag har i min närhet just nu och är livrädd att något ska hända så jag inte kan boota Windows 10.

Iaf så när jag startar om datorn så spelar det ingen roll om jag i bios väljer den externa eller SSD disken som boot 1 jag får enbart upp ett felmeddelande:

error: file '/grub/i386-pc/normal.mod' not found
GRUB RESCUE>


Har det med EFI att göra?

Spelar det någon roll om jag installerade parrot os med EFI first aktiverat i bios?
Har provat ta LEGACY first i efterhand men då kan jag inte ens boota windows 10 utan får den där grub error även där.
Citera
2017-10-14, 21:10
  #2
Medlem
4yoonlys avatar
GRUB är en bootloader som jag förstår det...

Du måste alltså på något sätt få BIOS/EFI att starta denna först och sedan får GRUB bestämma vad/vilken disk/partition/OS som skall bootas...

Problemet är väl att EFI är lite "sameshit" och vill vara så smart som möjligt, lite som att ha en GRUB som bootar en annan GRUB osv...

Vet inte om det hjälper dig det minsta dock, har haft samma jox någon gång... har för mig jag då sket i EFI och installerade om allt efter normal "oldskool" logik... dvs BIOS/CMOS->Boot->bootloader->OS typ.

Aah... missade extern SATA, det kan vara (speciellt Lenovo tyvärr). Har själv en Lenovo som trots vid denna tidpunkten EFI skall mer eller mindre lösa boota på allt problemet :-) typ SD kort osv osv... så klarade inte min Lenovo detta pga av att den inte initierade detta under EFI... Det är möjligt att det är något liknande hos dig, GRUB kanske bara ser det som BIOS/CMOS/EFI detekterat och Lenovo verkar vara riktigt kass på detta... dvs bootloadern laddas men kan inte ens se sig själv efteråt... svårt att förklara..
__________________
Senast redigerad av 4yoonly 2017-10-14 kl. 21:14.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback